O své know-how se podělila trojice českých podnikatelů s bohatými zkušenostmi v Číně – Jan Šmejkal, specialista na čínský trh stojící za projektem YourChinaGuy, Jan Popelka, který přes pět let rozvíjel inovativní projekty jako Head of business innovations v shenzhenském HomeCreditu a Lukáš Hlaváč, generální ředitel firmy Lasvit, který několik let úspěšně budoval e-commerce startup Whoolala v Číně a zároveň je prezidentem CzechCham v Šanghaji. Kromě podnikatelů promluvili k tématu i zástupci agentury CzechInvest, CzechTrade a Generálního konzulátu ČR v Číně.
Čína je se svou skoro 1 a půl miliardou obyvatel lukrativním trhem, který oprávněně láká podnikatele ze všech sektorů. Co si ale od čínského trhu slibovat? A jak se na vstup na čínský trh připravit? Na čem se celá trojice spíkrů shodla je důležitost správných kontaktů a týmu, s kterým na čínský trh vstupujete. Nepřichází totiž v úvahu, že by uspěla skupina cizinců, která nebude mít ve svých řadách alespoň jednoho čínského partnera.
Jazyková bariéra je značně problematická, protože anglicky bohužel většina Číňanů nemluví. Obrovskou výhodou je samozřejmě mluvit čínsky, ale Honza Popelka upozornil, že i plynule mluvící cizinec nejspíš nikdy nedosáhne takové znalosti, aby dokázal číst mezi řádky a vnímat mnohdy klíčový podtext. Lukáš Hlaváč, k tomu během svojí prezentace dodal, že je jazyková bariéra problémem i v absorbování informací – odborný text i přes svojí vysokou úroveň jazyka čte odhadem třikrát pomaleji než rodilý mluvčí. Mít v týmu čínského společníka se tedy skutečně vyplatí a vstup na trh vám to značně usnadní.
Jak získat čínského společníka?
Alfou a omegou dělání kontaktů na čínském trhu je WeChat, multifunkční aplikace známá v Číně pod názvem Weixin. Bez ní nelze existovat a každý zájemce o vstup na čínský trh by s tím měl počítat. Podle Honzy Šmejkala se jedná o zcela základní věc. V posledních letech se v Číně daří i LinkedInu a Honza doporučuje nebát se intenzivně hledat kontakty i na něm. Jako prověřený postup doporučuje najít si přímo konkrétního člověka z konkrétní firmy, napsat mu, a ideálně si rovnou říct o další kontakty. Číňané jsou totiž mistři networkingu a kontakty navazují ve velkém, to doplnil i Honza Popelka – není prý neobvyklé, že s ním chce navázat kontakt najednou i dva a půl tisíce Číňanů. Zkrátka networking je v Číně na denním pořádku a je třeba k němu tak i přistupovat.
Jak je to v Číně s investory a akcelerátory?
Oboje je složitější než u nás a v obojím případě je třeba dbát zvýšené pozornosti. Nestačí jen slyšet doporučení, musíte si vše skutečně proklepnout. Investoři mnohdy hledají pouze takové investice, které jim vynesou řádově desetinásobky jejich vkladu a kvalitních fondů investujících do zahraničních firem ubývá. Akcelerátory zase mnohdy podporují méně, než jak můžou být startupy z České republiky zvyklé. V obou případech je třeba být velice selektivní a zjistit si potřebné informace dopředu. To, že má akcelerátor na svých webových stránkách například desítky log předních čínských společností nemusí znamenat, že vás s nimi spojí, ba ani že je s nimi skutečně v kontaktu.
Optimální je najít pomoc doma. V ČR můžete získat podporu u agentury CzechInvest. Ta má v Šanghaji zahraničního zástupce, který vás dokáže propojit s relevantními partnery i prověřenými inkubátory a zajistí vám „soft landing“ po příjezdu do ČLR, CzechInvest nabízí rovněž program CzechDemo. Mezi další možnosti patří také agentura CzechTrade, která vám pomůže dopředu najít partnery v Číně, případně můžete využít služeb CzechCham v Šanghaji nebo projektu YourChinaGuy od Honzy Šmejkala.
I když budete mít všechnu logistiku vyřešenou, je potřeba zamyslet se nad tím, co můžete Číně nabídnout. Mělo by se totiž vždy jednat o symbiotický vztah, v opačném případu na čínském trhu neuspějete. Je proto v tomto ohledu dobré sledovat plány Čínské lidové republiky, vědět do čeho plánují investovat v následujících letech atp. Pokud byste totiž chtěli přijít s něčím, co přispěje k automatizaci v čínských továrnách dostane se vám mnohonásobně větší podpory, než pokud váš projekt podobný potenciál pro Čínu mít nebude. Je důležité přinést svoje know-how a ukázat v čem jste lepší než konkurence. Mějte v hlavě jasně stanovený váš end-game, co si od podnikání v Číně slibujete a také co si může Čína slibovat od vás.