Českému exportu do Izraele dominují automobily, boduje hlavně Škoda Auto

Každý pozorný český turista, který v posledních letech zavítal do Izraele, si nemohl nevšimnout, jak vysoké oblíbenosti se tu vozy značky Škoda Auto těší. Společnosti se od vstupu na místní trh v roce 1991 podařilo prodat více než 230 000 automobilů a etablovat se jako nejsilnější evropská automobilová značka.

Herrndorff / Shutterstock.com

Škodovky jsou populární jako vozy taxislužby, využívá je však zdejší armáda, policie i některá ministerstva. Skrze podnik ŠKODA AUTO DigiLab firma také drží krok s dobou a spolupracuje s místními inovativními firmami, kterých je v Izraeli v oboru chytrých technologií pro automobilový sektor více než 400. Tedy v přepočtu na obyvatele téměř nejvíce na světě.

Úspěch společnosti Škoda Auto

Škoda se může pochlubit titulem čtvrtá nejoblíbenější automobilová značka v Izraeli. Za rok 2019 prodala mladoboleslavská automobilka na místním trhu celkem 19 568 vozů. Ačkoliv toto číslo představovalo meziroční pokles o 6,4 %, automobilka jej přisuzuje vnějším faktorů a v roce 2020 očekává prodej 21 000–23 000 vozů. Historicky nejúspěšnějším modelem je Octavia, který rovněž představuje pátý nejprodávanější model v Izraeli za poslední dekádu vůbec. 

Jak potvrzuje Jacky Aviv, ředitel divize Škoda společnosti Champion Motors, výhradního lokálního dovozce škodovek, daří se dobře i novým modelům. Modelu Scala, který měl v Tel Avivu v prosinci 2018 světovou premiéru, se od uvedení na trh počátkem letošního roku prodalo více než 600 kusů. Velmi žádaný je také nový model v kategorii SUV Kamiq, jehož prodej byl spuštěn teprve před šesti týdny.

Spolupráce se start-upy

Izraelská pobočka ŠKODA AUTO DigiLab je společným podnikem legendární české automobilky Škoda Auto a izraelského importéra Champion Motors. Společnost funguje již od roku 2017 a zaměřuje se na navazování spolupráce a strategických partnerství s místními start-upy s cílem získat přístup k novým technologiím a jejich následnému využití v automobilovém průmyslu. 

V rámci ŠKODA AUTO DigiLab momentálně probíhá spolupráce s inovativní formou Silentium, která vyvíjí produkty a řešení pro snižování hluku. Jejich technologie „tiché bubliny“ je navržena tak, aby kolem uživatele vytvořila tišší prostor bez ohledu na zdroj hluku. Systém pak lze instalovat do opěrek hlavy či sedadel. Každý cestující v autě pak například může poslouchat jinou hudbu či telefonovat, aniž by se s ostatními pasažéry vzájemně rušili.

Dalším ze start-upů, se kterým ŠKODA AUTO DigiLab rozvinula spolupráci je společnost Guardian. Tato firma byla založena v roce 2015 a vyvinula průmyslovou technologii, která díky unikátnímu sensoru dokáže permanentně monitorovat realitu v kabině vozu a upozornit tak na potenciální nebezpečí. Automobil tak umí prostřednictvím sledování pohybu očních víček rozpoznat, kdy je řidič unavený a měl by si dát přestávku od řízení, či upozornit na zapomenuté dítě v autě. Sledováním úhlu řidičovy hlavy také dokáže odhalit, když se řidič místo sledování jízdy dívá na displej svého telefonu a na tuto skutečnost upozornit.

Automobily na první příčce

V obecné rovině lze konstatovat, že automobily dominují českému exportu do Izraele a jejich podíl na celkových vývozech se v posledních několika letech pohybuje okolo 50 %. 

V roce 2017, jež byl z hlediska hodnoty českého exportu do Izraele rokem rekordním, byl podíl osobních automobilů na těchto vývozech dokonce 58,6 %. Kromě vozidel značky Škoda Auto vyváží na tento trh také nošovická Hyundai Motor Manufacturing Czech. V roce 2018 se jednalo celkem o 8200 vozů vyvezených do tohoto teritoria.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tel Avivu (Izrael). Autorka: Nela Brádleová, obchodní specialistka.




• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
• Teritorium: Izrael