Roste zájem nejen o místní produkci, ale také o vína z dovozu. Této příležitosti se chopila také česká a moravská vína, známá svou kvalitou a jedinečností, a nyní si hledají cestu ke svým mexickým konzumentům.
Vinařská kultura je v Mexiku v posledních letech na vzestupu. Počet vinařských akcí a stezek narůstá, vinařství se otevírají návštěvníkům a nabízejí různé zážitkové balíčky. Tento trend naznačuje pozitivní vyhlídky na další růst. Víno v Mexiku dnes již není jen otázkou symbolu postavení a luxusu, ale stává se oblíbeným nápojem především mezi generací mexických mileniálů a generací X, a tím se více rozšiřuje i do středních vrstev.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Zájem spotřebitelů o vína stále roste, mnohá místní vinařství zaznamenávají rozmach. Mexičtí vinaři využívají původní odrůdy révy a inovativní vinařské techniky, které přispívají k rozšíření trhu. V Mexiku najdeme čtrnáct vinařských oblastí s ideálním podnebím, vysokou nadmořskou výškou a kvalitní půdou. Přibližně 400 vinařství zde nabízí přes dvanáct tisíc značek a pěstuje se kolem čtyřiceti různých odrůd.
Nejvýznamnější vinařskou oblastí Mexika je Valle de Guadalupe ve státě Baja California Norte. Na poloostrově Baja California se nachází přibližně 260 vinařství, která produkují 70 % veškerého mexického vína. Další významnou vinařskou oblastí je stát Coahuila, kde se nachází dvacet dva vinařství s více než 1000 hektary vinic. Nejstarší fungující vinařství na severoamerickém kontinentu, Casa Madero, sídlí právě zde.
Rostoucí poptávka po víně
V posledních třech letech mexický trh s vínem zaznamenal výrazný růst, a to hlavně díky měnícím se preferencím spotřebitelů, zvyšujícím se příjmům a stoupající poptávce po prémiových a dovážených vínech. Trendy udržitelné a ekologické výroby rovněž přispívají k růstu trhu. Spotřebitelé se stále více zajímají o produkty s minimálním dopadem na životní prostředí. Mexičtí vinaři se proto zaměřují na ekologické postupy, jako jsou udržitelné zemědělství a ochrana vodních zdrojů.
Rostoucí poptávka se netýká pouze místního vína, ale také vína z dovozu. Dovoz vína v hodnotě i objemu od roku 2013 stabilně roste. V roce 2023 dovezlo Mexiko víno v hodnotě 318 mil. USD, což představuje čtvrtý nejvyšší objem v historii. Trhu dominují vína ze šesti zemí, které pokrývají 99 % celkového dovozu. Nejvýznamnějším dodavatelem je Španělsko, následované Chile, Argentinou, Francií, Itálií a Spojenými státy.
Na trh se nově dostávají také vína z Austrálie, Portugalska a Německa, což svědčí o otevřenosti mexických spotřebitelů vůči novým vinařským zážitkům. Dovozovým vínům nahrává i skutečnost, že průměrná cena mexického vína je vyšší než cena vína dováženého. Největší poptávka po víně je převážně ve velkých městech jako Ciudad de México, Guadalajara, Monterrey, Puebla, Querétaro nebo v turistickém Cancúnu.
Uvedení moravských vín na mexický trh
První řízená degustace, prezentace a propagace moravských vín se uskutečnila letos v srpnu na Velvyslanectví ČR v Mexiku za účasti odborníků, zástupců hotelů, restaurací, specializovaných vinoték a médií. Během degustace se byla představena čtyři vína – jedno růžové a tři bílá. Ochutnávka začala růžovým vínem André rosé a Sylvánským zeleným z vinařství Ludwig, následovalo Müller Thurgau z vinařství Lahofer a zakončena byla Pálavou, značkou Sommelier Club, z vinařství Mikulov.
Celkem se do Mexika začíná vyvážet 13 druhů moravských vín od vinařství Ludwig, Lahofer, Mikulov a Habánské sklepy. Produkty budou dostupné ve specializovaných vinotékách, restauracích, hotelech či přímo u importérů.
Česká a moravská vína se mohou dále představit na prestižním veletrhu Expo ANTAD, který se každoročně koná v mexické Guadalajaře a je považován za jeden z nejvýznamnějších potravinářských veletrhů na americkém kontinentu. V roce 2025 se veletrh uskuteční ve dnech 25.–27. března. Jde o jedinečnou příležitost pro české a moravské vinaře prezentovat produkty širšímu publiku a ukázat, že česká vína v ničem neustupují zatím známějším konkurentům.