Čína otvírá hranice a rozvolňuje covidová opatření. Očekává růst domácí spotřeby

Čína téměř po třech letech otvírá své hranice a od 8. ledna 2023 ruší povinnost absolvovat popříletovou karanténu. To je dobrá zpráva nejen pro české společnosti, které s ČLR obchodují.

První výrazná změna však přišla ještě dříve, konkrétně na začátku prosince, kdy Čína ve velké míře rozvolnila domácí protipandemická opatření. Země se tak posouvá od politiky nulové tolerance vůči covidu-19 k více evropskému stylu „žití s covidem“.

Ilustrační fotografie

Posun od rozsáhlých uzávěr měst a trasování jednotlivých nakažených k úplnému rozvolnění a téměř nulovým opatřením však nyní vede k masivnímu nárůstu nakažených. I přesto je však jisté, že po překonání současných obtíží bude znamenat rozvolnění masivní stimulant pro čínskou domácí spotřebu.

Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Zadrhnutá spotřeba

Lidé vzhledem k nestálosti situace zejména poslední rok, kdy byla opatření nejtvrdší, šetřili. To se projevilo například i na poklesu poměru maloobchodních prodejů na HDP. Ten činil za první tři čtvrtletí roku 2021 39 %, za stejné období letošního roku je to o dva procentní body méně, tedy pouze 37 %. To je výrazně méně než průměr vyspělých států.

Rovněž během v Číně nejoblíbenějšího online prodejního „svátku“ 11. 11., tedy čínského dne nezadaných, prodeje na rozdíl od předchozích let výrazněji nerostly. Například e-commerce platforma Alibaba letos výsledky prodejů z 11. 11. nezveřejnila. Vydala pouze prohlášení informující, že jsou podobné jako v roce 2021. Jiné platformy oznámily nárůst prodejů, ovšem podstatně menší, než se očekávalo. Domácí spotřeba má být spolu s exportem hnacím motorem čínské ekonomiky, proto znamená její zadrhnutí znatelný problém.

O co mají Číňané zájem

Rozvolnění a s ním v blízké budoucnosti očekávaný nárůst domácí spotřeby může být šancí i pro české firmy. Prodeje během čínského dne nezadaných sice letos nerostly, avšak jednoznačně ukázaly směr, kterým se budou čínští spotřebitelé ubírat.

Prodejní platforma Tmall, patřící pod skupinu Alibaba, zveřejnila krátký seznam položek s největším meziročním nárůstem prodejů. Nejvíce vzrostl zájem o longboardy, a to až o 3000 %. Ty byly následovány gramofony (růst o 530 %), cyklistickým vybavením a doplňky (400 %) a rybářským vybavením (200 %). Výsledky tak potvrzují rostoucí poptávku po zdravém životním stylu a všem, co s ním souvisí. To se týká širokého sortimentu zboží od již zmíněného sportovního vybavení až po doplňky stravy.

Poptávka po zahraničním zboží se týká převážně kvalitních produktů s tradicí, ať to je sportovní vybavení, ale také kosmetika, víno či krmivo pro domácí mazlíčky. Mladí obyvatelé Číny také postupně objevují kouzlo tzv. glampingu.

Ilustrační fotografie

Žádané české produkty

Z českých produktů se tradičně největší popularitě těší sklo a pivo. Oblíbená je však i česká kosmetika, zejména ta přírodní. Čím dál tím větší procento obchodů se v Číně přesouvá do online prostoru, pro české společnosti tak může být zajímavou možností vstupu na čínský trh Český národní pavilon. Ten Velvyslanectví ČR v Pekingu spolu s agenturou CzechTrade založilo na platformě JD.com za účelem propagace českých výrobků.

Jedná se o tzv. cross-border e-commerce, tedy formu online prodeje, kdy je zboží dopravováno přímo od výrobce či přes celní sklad. Výhodou je menší administrativní zátěž, osvobození od cel (při jednotlivých transakcích nižších než 5000 RMB, případně ročně nepřesahujících 26 000 RMB) a také fakt, že není vyžadováno mít v Číně právnickou osobu. České společnosti disponují řadou kvalitních výrobků, kterými mohou oslovit čínské spotřebitele, a Český národní pavilon může být ideální formou, jak udělat prvotní kontakt s místním trhem.

Pro více informací o Českém národním pavilonu neváhejte kontaktovat ekonomického diplomata Velvyslanectví ČR v Pekingu, Adama Kupku, na e-mailové adrese commerce_beijing@mzv.cz.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Pekingu (Čína). Autor: Adam Kupka, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Obchod

Doporučujeme