České e-shopy překonaly krizi, obraty rostou. Jakou hrozbou jsou pro ně asijská tržiště?

Obrat českých e-shopů se v roce 2024 po dvou letech vrátil k meziročnímu růstu a letošní rok přináší ještě lepší čísla. Celkově šlo loni o obrat ve výši 194 miliard korun, což je o pět procent více než v roce 2023. Tuzemských internetových obchodů navíc po tříleté degresi opět začalo přibývat.

On-line obchodu se v Česku v prvním pololetí letošního roku mimořádně daří. Velkou výzvou pro tuzemské e-shopy nicméně zůstávají velká (zejména čínská) internetová tržiště.

Nakupování na internetu, Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie

Temu, Shein či AliExpress jsou konkurenceschopné především proto, že nabízejí extrémně levné zboží. V posledních dvou letech se ale nezdá, že by byl jejich vliv na stav české e-commerce zásadní.

Podle webu Ceska e-commerce.cz bylo na konci roku 2024 na českém trhu 67 305 internetových obchodů (o tři procenta více než v roce předchozím) a podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu stoupl o 1,5 procentního bodu až na 20,5 procenta.

„Česko je e-shopovou velmocí. Na počet obyvatel se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. A vzhledem k tomu, že toto číslo neustále roste, jízda zdaleka nekončí,“ shrnuje finanční ředitel společnosti Shoptet Jan Hospodka.

Vracejí se zlaté časy?

V prvním čtvrtletí letošního roku se tuzemské e-commerce dařilo ještě lépe než v roce 2024. Dokládají to data eCommerce Insider nákupního rádce Heureka.cz.

V prvním čtvrtletí roku 2025 zaznamenal obor meziroční růst ve výši čtyři procenta. Výrazné zlepšení přišlo v březnu. Rostoucí zájem zákazníků zaznamenali statistici především v kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a vybavení na outdoorové sporty obecně.

E-shop i kamenná prodejna v jednom. Jak propojit online a offline?

Podle expertů je pozitivní zprávou, že se míra spokojenosti českých zákazníků se službami internetových obchodů zvýšila na 96,77 %, což je oproti čtvrtému čtvrtletí roku 2024 mírné zlepšení. Výrazně vyšší než ve stejném období loni je také cena první objednávky.

Internetových obchodů po boomu spojeném s pandemií covid-19 do loňska v Česku ubývalo, a to tři roky po sobě. Celkový počet tuzemských e-shopů klesl až na 49 700, nyní jich ale opět setrvale přibývá.

Čím hrozí asijští giganti?

„Čínské internetové obchody dobývají evropské i americké trhy a lákají na extrémně nízké ceny, obrovský výběr zboží a často i dopravu zdarma. Za touto zdánlivě atraktivní fasádou se však skrývají metody, které mohou dlouhodobě poškodit nejen spotřebitele, ale i celou ekonomiku v daném regionu,“ upozorňuje Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz.

Mnozí tuzemští internetoví obchodníci se proto obávají, že se bez větší regulace velkých mimoevropských konkurentů vyrovnají s asijskou konkurencí jen těžko. Čínská tržiště ohrožují domácí ekonomiku, bez dodržování zákonů a pravidel všemi nemají české firmy šanci, domnívá se Skopal.

„Do oblasti e-commerce u nás vstoupili noví hráči převážně z Asie. Český zákazník je na ceny velmi senzitivní a po letech vysoké inflace a kontinuálního zdražování veškerého spotřebního zboží vydává svoje těžce vydělané peníze s velkou opatrností,“ přidává se Jiří Jemelka ze společnosti JPF Czech, která poskytuje českým firmám služby executive interim managementu.

Právě to nahrává asijské konkurenci se vstřícnou a velkorysou cenovou politikou´. Čeští zákazníci navíc často hřeší na ochranu osobních údajů. Za snížení nákladů jim prý toto riziko stojí. „Když k tomu přičteme ještě propracovaný marketing těchto velkých hráčů, je to pro mnohé české menší a střední e-shopy smrtící kombinace,“ dodává Jemelka.

Je potřeba najít způsob, jakým donutit i tyto hráče dodržovat naše lokální pravidla a neohrožovat místní spotřebitele a naši ekonomiku.

Ruslan Skopal, Trenýrkárna.cz

Bez vhodně nastavených pravidel podle zástupců tuzemské e-commerce hrozí, že několik čínských e-shopů ovládne digitální i maloobchodní sféru v Evropě. Pokud neexistují jasná regulační opatření, pak jsou podle Skopala místní –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a zejména menší –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ podniky odsouzeny k postupnému zániku.

„Právní kroky mnohdy nepomáhají a trh se stává arénou, kde se prosadí ten, kdo vydrží nejtvrdší cenový tlak. Problém je ale ten, že nízké ceny mohou čínští hráči držet primárně díky zneužívání hranice 150 eur, pod kterou se neplatí clo a také velmi pravděpodobně obcházením placení daní a nejrůznějších povinných poplatků jako jsou recyklační poplatky, poplatky za recyklaci obalových materiálů a podobně,“ doplňuje Skopal.

Proč se malým e-shopům daří i s nástupem online tržišť?

Produkty z čínských tržišť navíc nemívají povinné atesty a mohou být pro spotřebitele nebezpečné. Jejich kvalita je často pochybná.

