České firmy hledají podnikatelské příležitosti v Indii

Najít vhodné obchodní příležitosti v dopravě, sklářství, leteckém nebo automobilovém průmyslu. Právě s takovými plány vyrazilo v pondělí 13. ledna celkem 12 českých firem na 201. podnikatelskou misi Svazu průmyslu a dopravy ČR. Cílem čtyřdenní cesty je Indie, kam podnikatelé doprovázejí ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka.

Hlavním bodem cesty je podnikatelské fórum v Dillí, na kterém mohou české firmy při byznysových jednáních navázat spolupráci s indickými partnery. Fórum zahájí ministr zahraničí Tomáš Petříček za účasti svého protějšku z Indie.

„Indie je jednou z prioritních zemí české exportní strategie. Hodnota českého exportu do Indie v posledních pěti letech pořád stoupá, od roku 2013 se zvýšila skoro o polovinu. Nejlépe se tam daří českým vývozcům v oblasti automobilového průmyslu a strojírenství. Naše podnikatelská mise by ale mohla otevřít dveře na indický trh i podnikatelům z dalších oborů,“ říká viceprezident Svazu průmyslu Radek Špicar, který podnikatelskou delegaci vede.

Rychle rostoucí indický trh představuje pro český export zajímavé obchodní příležitosti. Tamní ekonomika patří mezi sedm největších na světě, od roku 2014 si dokonce drží status nejrychleji rostoucí velké ekonomiky planety. Díky ekonomickému rozvoji se v Indii zvyšuje poptávka po novém zboží a nových technologiích. I proto míří na podnikatelskou misi se Svazem průmyslu a dopravy například společnost AD-IN-ONE Europe a.s.

„Pro naši firmu je Indie velmi zajímavý trh. Vyvinuli jsme unikátní systémové řešení pro práci reklamních agentur, architektonických kanceláří a dalších firem, které pracují na bázi projektového řešení s klienty, a rádi bychom toto řešení dostali dále do světa. Jsme úspěšní v Čechách, na Slovensku, v Polsku, máme instalace v Emirátech, Vietnamu, Ekvádoru, Číně, v Kuvajtu. Indii vnímáme jako velmi rychle rostoucí, technologicky zdatný trh s obrovským potenciálem, proto jsme se rozhodli využít podnikatelské mise do Indie právě pro první zmapování tohoto pro nás velmi zajímavého trhu,“ říká Petr Jandík, viceprezident pro globální prodej společnosti AD-IN-ONE Europe a.s.

České a československé výrobky mají na indickém trhu své místo již po mnoho desetiletí. V sedmé největší zemi světa se prosadily zejména značky jako Jawa, Tatra, Baťa nebo Škoda Auto, jejíž zástupci se podnikatelské mise také zúčastní. Právě automobilový průmysl přispívá k hospodářskému růstu Indie značnou měrou. Dokládá to i rostoucí zájem o tamní trh u českých firem podnikajících v automobilovém odvětví.

SUKIYASHI / Shutterstock.com

Proniknout na indický trh se v minulosti už pokoušela i společnost Czech Aviation Training Centre. Na aktuální podnikatelské misi chce tato počáteční jednání prohloubit při osobních schůzkách. „Indický letecký trh je pro Czech Aviation Training Centre zajímavý z hlediska značné poptávky po pilotních profesích v regionu. Věříme, že s podporou zastupitelského úřadu v Dillí se setkáme s vedoucími pracovníky hlavních leteckých společností a prohloubíme naše stávající kontakty. V podstatě jdeme cestou, kterou jsme si již úspěšně vyzkoušeli díky ekonomické diplomacii i v jiných zemích jihovýchodní Asie, např. v Malajsii,“ říká Ladislav Slípka, obchodní ředitel společnosti Czech Aviation Training Centre.

Čeští podnikatelé se ale v Indii můžou prosadit v řadě dalších oblastí, například v energetice, obranném průmyslu, ve zdravotnictví či vodohospodářském průmyslu. Jen v roce 2018 vyvezli čeští exportéři do Indie zboží za víc než 15 miliard korun a za prvních jedenáct měsíců roku 2019 za skoro 13 a půl miliardy. V pronikání na indický trh navíc pomáhá českým firmám od roku 2017 také podnikatelský inkubátor v jihoindickém Bengalúru. Projekt provozovaný Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR by měl fungovat jako zázemí pro středně velké české průmyslové podniky.

Pravidelné novinky e-mailem