Český projekt MIWA expanduje do zahraničí. Do Německa a Švýcarska

Startup zaměřený na prodej bez obalu v běžných obchodech a supermarketech získal významnou investici od prvního českého fondu zaměřeného na podporu projektů příznivých k životnímu prostředí.

Systém MIWA slouží k distribuci a prodeji nebaleného zboží. | Foto: MIWA

Český startup MIWA, zaměřený na minimalizaci odpadů v běžných prodejnách, expanduje do zahraničí. Dokončuje spuštění prvních prodejů v zahraničí. Technologii brzy představí jeden z německých supermarketových řetězců a již ho testuje také Nestlé ve svých prodejnách ve Švýcarsku.

„MIWA systém je navržen tak, aby zajistil jak plný uživatelský komfort pro nakupující, tak garanci kvality pro značkové výrobce a obchodníky. Chceme totiž, aby se nakupování do vlastních obalů časem stalo naprostým standardem,” říká ředitel společnosti Mirek Lizec. Společnost zároveň získala důležitou investici od Tilia Impact Ventures. Ta je prvním a jediným investičním fondem v Česku zaměřeným na projekty příznivé pro životní prostředí.

Systém MIWA slouží k distribuci a prodeji nebaleného zboží a podle nezávislé studie dokáže ušetřit až 90 procent obalového materiálu v porovnání s dnešním systémem jednorázových obalů. Zároveň celková ekologická stopa technologie je o 71 procent nižší než u klasické distribuce v jednorázových obalech.

Kapsle místo jednorázového obalu

MIWA systém je specifický tím, že předchází obalovému odpadu v celém dodavatelském řetězci od výrobce až po domácnost. Místo balení potravin do jednorázových obalů MIWA využívá opakovatelně použitelných transportních nádob, neboli kapslí, a speciálních prodejních stojanů s chytrými ventily. Pro koncové zákazníky firma vyvinula i systém chytrých odnosných nádob.

Systém MIWA předchází vzniku odpadu. | Foto: MIWA

MIWA technologie je cíleně stavěná pro podmínky velkých prodejen, včetně supermarketů. Vedle garance produktové kvality zaručuje i vysokou provozní efektivitu, které dosahuje díky zabudovaným RFID čipům a pokročilému informačnímu systému. „Chtěli bychom, aby nakupování do znovupoužitelných obalů bylo běžně dostupné všem,“ říká výkonný ředitel Mirek Lizec.

Firma má od svého založení v roce 2015 na svém kontě několik mezinárodních cen – jako jediný český projekt například získala prestižní New Plastics Economy Innovation Prize od Ellen MacArthur Foundation, světové autority na poli cirkulární ekonomiky. Ze strany strany EU nebo OSN byl MIWA systém několikrát uveden jako příklad „best practice“ v prevenci plastového znečištění.

Úspěch v evropské soutěži

Český startup zároveň uspěl v soutěži evropských inovací, kde se prosadil mezi pěti stovkami projektů řešících plastové znečištění. V Bruselu byl mezi třemi vítěznými inovacemi, které získaly 50 000 eur pro svůj další rozvoj. „Výhru bereme jako krásné završení pětiletého intenzivního vývoje. Je skvělé, že cena přišla v době, kdy MIWA vstupuje do prvních prodejen našich partnerů v Česku i v zahraničí,“ říká zakladatel firmy Petr Báča.

V Bruselu byl startup MIWA mezi třemi vítěznými inovacemi v rámci soutěže EUSIC 2019. | Foto: MIWA / Dani Oshi

Ve vítězné trojici se vedle MIWA objevila také portugalská inovace SpraySafe, která přírodními metodami prodlužuje trvanlivost potravin bez nutnosti použití plastových folií, a španělský VEnvirotech s bakteriálně produkovaným bioplastem.

Dalibor Dostál

Společnost MIWA v kostce

Projekt MIWA, jehož název je zkratkou spojení MInimum WAste, vznikl v roce 2013. Tento systém minimalizuje vznik obalového a transportního odpadu v celém dodavatelském řetězci vytvořením uceleného obchodního systému, který zajišťuje dopravu zboží v opakovaně použitelných transportních kapslích. Založil jej Petr Báča, který se více než 20 let zabýval vývojem produktových obalů pro velké značky. Když hledal cesty, jak své podnikání posunout k větší odpovědnosti vůči životnímu prostředí, přišel na řešení jménem „precyklace“. Tedy přístup, který sníží či zabrání vzniku odpadu ještě dříve, než má šanci vzniknout.

Pravidelné novinky e-mailem