Chrudimská firma EL-VY se zaměřila na výtahy. Pro lidi i pro auta

Společnosti se daří získávat technické zaměstnance díky zaškolování i spolupráci se střední školou.

Krizové roky posledních let zvládla firma dobře, současné dramatické zdražování energií vyhodnotí až po letošní zimě. Na podzim 2022 se umístila na druhém místě v soutěži Firma roku v Pardubickém kraji.

Chrudimská firma EL-VY se zaměřuje na výrobu výtahů | Foto: EL-VY

Když se ve světě podnikání řekne Chrudim, vybaví se i dnes většině lidí z ekonomické sféry Transporta, firma zažívající největší slávu v předlistopadové éře. Právě na tradici tohoto známého podniku, stejně jako tamních strojíren Wiesner, navazuje chrudimská firma EL-VY.

Ta vznikla v roce 1993, a u jejího zrodu stáli pracovníci společnosti Trama Chrudim Jaroslav Holec, Josef Kudla a Karel Tušic. Firma založená „na zelené louce“ se od začátku zabývala dodávkami kompletních výtahů.    

„Obor výtahů a speciálních zdvihacích zařízení zvolili zakladatelé firmy na základě zkušeností z práce v Tramontáži Chrudim. My jako nová generace, jsme uchopili historické zkušenosti chrudimských strojíren a přijali výzvy, které se do té doby nikdy nerealizovali. Jako například unikátní lodní výtah na Orlické přehradě,“ vzpomíná jednatel společnosti Jaroslav Holec, který se ve firmě uplatnil jako konstruktér.

Na začátku bylo podle něj nejtěžší zvládnout start podnikání, především období, než mohla společnost přijmout první zaměstnance. „Poté začal být více klid na podnikatelské plány a strategické plánování,“ vysvětluje Jaroslav Holec, původce myšlenky na založení firmy.

Výtahy pro auta

Firma EL-VY se od počátku zabývala vývojem v oblasti elektro a montážemi takzvaných parkovacích zakladačů. Ty umožňují díky používání výtahů pro automobily zvyšovat kapacitu parkovacích míst a parkovat vozy vertikálně nad sebou. Až kolem roku 2000 se firma začala specializovat na osobní výtahy v bytových domech. Impulzem byl krach a insolvence firmy Logipark. Ta zanechala u společnosti EL-VY, která jí původně dodávala některé komponenty, milionové dluhy. „To byly nejtěžší časy,“ vzpomíná Jaroslav Holec.

Foto: EL-VY

Vývoj základního zaměření firmy se i poté vyvíjel dál. „Z hlediska transformace produktu firmy jsme se posunuli ke specializovaným zdvihacím zařízení na míru a došlo k odklonu od klasických ‚jednoduchých‘ výtahů v bytových domech. Našimi hlavními zákazníky se tak staly velké stavební společnosti realizující projekty pro náročné klienty v soukromém i státním sektoru,“ přiblížil Jaroslav Holec současné zaměření firmy.

Zdražení energií prověří zima

Zatímco dříve tvořily nejvýznamnější konkurenci chrudimského výrobce větší firmy vyrábějící osobní výtahy v sériích, s odklonem na specializovanější zařízení se konkurence snížila.

„Například v oboru autovýtahů a autoplošin je největší konkurencí dovozce uvedených zařízení ze Španělska. Naší snahou je získávat zákazníky na základě vyšší kvality produktů a jejich dlouhodobé spolehlivosti,“ pokračuje jednatel společnosti EL-VY.

Jaroslav Holec, jednatel společnosti EL-VY.

Tak jako ostatní české firmy musela se i chrudimská společnost vypořádat s opakovanými krizemi posledních let, které trvají až do současnosti. „Epidemie Covid-19  se v našem oboru výrazně neprojevila, pouze ve výpadcích zaměstnanců s čímž jsme si dokázali poradit. Současná energetická krize je věc horší. Protože ale nemáme energeticky náročnou výrobu, budeme schopni odpovědět na tuto otázku až příští rok po zimě,“ zmiňuje Jaroslav Holec.

3D tisk budoucností stavebnictví? ICE Coral tiskne i bunkry pro Ukrajinu

Také v oblasti výtahů přitom podle něj existují možnosti úspor. „Ohledně této problematiky byly prováděny studie, ve kterých se došlo k závěrům, že rekuperace u výtahů je reálně fungující až od určitého zdvihu výtahu, zhruba od 10 stanic. Z hlediska poptávkových řízení specializovaných zdvihacích zařízení na rekuperaci zatím nebyly kladeny požadavky,“ podotýká Jaroslav Holec.

Současná energetická krize a větší tlak na úspory by ale do budoucna mohly tuto situaci změnit.

Spolupráce se střední školou

Firmě se zatím daří zvládat nábor technických pracovníků, přestože nedostatek technických absolventů představuje pro české strojírenství dlouhodobý problém. „Samozřejmě nejsou zástupy pracovníků na výběr, ale prozatím se nám snad daří potřebné minimum pracovníků zajistit. Většinou to je na základě náboru méně zkušených pracovníků, které si zaškolíme pro naše potřeby. Z tohoto hlediska spolupracujeme se středním průmyslovou školou Chrudim, kde pořádáme každoroční přednášky,“ zmiňuje Jaroslav Holec.

Foto: EL-VY

Budoucí směřování firmy bude podle něj i nadále spojeno s náročnějšími projekty. „Perspektivy oboru specializovaných zdvihacích zařízení jsou pozitivní především z hlediska naší schopnosti splnění komplikovanějších požadavků specifických zákazníků, kde můžeme využít naše zkušenosti.  Budoucnost vidíme také v oblasti naplňování specifických potřeb strategických objektů i ve zvyšování komfortu bytových prostor náročných zákazníků,“ uzavírá Jaroslav Holec.

Dalibor Dostál

Společnost EL-VY v kostce

Chrudimská společnost EL-VY vznikla v roce 1993 a navazuje na tradici tamních strojíren. Především známého podniku Transporta Chrudim. Zaměřuje se na výrobu výtahů, přičemž se postupně specializuje na větší a náročnější projekty. V roce 2022 se umístila na druhém místě v soutěži Firma roku v Pardubickém kraji.

• Témata: Uspěli v podnikání

Doporučujeme