V rozhovoru pro aerospaceinczech.com bilancoval aktuální stav a trendy vzájemné spolupráce v letecké branži u příležitosti české oficiální účasti na Paris Air Show 2019. Agentura na podporu obchodu CzechTrade je v zahraničí prodlouženou rukou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, které českou účast na jedné z největších leteckých přehlídek v Le Bourget organizuje. Ve Francii nabízí CzechTrade českým firmám asistenční služby při identifikaci a oslovování nových odběratelů, dále možnost prezentace na oborových veletrzích za zvýhodněných podmínek a zprostředkování konkrétních poptávek od francouzských firem.
Francie patří mezi letecké velmoci, jak vnímá kondici českého průmyslu?
Mezi profesionály z francouzského leteckého a vesmírného průmyslu mají čeští dodavatelé velmi dobré jméno, a to především díky vysoké kvalitě, know-how, flexibilitě v dodávkách a konkurenceschopným cenám. Svědčí o tom i poměrně velké množství certifikovaných českých dodavatelů pro firmy jako Airbus či Thales. Francie je navíc po USA naším druhým největším obchodním partnerem v oboru. Český letecký vývoz do Francie loni dosáhl 148 milionů EUR. V přepočtu jde o více než 3,5 miliardy korun.
„Francie je v leteckém průmyslu pro Českou republiku druhým největším obchodním partnerem na světě, prvenství má USA.“
Jaké jsou trendy francouzského leteckého průmyslu a s jakými dodávkami se mohou uplatnit české firmy?
Jednoznačným trendem zadavatelů zakázek jako je například Airbus či Safran je celkové snižování počtu přímých dodavatelů jednotlivých dílů, tedy jakási optimalizace dodavatelského portfolia. Pro výrobce jednotlivých dílů je tedy spíše výhodnější své subdodávky realizovat pro schválené dodavatele systémů.
Co českým firmám pomáhá otevřít dveře k novým zakázkám a naopak jakým překážkám čelí?
V leteckém průmyslu jsou to jednoznačně potřebné certifikace a reference. Obrovskou výhodu mají na francouzském trhu firmy, jejichž obchodní zástupci hovoří francouzsky. Překážku mohou představovat možná trochu pomalejší rozhodovací procesy a složitější smluvní administrativa, než na jakou jsou firmy zvyklé z německého či anglosaského prostředí.
Paris Air Show patří mezi nejvýznamnější letecké přehlídky v Evropě, Česko reprezentuje oficiální účast, proč je důležité imageově a obchodně být na Le Bourget?
Leteckou přehlídku samozřejmě doprovází i veletrh, kde mají čeští výrobci jedinečnou možnost prezentovat své výrobky a technologie přímo nákupčím nejen francouzských, ale světových firem v oboru letectví a kosmonautiky. Oficiální účast je samozřejmě také skvělou platformou pro prezentaci ČR a její tradice ve výrobě letadel a komponentů pro potencionální investory.
Převzato z webu AerospaceINCzech.com.