Vyplývá to z červnového průzkumu společnosti Dors & Venabili mezi více než 600 českými firmami. Podniky sice AI využívají, její regulaci ale v drtivé většině ignorují.
Nástroje umělé inteligence používá už 45 procent firem, z toho ale jen 14 procent je využívá naplno. Dalších 39 procent zavedení AI do svých procesů zvažuje. Dobrou znalost AI Act má podle průzkumu pouze 18 procent firem a další třetina procent uvádí, že mají o regulaci základní povědomí.
Norma vstoupila v platnost v srpnu 2024. Od února 2025 platí povinnost vzdělávat zaměstnance v oblasti umělé inteligence a zákaz některých rizikových praktik. Od srpna 2025 přicházejí pravidla transparentnosti pro poskytovatele modelů jako ChatGPT. Nejpřísnější regulace vysoce rizikových systémů včetně nástrojů pro nábor zaměstnanců, hodnocení výkonu nebo rozhodování o úvěrech začne platit od srpna 2026.
Firmy riskují ztrátu důvěry
Mezi hlavní překážky pro využívání AI patří nedostatek kapacit a lidí (68 %), nejasnosti při výběru nástrojů (62 %) a nejistota, kde a s čím začít (57 procent).
„Vidíme firmy, kde HR používá ChatGPT na životopisy uchazečů, účetní Copilot na reporty klientů. Nikdo ale neřeší bezpečnost těch dat. To je obrovské riziko. Firmy si neuvědomují, že už dnes porušují pravidla, která je můžou stát důvěru, zákazníky i peníze,“ říká Pavel Kovařík z Dors & Venabili.
Co přináší AI Act a jak se na něj připravit
Firmy nejčastěji nasazují AI v marketingu a komunikaci (68 %), administrativní podpoře (52 %) a analýze dat (49 %). Naopak ve výrobě nebo náboru zaměstnanců se umělá inteligence zatím téměř neobjevuje.
Více než třetina firem, které AI používají, zaznamenala viditelné zlepšení výkonu nebo úsporu času. Zároveň 31 procent podniků očekává, že umělá inteligence v příštích třech letech povede ke snížení počtu zaměstnanců. S rostoucím využíváním roste i riziko chyb a nedorozumění, zejména tam, kde chybí jasná pravidla.
„Doporučujeme vytvořit jednoduchou interní směrnici pro používání AI nástrojů, určit odpovědnou osobu a nastavit základní procesy pro správu dat. Tím firmy sníží riziko chyb i právních problémů,“ uzavírá Kovařík.