Během jediného roku se v zemi objevilo 2000 nových výdejních boxů, jejich celkový počet vzrostl na 9500. Podle údajů společnosti PwC bylo v roce 2024 v Maďarsku 32,9 % objemu e-commerce zásilek doručeno na tzv. přechodné body. Tento podíl v prvním čtvrtletí roku 2025 vzrostl na 36 % a ve druhém čtvrtletí již překročil 40 %.
Tato přechodná místa – odborně označovaná jako Out Of Home (OOH) lokace – mohou být výdejní místa nebo stále častěji výdejní boxy. V roce 2024 již tyto úložné schránky tvořily 75 % celkového OOH objemu zásilek. Podle odhadů PwC by se během pěti let mohla polovina veškerého e-commerce doručování uskutečňovat právě jejich prostřednictvím.
ExportMag.cz: Rakušané jsou velcí patrioti a preferují domácí výrobky. Jak tu bariéru prorazit?
Až 40 % online nakupujících považuje výdejní box za svou nejoblíbenější formu převzetí zásilky. Před nimi se s 46 % umístilo pouze doručení domů, zatímco výdejní místa a osobní odběr v obchodě výrazně zaostávají.
Mezi hlavními důvody vysoké oblíbenosti se umístily pohodlí, flexibilita a cena – což potvrzuje oprávněnost výchozí myšlenky. Pohodlí vychází především z dobré polohy a husté sítě, flexibilita z možnosti přístupu často 24 hodin denně a z vícedenní doby uložení. Cena pak naznačuje, že převzetí zásilky z výdejních boxů bývá v mnoha případech levnější než doručení domů.
Rozmístění výdejních boxů podle firem: Foxpost (+ Packeta) – 3400 boxů, GLS – 2 400 ks, Sameday EasyBox – 1500 boxů, MPL – 860 ks, Alza – 590 ks, Express One – 440 boxů, DPD – 330 ks.
