Tuzemsko z analýzy vychází jako trh s nejrychlejším růstem odvětví založeného na byznysu e-shopů. Šestnáctiprocentní roční růst očekávaný analytiky z Wall Street má navíc zemi zajistit růstový náskok před okolní Evropou přinejmenším do roku 2021.
„Česko má v oblasti e-commerce výsadní postavení v rámci Evropy. Přispívá k tomu fakt, že on-line obchod je poměrně nenáročné odvětví, ve kterém může podnikat téměř každý bez větších znalostí a nutnosti větších investic,“ uvádí šéf softwarové firmy Shoptet Miroslav Uďan.
Rychle rostoucí obrat tuzemské e-commerce souvisí s obrovským počtem internetových obchodů. Těch bylo podle statistik serveru Česká e-commerce v polovině července přes 41,7 tisíce, což znamená takřka nejvíce e-shopů na obyvatele v Evropě.
„Tuzemsko představuje specifický trh. Na rozdíl od západní Evropy u nás mezi nejvýznamnější e-shopy i vyhledávače patří weby vytvořené lokálně,“ říká šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Jen za rok 2017 přibyly téměř čtyři tisíce e-shopů. Jejich celkový počet se tak ustálil mírně nad čtyřiceti tisíci. A to v době, kdy už v nejvýznamnějších evropských ekonomikách, jako jsou Velká Británie či Německo, tradičně silný segment e-commerce svůj růstový prostor vyčerpává.
Češi se zdatně učí nahrazovat každodenní nákupy v kamenných prodejnách onlinovými nákupy a mají progresivní vztah k mobilnímu internetu. „Hlavním trendem je růst menších a častějších nákupů včetně zboží denní spotřeby,“ dodává Vetyška.
Češi zároveň podle JP Morgan platí 54 procent své internetové útraty přes mobil, což je nejvyšší podíl v Evropě. Český e-commerce trh má podle studie hodnotu 4,4 miliardy eur a jeho velikost tak odpovídá například Portugalsku. Největší evropský trh, který dosahuje bezmála 180 miliard eur ročně, podle JP Morgan představuje Velká Británie.
Převzato z webu E15.cz. Autoři: Jaroslav Bukovský, Karel Pučelík