V posledních letech si Chile v tomto odvětví upevnilo pověst jednoho z hlavních světových aktérů. Potravinářský průmysl je v Chile moderní a rozvinutý. Jeho roční obrat činí 34 miliardy USD a podle očekávání má trh dále růst, a to ročně zhruba o 6 %.
Chilský potravinářský průmysl nabízí mnoho příležitostí pro inovativní české firmy – od investic do agrotechnologií (zejména do softwaru), robotiky a mechanizace, sledovacích technologií či biotechnologií, přes inovativní potraviny, jejich výrobu, recyklátory potravinového odpadu, až po aplikace pro objednávání, přepravu a prodej potravin online.
ExportMag.cz: Olpran zkouší prorazit v Chile, z nějž roste ráj cyklistů
Spotřebitelé v Chile následují celosvětový trend a stále více vyhledávají zdravé, prémiové a diferencované potraviny. Roste poptávka po hotových, zpracovaných potravinách, u nichž je důraz kladen na to, aby se jednalo o zdravé produkty. Příkladem může být v posledních letech silný růst prodeje v segmentech, jako jsou ekologická dětská výživa, zdravé mražené zpracované maso, mořské plody, výrobky z ovoce a zeleniny a hotová jídla, která jsou prezentována jako „domácí“.
Mezi další segmenty trhu s atraktivním růstovým potenciálem patří ekologické výrobky, výrobky „free-from/reduced/low-in“, zdravé nápoje, včetně balené vody, a energetické potraviny, zejména energetické tyčinky. Mnohé z těchto segmentů vykazují lepší růstový potenciál ve srovnání s trhem jako celkem, což vytváří atraktivní možnosti.
Bílkovinné alternativy
Ačkoliv největším segmentem nynějšího trhu je maso s tržbami 7,3 miliardy USD v roce 2023, právě odklon od živočišných bílkovin k rostlinným alternativám je jedním z rychle rostoucích trendů. Celosvětový průmysl alternativních bílkovin se rozvíjí a nabízí pozoruhodný růstový potenciál. Nově vznikající tendence souvisí s nárůstem zpracovaných potravinářských výrobků bez lepku, laktózy, cukru, alergenů nebo jiných látek vyráběných v souladu s etickými normami a zohledňující životní prostředí.
To představuje příležitosti v Chile, které má dobře rozvinutý ekosystém pro NPD (New Product Development) a NPL (New Product Launch); navíc se očekává, že v odvětví zdravých potravin se rychlost a snadnost obou faktorů ještě urychlí díky zřízení nových inovačních a technologických center po celé zemi, jako je CeTA (Centro Tecnológico para la innovación alimentaria / Technologické centrum pro inovace v potravinářství).
Roste poptávka po obalech
Potravinářský sektor je celosvětově největším koncovým spotřebitelem obalů a jeho poptávka po obalových materiálech v poslední době roste o 2,6 % ročně. Celkově více než 60 % všech obalů vyrobených v Chile připadá na potravinářský průmysl a jejich růst přímo odpovídá vlivu spotřeby potravin a růstu potravinářského průmyslu.
S růstem potravinářského průmyslu tedy poroste i poptávka po obalech. I zde se může najít velice zajímavý prostor pro inovace a podnikání s ohledem na stále vyšší snahu recyklovat nebo využívat ekologicky šetrné materiály. To navazuje na Regulační rámec zákona REP z roku 2016, který se stal katalyzátorem pro celý ekosystém nakládání s odpady s cílem upevnit cestu k oběhovému hospodářství, kde různé druhy odpadů zůstávají v oběhu díky inovacím, opětovnému použití a recyklaci.
Inovace jsou nutností
Podle dostupných dat celosvětový zemědělsko-potravinářský průmysl spotřebovává 30 % vyprodukované energie, a vypouští 22 % celkových emisí skleníkových plynů. Každý rok navíc přijde vniveč třetina vyprodukovaných potravin, někdy ještě předtím, než se dostanou na stůl. Je zde proto zřejmý potenciál pro efektivnější produkci, zpracování potravin či jejich transport, který by byl zároveň šetrnější k životnímu prostředí. Podnikatelé, kteří využívají ekologicky šetrných principů a postupů či kteří disponují moderními technologiemi, mají v Chile potenciál uspět.
Pandemie covidu-19 ovlivnila celý svět a potravinářský průmysl nebyl výjimkou. Neobvykle rychle se značná část veškerých aktivit přesunula do online prostředí. Od té doby Chilané mnohem častěji využívají řadu aplikací, prostřednictvím kterých si například objednávají potraviny nebo hotová jídla. Digitální nakupování si získalo důvěru spotřebitelů a nabízí prostor k dalšímu podnikání.
Potravinářský průmysl hraje důležitou úlohu v rámci chilské ekonomiky. Chile patří mezi největší producenty vína či vývozce ryb a jiných mořských živočichů. Za úspěch vděčí Chile nejen vhodným přírodním podmínkám, ale i moderním technologiím, svému právnímu rámci či otevřené ekonomice, která je atraktivní pro zahraniční investory. Chilská vláda nadále podporuje modernizaci tohoto odvětví především jeho robotizaci a automatizaci. Zároveň se snaží hledat efektivnější způsoby zpracování potravin, aby nedocházelo ke zbytečnému plýtvání, ať už základních surovin nebo ostatních zdrojů.