Cestovní ruch po covidové pauze ožil. Aktuální hrozbou jsou recese a vysoká inflace

Odvětví cestovního ruchu zažívá po dvou letních sezónách poznamenaných pandemií covid-19 výrazně vyšší zájem. Již ve druhém čtvrtletí letošního roku zaznamenala česká ubytovací zařízení příjezd pěti milionů hostů, což je o 229 % více než ve stejném období 2021.

Podle Světové organizace cestovního ruchu by se měla mezinárodní osobní doprava letos celosvětově zvýšit o 30 až 78 procent.

Ilustrační fotografie

Odborníci z poradenské skupiny Moore Global poukazují na fakt, že v oblasti cestovního ruchu dochází (zejména z pohledu fúzí a akvizic) ke konsolidaci. Lepším výsledkům v odvětví brání především nedostatek pracovních sil, se kterým se potýká většina poskytovatelů služeb.

To urychluje digitalizaci služeb. V blízké době však hrozí další útlum kvůli vysoké míře inflace a blížící se ekonomické recesi.

Zaměstnanci se vracejí jen pomalu

Kvůli pandemii přišlo v roce 2020 o práci v oblasti cestovního ruchu celosvětově 62 milionů zaměstnanců. V roce 2021 pak počet lidí pracujících v oboru opět vzrostl, ale pouze o 18,2 milionů.

„Po dvou covidových rocích jsme zažili první léto, které nebylo poznamenáno protipandemickými opatřeními. To má přirozeně za následek znovunastartování turismu, byť Češi letos volili především zahraniční destinace. Celé odvětví se prakticky celé léto potýkalo s následky pandemie, a to především právě kvůli nedostatku pracovních sil. To bylo zřejmé především v letecké dopravě, nedostatek personálu zapříčiňuje dříve nevídanou míru zpožděných i zrušených letů,“popisuje partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Václav Škapa.

V cestovním ruchu působí v Česku přes 13 tisíc subjektů

Ještě v roce 2019 pracovalo v českém cestovním ruchu téměř 240 tisíc lidí, a na celkové zaměstnanosti se tak podílel bezmála 4,5 %. V roce 2020 byl zaznamenán meziroční pokles zaměstnanosti o více než 17 tisíc osob.

„Pandemie změnila český trh práce k nepoznání a o cestovním ruchu to platí obzvláště. Velké množství těch, kdo přišli o práci, si našlo zaměstnání v jiném oboru a k práci v cestovním ruchu, ale také návazných oborech, jako je gastronomie, se již nehodlá vrátit kvůli velké nejistotě, která v tomto sektoru stále panuje,“ komentuje Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Nástup samoobslužných hotelů

Podle odborníků z poradenské skupiny Moore Global bude jedním z dílčích řešení nedostatku zaměstnanců v cestovním ruchu zřizování automatizovaných hotelů.

„Technologie bude hrát v budoucnosti hotelů mnohem významnější roli. Je pravděpodobné, že uvidíme roboty v restauracích, více samoobslužných řešení a aplikace takřka na všechno. Hotely budou využívat technologie jako kompenzaci za 60 milionů zaměstnanců, o které cestovní ruch přišel,“vysvětluje Márton Takács z Moore Global.

„Budoucností ubytovacích zařízení je digitalizace. Snažíme se automatizovat jednoduché pracovní úkony, které našim zaměstnancům zabírají čas. Ti se potom mohou více věnovat našim hostům a být jim stále k dispozici. Letos jsme například otevřeli nový hotel v centru Prahy, který disponuje samoobslužnou recepcí. Na dalších hotelech se zase hosté setkají s roboty, kteří rozvážejí pití a jídlo nebo uklízí pokoje, “ doplňuje ředitel obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts Jiří Fontana.

Samoobslužné hotely, jako je zmiňovaný OREA Place Charles Bridge, se s výjimkou úklidu, který nelze plně robotizovat, obejdou zcela bez personálu.

„Pokoj v samoobslužném hotelu si hosté objednávají přes web a celý ubytovací proces od check-inu až po check-out pak probíhá online. S hostem jsme přesto stále v kontaktu a jsme schopni mu pobyt zpříjemnit plnohodnotným servisem. Digitalizace tedy nijak nesníží kvalitu či množství poskytovaných služeb. Díky absenci personálu se navíc snižují provozní náklady, a tím pádem i samotná cena pokoje,“dodává Fontana.

Postcovidová konsolidace

V době pandemických restrikcí byl pro poskytovatele služeb v cestovním ruchu klíčový přístup ke kompenzacím ztrát poskytovaným z veřejných rozpočtů. Velká část poskytovatelů totiž nedisponovala úsporami pro překlenutí náročného dvouletého období.

„Pro udržení podnikání byly důležité dostatečné finanční rezervy nebo kapitálová podpora ze strany vlastníků. Na trhu fúzí a akvizic nyní dochází ke standardní postkrizové konsolidaci, kdy nejodolnější subjekty s dostatečnou kapitálovou základnou kupují skomírající konkurenci,“uvádí partner Moore Czech Republic Václav Škapa a dodává, že se zároveň vytváří prostor pro vstup nových hráčů.

„Situaci však zatím rozhodně nelze označit za stabilizovanou, takže investoři stále pracují s poměrně vysokými rizikovými přirážkami. Tuzemský trh má navíc svá specifika, dlouhodobější dopady budou mít spíše aktuální vlivy – rostoucí ceny energií a klesající reálné příjmy domácností.“

Redakčně upravená tisková zpráva

• Teritorium: Česká republika | Evropa
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme