Jde o mimořádný úspěch, a to tím spíše, že minulé výběrové řízení v roce 2018 na 41 trolejbusů vyhrál polský výrobce. Cílem litevského hlavního města je snížit postupnou obměnou průměrné stáří provozovaných trolejbusů na dva roky.
Český výrobce zvítězil ve výběrovém řízení s nabídkou 12metrového nízkopodlažního trolejbusu Škoda 32Tr s autonomním provozem, který dokáže ujet až 20 kilometrů bez kontaktní sítě a spotřebuje cca o 10 % méně elektřiny na ujetý kilometr než konkurence.
Trolejbus je klimatizovaný a odvětrávaný jak v kabině řidiče, tak v prostoru pro cestující, je uzpůsoben pro osoby s individuálními potřebami, tedy vybaven rampou, upínacími pásy nebo speciálními tlačítky pro hlášení potřeby pomoci. Je také vybaven moderním bezpečnostním systémem, tlačítky SOS, kolizní ochranou i automatickým hašením. Součástí vybavení jsou též USB přípojky pro nabíjení mobilních telefonů, Wi-Fi připojení a multimediální obrazovky. Pro cyklisty má trolejbus namontované zařízení umožňující přepravu kol uvnitř.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
První trolejbusy mají do Vilniusu dorazit letos v létě, dodávky se mají uskutečnit ve třech dávkách po 20, 35 a 36 kusech, s tím, že poslední vozidla budou dodána v prvním čtvrtletí roku 2025.
Ředitel Dopravního podniku hlavního města Vilniusu Darius Aleknavčius na tiskové konferenci uvedl: „Chceme během příštích sedmi let obměnit až 80 % stávajícího městského vozového parku včetně vyřazení 160 „československých“ trolejbusů Škoda 14Tr průměrného stáří 31 let.“