Aplikace jako Temu či Shein získávají široké spektrum uživatelských údajů a díky čínským zákonům jsou povinny je sdílet s tamními úřady. To se netýká pouze běžných dat, ale i podrobnějších informací o chování spotřebitele. Aplikace Temu je proto podle expertů nebezpečná a nadmíru riziková.

„V České republice drtí čínské platformy hlavně malé a střední podniky, které nejsou schopny konkurovat dumpingovým cenám. To pak vede k uzavírání lokálních firem, ztrátě pracovních míst, zdražení online reklamy, jelikož čínské platformy masivně investují do reklamy, čímž šroubují ceny v reklamních aukcích nahoru a vytlačují menší inzerenty,“ dodává Skopal.

Co na to Evropa?

Také Nový dokument Evropské komise zveřejněný v únoru 2025 varuje před nekontrolovaným přílivem zboží z mimoevropských online tržišť. Podle české Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se jedná o dobrý začátek – evropské návrhy ale prý nejsou dostačující.

Komise si podle APEK správně všimla, že čínští prodejci na těchto platformách často prodávají padělky, nekvalitní výrobky a obcházejí unijní regulace, čímž vytvářejí nerovné podmínky pro evropské obchodníky. Brusel proto navrhuje sérii opatření, která mají problém řešit, ale prý bez jasného harmonogramu realizace a data přijetí.

Především jde o celní reformu, která by měla zrušit  celní výjimku pro zboží v hodnotě do 150 eur (90 procent takového zboží, proudícího do EU, pochází z Číny). Řešením by mohlo být i zavedení poplatku za zpracování zásilek u zboží z e-shopů ze třetích zemí, doručovaných přímo konečným zákazníkům či další zvýšení cel pro zboží z Asie.

Někteří odborníci pesimismus českých obchodníků nesdílejí. „E-shopová řešení jsou u nás na vysoké úrovni a výběr tohoto řešení je často klíčovým aspektem úspěchu obchodu,“ sděluje Jan Kvasnička, UX a CRO specialista.

Nezapomínejme na AI

Podle generálního ředitele Heureka Group David Chmelaře se už loni zmírnily obavy Čechů obavy z inflace a vrhli se on-line nákupy, které dlouho odkládali. A drtivá většina z nich probíhá na českých obchodech.

Podle specialisty na výkonnostní marketing Jana Bartoše bude pro budoucnost e-shopů klíčová umělá inteligence (AI).

„Kdo se nenaučí s těmito technologiemi pracovat, bude v konkurenční nevýhodě. Díky pokročilé automatizaci a AI marketingových kanálů, jako je Meta a PPC, bude kladen větší důraz na komplexní strategii a celkový pohled na marketing. To, co fungovalo před dvěma lety, dnes už nestačí – trh se rychle vyvíjí, a je třeba se neustále přizpůsobovat,“ dodává specialista.

Co čeká malé a střední firmy v roce 2025? Bude to rok příležitostí i velkých výzev

Oživení e-shopů obrazem celé ekonomiky

„Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií a Češi pokračovali v on-line nákupech, které dosud odkládali, a nakupovali i zboží, které dříve nebylo na internetu tolik dostupné,“ opakuje David Chmelař.

Jak bylo zmíněno výše, Češi více než čtyři pětiny prostředků utratili za zboží v klasických (malých) e-shopech. Pouze za 34 miliard nakoupili na zahraničních online tržištích.

Celkově jsme loni na internetu utratili 228 miliard korun, uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Maloobchodní tržby v tuzemsku nicméně v současnosti stoupají i v kamenných obchodech.

E-shopů v Česku neubývá, většina zakladatelů má s e-commerce zkušenosti

Jak nakupuje generace Z

Přestože jsou udržitelnost a ochrana klimatu tématy, která spojujeme s mladou generací, možná jsou to témata minoritní – důležitá jen pro menší skupinu mladých lidí.

Tichá většina Generace Z nakonec bude podle odborníků nakupovat stejně jako její rodiče. Pokud je cena zboží dostatečně nízká, rádi za ní zaplatí vyššími emisemi i svými osobními daty.

„Haul video s rozbalováním nákupu z Temu a dalších podobných e-shopů je oblíbeným formátem mezi mnoha influencery na TikToku. Levné nekvalitní zboží, které napodobuje drahé tradiční značky, je pro mnoho mladých lidí, kteří typicky nemají v této životní fázi moc peněz, jedinou cestou ke splnění konzumního snu,” upozorňuje generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors Ondřej Tyleček.

Češi zkoušejí štěstí v e-commerce. Pro většinu znamená e-shop jen doplňkový příjem

Česká obchodní inspekce skutečně eviduje v poslední době velký počet podnětů tuzemských e-shopů. Podnikatelé se ptají, proč tato asijská tržiště nesplňují povinnosti, které jim stanovují záklony a klamou zákazníky.

Jeden z nejčastějších dotazů zní: Jak mohou tržiště nabízet dopravu z Číny do ČR zdarma nebo za neobvyklé nízké ceny? Odpověď expertů je vždy stejná – Temu je masivně dotováno čínskou vládou. Tento faktor podle zástupců tuzemské e-commerce skutečně výrazně snižuje konkurenceschopnost českých obchodů.

Jakub Procházka
• Teritorium: Česká republika | Čína | Evropa
• Oblasti podnikání: E-commerce

Doporučujeme