Tuzemsko si v průběhu ledna až března 2025 nejčastěji vybírali jako svou dovolenkovou destinaci cestovatelé ze sousedních zemí (Německo 453 tisíc), Polsko (180 tisíc) a Slovensko (163 tisíc).
Ve větším počtu dorazili také turisté z Velké Británie (131 tisíc) a Itálie (113 tisíc). Počet zahraničních návštěvníků, kteří se ubytovali v některém z hromadných ubytovacích zařízení v meziročním srovnání vzrostl o 1,86 procent, v případě domácích hostů pak o 1,07 procenta. Meziročně stoupl i počet přenocování (o 0,59 procenta) na celkových 10,5 milionu nocí.
Turisté z USA i Asie míří do Česka častěji
Data za první čtvrtletí letošního roku potvrzují, že se cestovní ruch v Česku definitivně vrátil na předcovidová čísla. Nejen, že se zvyšuje podíl turistů ze zahraničí na celkovém počtu cestovatelů, ale současně roste i počet návštěvníků ze vzdálených trhů.
Nejvíce jich přijelo z USA (67 033, meziročně +4,28 procenta), Izraele (48 625, meziročně +58,31 procenta), Jižní Koreje (42 715, meziročně -3,36 %), Tchaj-wanu (32 509, meziročně -11,36 %) a Číny (29 987, meziročně +38,87 %). Obecně cizinci nejčastěji míří do Prahy, Královehradeckého a Jihomoravského kraje.
Aktivní dovolená po česku: Kampaň ukazuje zemi jako ideální turistickou destinaci
„Pozitivní je, že počet ubytovaných turistů meziročně vzrostl ve většině regionů. Data potvrzují, že se nám daří lákat návštěvníky i do méně známých krajů, nejen do těch notoricky známých. Potěšující je také prodlužující se délka pobytů v případě zahraničních návštěvníků, kdy evidujeme meziroční nárůst přenocování o 2,2 procenta, celkem na pět milionů nocí, nejvíce pak u turistů z Izraele. Prostřednictvím kampaní – jak té globální, jejíž jarní část jsme právě spustili, tak celé řady dalších, které poběží v průběhu letošního roku, nadále pokračujeme v propagaci Česka jako země, která rozhodně stojí za návštěvu. Tuzemsko, jako součást regionu střední Evropy, navíc představí i společná kampaň zemí V4. Zaměřená bude na Čínu a přiblíží tamním cestovatelům celý region skrze historii, kulturní vazby a gastronomii,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
„Naší prioritou je udržet a posilovat růst návštěvnosti, především u klíčových zdrojových trhů. Zároveň se soustředíme na prodloužení pobytů a zvýšení útrat turistů. Mezi aktuálně nejbonitnější země patří Německo, USA, Velká Británie a Severní Irsko nebo Itálie. Cílíme ale i na vzdálené destinace, jako je už zmíněná Čína, dále Kanada nebo arabské státy.“
Česko loni navštívil rekordní počet turistů, bylo jich více než před covidem
Praha vede, Karlovarsko má nejdelší pobyty
V 1. čtvrtletí 2025 se nejvíc turistů ubytovalo v rámci všech typů ubytovacích zařízení v Praze, a to 1,6 milionu. Následoval Královehradecký kraj se zhruba 366 tisíci hosty a kraj Jihomoravský, ve kterém přenocovalo celkem 307 tisíc cestovatelů. Nejdéle turisté zůstávají na Karlovarsku. Doba, kterou v tomto regionu stráví (v průměru 4,75 dne) převyšuje republikový průměr, který aktuálně činí 3,54 dne.
Hotely jako vyhledávaná volba pobytu Pokud jde čistě o hotely, během ledna až března 2025 je v Česku navštívilo celkem 1,2 milionu hostů. Z toho 45 procent tvořili rezidenti (523 452) a 55 procent cizinci (630 944).
Největší část zahraničních návštěvníků, kteří v průběhu prvního kvartálu zvolili tento typ ubytování, přicestovala z Německa (140 933), ze Slovenska (52 660), Spojeného království (43 623), z Itálie (40 663) a Polska (38 979).