Česká účast na veletrhu MAKS 2021 v Rusku

V týdnu od 20. do 25. července 2021 proběhl tradiční moskevský veletrh MAKS 2021. V českém pavilonu se jej účastnilo dohromady osm českých firem.

Po jednoleté přestávce proběhl v Moskvě 15. ročník veletrhu MAKS 2021 (Moskevský aero kosmický salon). Na český pavilon, který organizovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu za podpory ZÚ Moskva a spolu s místními kancelářemi CzechTrade a CzechInvest, přijeli zástupci osmi českých firem.

Navzdory ztíženým podmínkám pro organizaci akce takového formátu si výstava udržela rozsáhlé zastoupení ruských i zahraničních společností. Své exponáty na veletrhu představilo 538 ruských společností a 91 zahraničních účastníků z 20 zemí. Pozitivní byl i nový hybridní formát, který díky živému vysílání umožnil zapojení dalších 202 zahraničních společností z 53 zemí. Výstavy se tedy přímo nebo v online podobě zúčastnilo celkem 831 vystavovatelů z 56 zemí.

Letošní ročník, který oficiálně zahájil prezident Ruské federace Vladimír Putin, zavítalo přes 135 000 návštěvníků. MAKS je pro představitele leteckého a kosmického průmyslu současně i jednou z největších obchodních událostí – objem dojednaných kontraktů se odhaduje na 265 miliard rublů.

Český pavilon byl výhodně umístěný přímo u vchodu do „mezinárodní haly“ se zahraničními firmami, takže byl hojně navštěvovaný po celou dobu veletrhu. Všichni účastníci výstavy museli předložit buď ruský QR kód potvrzující očkování proti covidu, nebo negativní výsledek PCR testu ne staršího 72 hodin.

Den před vlastním zahájením výstavy proběhla celodenní konference českých firem Aircraft Industries, jejího ruského majitele UGMK/UZGA a GE Aviation Czech (výrobce leteckých motorů – bývalý Walter) s uživateli letadel L-410. Za ty bylo přítomno celkem 31 zástupců leteckých společností provozujících tato letadla, servisních a opravářských firem a logistických firem.

Konferenci slavnostně zahájil T. Hart, zástupce velvyslance ČR v Moskvě. V úvodu představil I. Žukov, regionální ředitel GE pro Rusko a státy SNS, nový turbovrtulový motor GE H85-200 (zdokonalený Walter M601), který je instalovaný do nového letadla L-410 NG.

Po něm představil S. Martynov, obchodní ředitel Aircraft Industries, nový model L-410 NG. Uvedl jeho výhody, jako je zvýšení nosnosti o půl tuny (na 2300 kg), zvýšení doletu na dvojnásobek (na 2600 km), kompletně digitální avionika, úspornější motory a další. Uvedl, že dva letouny L-410 NG již slouží v letce pobřežní stráže Polské republiky, první letadlo do Ruska je připravený k předání sibiřské letecké společnosti SiLA (viz úvodní foto) a dokončují se jednání o dodání dalších dvou letadel této společnosti.

S několika dalšími leteckými dopravci jsou jednání v pokročilém stádiu. V následné diskuzi vystupovali zástupci leteckých společností, které provozují dosavadní model letadel L- 410 UVP E20 o zkušenostech s jejich provozem a údržbou.

Na vlastní výstavě MAKS na letišti Žukovo byl L-410 NG, který přiletěl z Kunovic, přistavený k prohlídce návštěvníkům. Pro odbornou veřejnost byli u něj k dispozici jak čeští piloti, tak i mechanici, aby mohli poskytnout odpovědi na technické dotazy.

V pavilonu asociace ruských leteckých výrobců Domino byl vystavený vedle modelu L-410 NG v plovákové verzi rovněž model letadla TVRS-44, které dostala firma UZGA za úkol vyvinout již pouze z ruských komponent. Tento model byl pouze ve velikosti cca 30 cm, takže bylo vidět pouze celkovou ideu velmi blízkou letadlu L-610.

Druhý den výstavy byl představený již ve funkční verzi (zatím ale bez certifikace) nový model firmy UZGA, který se rovněž bude vyrábět v Jekatěrinburgu. Jedná se o jednomotorový turbovrtulový letoun Bajkal. Je to vzpěrový hornoplošník pro cca 10 osob a měl by nahradit přesluhující AN-2.

Foto: MPO ČR

Vystavovatelé na české oficiální účasti

Asociace leteckých a kosmických výrobců, z.s.

Asociace leteckých a kosmických výrobců, z.s. má v současné době 38 členů. Členské společnosti pokrývají celé spektrum dovedností od návrhu, vývoje a výroby leteckých systémů až po údržbu a provoz, včetně marketingu a prodeje. Portfolio produktů sahá od příměstských letadel, tryskových trenažérů, přes proudové a turbovrtulové motory a vrtule až po komunikační systémy a vysoce specializované součásti s vyhrazeným softwarem.

Aircraft Industries, a.s.

Hlavním zaměřením společnosti Aircraft Industries, a.s. je vývoj, výroba a prodej turbovrtulových letadel L 410. Celokovový hornoplošník disponující schopnostmi STOL je určen pro přepravu 19 cestujících na krátké vzdálenosti, nákladu nebo speciální mise.

