Nedostatkem většiny současných prodejních chatbotů je, že jsou více odpovídacími automaty než skutečnými prodavači. Většina z nich pouze bere zákazníkům čas. Změnit by se to mělo v blízké budoucnosti.
„Chatboty obvykle pracují s předem danou sadou odpovědí, kterou si lze představit jako strom s větvemi, což jsou odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Změna, která přichází a kterou jsme s naším týmem do chatbota včlenili, je využití generativní umělé inteligence, což znamená, že odpověď zákazníkovi se tvoří v průběhu konverzace a není připravena předem,“ vysvětluje Alex Karo ze společnosti Robosales.AI.
Podle něj drtivá většina dnešních chatbotů pouze bere zákazníkům drahocenný čas, protože dříve nebo později nezvládnou vyřešit zákazníkův požadavek a ten po čase stejně skončí u živého asistenta či operátora.
Chatbot Neelz se chystá na pilotní projekt, bude lidi informovat o Zlínském kraji
„Je pravdou, že dnešní chatboty v e-shopech často působí jako stroje na odpovědi – zvládnou základní otázky, ale složitější úkoly nezvládají. S nasazením generativní AI by se výrazně posunuly, protože konverzace bude plynulejší a příjemnější, podobně jako s živým prodavačem. Přesto je klíčové zajistit, aby taková technologie chránila data zákazníků a komunikace s ní byla transparentní. Zákazník musí vědět, že mluví s umělou inteligencí,“ popisuje Barbora Brabcová z iniciativy AI Eticky.
Inteligentní chatboty se chovají jako živí prodavači
„Je potřeba, aby se chatbot co možná nejvíce choval jako živý prodavač, jinak e-shopy nikdy o jeho užitečnosti většinu zákazníků nepřesvědčí,“ má jasno Alex Karo. Co si pod tím představit? Chatbot by měl být flexibilní v odpovědích, tak jak to dokáže univerzál ChatGPT, když jej žádáme o výtah z informací o nějakém obsáhlejším tématu.
„Z našeho vývoje je jasné, že komunikační flexibility mohou dosáhnout i chatboty v e-shopu a přitom si držet faktickou správnost a přesnost odpovědí,“ potvrzuje Alex Karo. Propojení schopností AI a dostatečných informací o zboží a službách daného e-shopu podle něj přinese zákazníkům jasnou úsporu času i zbytečných nervů.
„Stejně jako teď si firmy pořizují do online shopů odpovídací automaty, půjde již velmi brzy do jakéhokoli e-shopu přidat inteligentního prodavače, který bude připravený provést zákazníka přirozeně celým nákupem, a to bude revoluce,“ doplňuje Alex Karo.