Mezi vítězi bodovaly projekty z Evropy, Afriky i Ameriky. Češi v tuzemsku soutěží se svými projekty již deset let. V Africe se nachází největší podíl obyvatel trpících nedostatkem jídla.
Klimatické podmínky nejenže omezují produkci zemědělství, kvůli horku a absenci chladicích zařízení navíc farmáři ztrácejí až 45 procent sklizené úrody. Tento problém pomáhá řešit projekt společnosti Solar Freeze, který zvítězil v kategorii Oheň. Projekt z Keni poskytuje tamějším zemědělcům mobilní chladicí zařízení se solárním pohonem, díky nimž snižují ztrátu po sklizni o 90 procent. Společnost Solar Freeze navíc zaškoluje mladé ženy, které chladicí zařízení instalují.
V kategorii Země si ocenění odnesl německý projekt s názvem Carbon concrete. Ten se zabývá výrobou betonu za pomoci uhlíku. Uhlíkobeton narozdíl od železobetonu nemůže korodovat a jeho životnost je tedy mnohem delší. Vzhledem k tomu, že nedochází ke korozi, může být tloušťka betonu mnohem menší, čímž se ušetří až 80 procent výrobního materiálu (cementu a písku).
Solární sporák
První místo v kategorii Voda obsadil počin, který efektivně obnovuje vyschlé studny v Indii. Technologie implementovaná v tomto řešení nejen zlepšuje životy zemědělců a dalších lidí v městské a venkovské Indii, ale je také cenově dostupná. Vyžaduje 3 až 5krát méně investic než výstavba nového vrtu a pomáhá zemědělcům zvýšit využití zemědělské plochy ze 40 na 100 procent.
V kategorii Vzduch poté porota ocenila projekt, jenž pomocí solární technologie vyrábí cenově dostupné produkty pro úsporu energie ve venkovských horských oblastech Afghánistánu. Domácnosti využívají například tepelnou izolaci střech, solární sporáky a mnoho dalších produktů vyrobených z místních materiálů, jako je dřevo, kov, plast nebo PVC.
Dva mladí sourozenci z Ameriky úspěšně spustili kampaň s názvem OneLessStraw s cílem upozornit studenty a jejich rodiny po celém světě na problém používání jednorázových plastových brček. Od začátku kampaně se více než 5 000 lidí zavázalo k tomu, že minimálně měsíc nebudou plastová brčka používat. Do kampaně se rovněž zapojilo téměř 800 firem po celém světě. Za tento počin sourozenci získali první místo v kategorii Mládež.
„Projekty z celého světa, které podporují ekologii, jsou velkou motivací též pro české soutěžící. Do tuzemské soutěže E.ON Energy Globe se každým rokem hlásí víc a víc projektů a mnoho z nich má velký úspěch i v zahraničí,“ popisuje Vladimíra Glaserová z organizačního týmu soutěže E.ON Energy Globe.
Odborná porota uděluje mezinárodní cenu od roku 1999. Soutěže se účastní více než 178 zemí. Každá přichází s inspirativními projekty, jež si kladou za cíl lépe využívat energie a šetřit přírodu. Mezi soutěžícími se pravidelně objevují i české projekty, a to díky tuzemské verzi soutěže, která má pod taktovkou společnosti E.ON již desetiletou tradici.
Redakčně zpracovaná tisková zpráva