Česko v datech: Vývoz piva zaznamenal v létě rekordní hodnoty

Hodnota prodaných lihovin a čepovaného piva klesla během jarní vlny pandemie o 5,6 miliardy korun. Alkohol tvoří téměř polovinu výdělku restaurací, od ledna do září se ale jeho podíl propadl na 17 %. Na spotřebě i dovozu „tvrdého alkoholu“ se podle analýzy projektu Česko v datech podepsala protiepidemická omezení více než u piva a vína. Svou roli hrálo jak uzavření restaurací, tak i výrazný úbytek zahraničních turistů. Zato tržby specializovaných obchodů s alkoholem v listopadu překonaly loňský výsledek až o 69 %, vyplývá z údajů České spořitelny o karetních transakcích.

Vývoz českého piva na jaře oproti loňsku poklesl, v letních měsících ale podle Českého statistického úřadu vzrostl až na rekordních 60,9 milionu litrů. Z lihovin se podobně dařilo pouze rumu, a to v srpnu. Zatímco piva a vína se během jarní vlny pandemie dováželo do Česka podobné množství jako v uplynulých letech, lihoviny se zejména v dubnu a květnu propadly o více než polovinu.

Hodnota piva prodaného v Česku meziročně poklesla o 22 %, u lihovin šlo podle průzkumu agentury Nielsen dokonce o 31 %. „Analýza sleduje meziroční změnu od ledna do září, promítl se do ní tedy jen první lockdown. V létě se hodnoty vrátily na běžnou úroveň. To však platí především u piva, u lihovin se návrat k původním hodnotám nekonal,“ upřesňuje Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech.

Vinotéky a pivotéky si polepšily

Spotřebu alkoholu ovlivnilo uzavírání barů a restaurací, které více než polovina Čechů uvádí jako jeden z hlavních důvodů omezeného pití alkoholu. Vyplývá to z dat Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky (UVDL ČR). Právě alkohol podle společnosti Dotykačka běžně tvoří téměř polovinu tržeb restaurací. Pivo představuje 38 %, ostatní alkoholické nápoje asi 11 %. V říjnu se pivo na tržbách podílelo jen 15 % a ostatní alkohol jen dvěma procenty.

Během prvního lockdownu dosáhl úbytek množství piva prodaného v restauracích 50 milionů litrů. O 30 milionů litrů (cca miliardu korun) naopak podle agentury Nielsen vzrostl přímý prodej piva v obchodech. Prodejny zaměřené na alkohol si tak mohly výrazně polepšit. Podle údajů o karetních platbách klientů České spořitelny činil meziroční nárůst listopadových útrat ve vinotékách, pivotékách a podobných obchodech až 69 %. Nejsilnější byl pro tyto obchody týden od 9. listopadu, kdy se meziroční přírůstek vyšplhal až na 89 %.

Lockdown na Čechy působí různými způsoby

Prodej lihovin se v restauracích letos propadl o 2,2 miliardy korun, nárůst prodejů ve specializovaných obchodech o 0,2 miliardy korun však ztrátu ani zdaleka nevyvážil. „Zatímco pivo tradičně zažívá největší oblibu v letních měsících, lihoviny Češi v největší míře kupují kolem Vánoc a Nového roku. Preventivní opatření proti šíření koronaviru ale s největší pravděpodobností zahýbají i se silvestrovskými večírky,“ říká Tomáš Odstrčil z Česka v datech. Odhadovat celkový trend v pití alkoholu je však obtížné.

Alkoholoví turisté nepřijeli

Letošní statistiky může výrazně proměnit také úbytek zahraničních hostů, jejichž počet v ubytovacích zařízeních v letošním druhém čtvrtletí meziročně poklesl zhruba o 96 %. Přesný podíl turistů na spotřebě alkoholu lze ale vyčíslit jen obtížně.

Světová zdravotnická organizace (WHO) se ve svých statistikách snaží od celkové konzumace určité země oddělit spotřebu hostů ze zahraničí. Využívá k tomu ale údaje o průměrné spotřebě cizinců v jejich vlastní zemi. To je nepřesné vzhledem k alkoholovému turismu, který u nás provozují například návštěvníci ze severských zemí. Při návštěvě Česka přitom obvykle vypijí více alkoholu než ve své domovině.

Cenu alkoholu zvyšují i daně

Vedle faktorů ovlivňujících spotřebu alkoholu, jako je právě úbytek turistů a dvojitý lockdown, existují také faktory, které ovlivňují jeho cenu. Právě tu dlouhodobě zvyšuje každoročně rostoucí spotřební daň, clo a DPH. „Přestože prodej lihovin v letošním roce značně klesnul, na vybrané spotřební dani se tento pokles příliš neprojevil. Stát od ledna do října vybral pouze o 240 milionů korun méně ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. Hlavním důvodem je výrazné zvýšení spotřební daně na lihoviny (o 13,2 %) platné od prvního ledna 2020,“ říká Vladimír Darebník, výkonný ředitel UVDL ČR.

Míra zdanění některých levnějších značek alkoholu podle serveru Finance.cz dosahuje až 85 %. U alkoholu totiž obecně platí, že čím nižší je jeho cena, tím větší část z ní putuje do státní kasy. Pivo a víno přitom stát daní odlišně, spotřební daň u lihovin je totiž vyšší než třeba u půllitru piva. I u piva připadá větší část ceny levnějších výrobků státu, ale například lahvová desítka za osm korun mu přinese zhruba 38 % z ceny oproti 85 % devadesátikorunového tuzemáku.

Infografika:

Redakčně upravená tisková zpráva projektu Česko v datech




• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl
• Teritorium: Česká republika