Sergej Martynov, obchodní ředitel společnosti hodnotí účast na aerokosmickém salonu: „Výstava MAKS pro nás vždy znamená rozšíření kontaktů a je zdrojem celé řady nových nápadů. V rozhovorech s našimi zákazníky se nám podařilo najít celou řadu nových řešení a využití našich letadel v nových oblastech.“

ALTA, a.s.

Firma ALTA, a.s. je jednou z nejvýznamnějších obchodních a strojírenských společností v České republice s působností pokrývající celou střední a východní Evropu, která se specializuje zejména na trhy Společenství nezávislých států. Komoditní zaměření čítá obchodní aktivity, generální dodávky průmyslových zařízení, implementace nových výrobních technologií a rekonstrukce a modernizace stávajících výrobních zařízení. Dodávky zařízení včetně rozsáhlé technické podpory.

Aviation Technologies Holdings s.r.o.

Společnost Aviation Technologies Holdings vznikla sloučením dvou tradičních českých leteckých společností Technometra Český Brod a Blanik Aircraft CZ. Technometra vyrábí hydraulické a palivové součásti letadel, převodovky a malé díly pro automobilový průmysl. Společnost Blanik Aircraft CZ vyrábí a opravuje známé cvičné kluzáky Blaník. Rovněž vyvíjí a vyrábí přistávací zařízení letadel a další sestavy pro ostatní výrobce letadel.

Václav Křížek, generální ředitel společnosti zhodnotil účast: „Díky MAKSu jsme získali nové kontakty z různých leteckých klubů z Ruské federace a podepsali smlouvy na dodávku kluzáků po přestavbě. Náš Kluzák s bohatou historií (60 let) je velmi dobře známý po celém světě a dodnes zůstává jediným celokovovým kluzákem pro primární výcvik pilotů kluzáků. Velký zájem vzbudil i náš nový podvozek pro lehké letouny, který jsme zde prezentovali stejně jako i nové prvky z oblasti agregátů pro pohonné a hydraulické systémy od naší další společnosti – Technometra.“

GE Aviation Czech, s.r.o. 

GE Aviation Czech, s.r.o. se zabývá vývojem, výrobou a servisem turbovrtulových motorů GE. Je součástíí společnosti GE Aviation, která je největším výrobcem letadlových motorů na světě.

Jihostroj a.s.

Jihostroj a.s. je stabilní výrobní firmou, využívající své dlouholeté tradice a zkušenosti v oboru přesného strojírenství. Divize Aerospace se zabývá výzkumem a vývojem, designem, testováním, výrobou, inspekcemi, montážemi i komplexní certifikací produktů podle specifikací nebo požadavků zákazníků nebo úřadů. Divize je certifikována podle EASA část 21 a 145 pro leteckou výrobu. Důležitou součástí činnosti divize Aerospace je také výzkum a vývoj technologií v oblasti pokročilých motorů a systémů řízení vrtulí.

První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s.

Hlavním pilířem První brněnské strojírny Velká Bíteš je letecký a kosmický program. Pomocné energetické jednotky (APU) a systémy řízení životního prostředí (ECS) používají výrobci letadel a vrtulníků po celém světě. Portfolio produktů pro letecký a kosmický průmysl také zahrnuje řadu pohonných systémů – proudové, turbovrtulové a turbohřídelové motory – a letadlová zařízení pro malá a bezpilotní letadla a helikoptéry.

Ředitel Divize letecké techniky Roman Kolka popisuje důležitost veletrhu následovně: „MAKS je veletrhem, na kterém prostě musíme být. Na MAKSu jsme před 20 lety vstoupili na ruský vrtulníkový trh, který je pro nás stále velmi důležitý. S našimi ruskými partnery jsme si vyjasnili další spolupráci v kontextu dnešní politické situace. Velmi nás potěšil zájem ruských firem na dalším pokračování spolupráce.“

UNIS, a.s.

Divize letectví a pokročilého řízení společnosti UNIS, a.s. vyvíjí a vyrábí vysoce kvalitní a nejmodernější produkty, které se používají v kritických řídicích aplikacích v následujících oblastech: letecká technologie (avionika, ECU/FADEC), řízení mikroturbíny, kritické řídicí systémy, vestavěné systémy.

O účasti na výstavě hovořil i Jiří Kovář, majitel firmy UNIS, a.s. a viceprezident Asociace ALV: „MAKS je rozhodně nejvýznamnějším veletrhem v rámci zemí bývalého Sovětského svazu a vystavujeme zde od vzniku letecké divize firmy. Navíc je to v současné situaci jedna z mála příležitostí, jak se osobně setkat s ruskými partnery. A i přes to, že řada ruských státních firem dostala zákaz spolupráce s českými firmami, se nám zde podařilo dohodnout velmi zajímavou spolupráci na modernizaci motorů.“

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Jekatěrinburgu (Rusko) a Ministerstvo průmyslu a obchodu. Redakčně upraveno.

• Teritorium: Evropa | Rusko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Letecký průmysl

Doporučujeme