Cílem semináře bylo seznámit místní odbornou veřejnost s nabídkou méně známých turistických destinací v českých regionech a najít vhodné kazachstánské partnery v návaznosti na plánované zahájení přímého leteckého spojení Nur-Sultan – Praha od června 2019 leteckou společností SCAT Airlines. V této souvislosti byla zdůrazněna potřeba oboustranně rozvíjet turistický ruch a naplno využít potenciálu nové přímé letecké linky.
Seminář se uskutečnil v hotelu Best Western Almaty. V úvodním bloku byla Česká republika prezentována jako atraktivní, kulturní a bezpečná turistická destinace pro kazachstánské klienty, zejména v segmentu lázeňské turistiky. Seminář zahájil velvyslanec ČR v Kazachstánu Rudolf Hykl, následovala vystoupení ředitelky Institutu turismu ČR Markéty Vogelové, ředitelky Kazachstánské turistické asociace Rašidy Šajkenovové a komerčního ředitele letecké společnosti SCAT Nikolaje Burjakova. Konzul Velvyslanectví ČR v Nur-Sultanu Tomáš Mikeska prezentoval informace k procesu získávání schengenských víz a zodpovídal individuální dotazy k předmětné problematice. Seminář pokračoval prezentacemi zúčastněných českých firem.
V průběhu semináře se představilo celkem osm českých společností z řad českých lázní a cestovních kanceláří specializovaných na bonitní klientelu: Astra Spa s.r.o., DMC Spa & Medical Travel Czech Republic, Vedi Tour Group s.r.o. CK Quicktour s.r.o., Lázně Teplice v Čechách, a.s., Spa Hotel Schlosspark s.r.o., AquaKlim, s.r.o. (sanatoria Klimkovice), Via Outlets Praha s.r.o. (Fashion Arena Prague Outlet).
Po představení následoval business matching, v rámci kterého měly uvedené společnosti příležitost detailněji prezentovat své nabídky a individuálně jednat o možnostech vzájemné spolupráce s místními subjekty, kterých se zúčastnilo na sedm desítek. Na B2B navázal večerní společenský podnik na pozvání velvyslance ČR s ochutnávkou českých specialit z místní franšízové restaurace Kolkovna a českého vína a destilátů. V rámci večerního rautu byli taktéž z řad kazachstánských partnerů vylosováni výherci 16 poukazů/darů v celkové hodnotě cca 45 tisíc Kč, které do tomboly věnovaly české firmy.
Další den dne 17. dubna 2019 zástupci českých firem navštívili největší mezinárodní turistickou výstavu v Kazachstánu KITF 2019. Ve spolupráci se SCAT Airlines měly české firmy možnost katalogové výstavy na části stánku Sunday Airlines (charterový dopravce SCAT), propagační materiály o ČR byly prezentovány pracovníky ZÚ Nur-Sultan a CzechTrade Almaty. Z PROPEDu byl taktéž ve spolupráci se SCAT pořízen a umístěn v registrační zóně výstavy velký banner zaměřený na informování o nové letecké lince a celkovou prezentaci ČR jakožto turistické destinace.
Zájem o seminář a doprovodné akce opětovně prokázal vysokou oblíbenost ČR jakožto turistické destinace mezi kazachstánskou veřejností. Přítomní zástupci turistických firem ohodnotili účast na projektu velmi pozitivně, zejména z organizačního hlediska. V rámci bilaterálních jednání i v průběhu výstavy KITF 2019 došlo k navázání perspektivních kontaktů, které by měly být zárukou dalšího rozvoje vztahů mezi českými a kazachstánskými partnery.
Seminář byl financován z projektu ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR a Ministerstva pro místní rozvoj v ČR.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Nur-Sultanu (Kazachstán). Autorka: Olga Kalinová, ekonomická diplomatka.