Čína popularizuje fotbal, Česko může využít pověsti svých fotbalistů

Fotbal je nejpopulárnějším sportem na světě, v Číně si však cestu k němu obyvatelé stále teprve hledají. Jeho obliba se zde točí ve vlnách. První velká vlna oběhla zemi v roce 2002, kdy se Čína poprvé úspěšně kvalifikovala na mistrovství světa.

O přibližně deset let později pak měly z Číny udělat fotbalovou velmoc zahraniční hvězdy. Ty se do země začaly stěhovat po roce 2013, tedy v období po nástupu prezidenta Si Ťin-pchinga, velkého propagátora tohoto sportu. Cílem bylo nejen přilákání nových aktivních hráčů a fanoušků, ale rovněž zkvalitnění hráčů stávajících.

Ilustrační fotografie

Hráči měli po boku hvězdných spoluhráčů získávat potřebné dovednosti a zkušenosti, které by je dovedly k další účasti na mistrovství světa. To se však nestalo a rok 2002 tak zůstává jediným, kdy se čínské mužstvo účastnilo této vrcholné akce.

Nutno podotknout, že ženský tým je na tom podstatně lépe. Celkem devětkrát zvítězil v asijském poháru, na mistrovství světa a olympijských hrách pak získal druhé místo.

ExportMag.cz: Výrobce Harmonik z Loun boduje v Číně. Zahrál si i prezident

Třetí vlna, ač podstatně pozvolnější, probíhá nyní. Zakládání dětských fotbalových týmů a zkvalitňování jejich zázemí má vést k přirozenému zlepšení úrovně mladých fotbalistů. Vládní program „milion talentů“ zároveň pracuje s mezilidskou výměnou, ať již se týká hráčů, trenérů či rozhodčích. Ti mají čerpat zkušenosti ve „fotbalově rozvinutých zemích“, stejně tak zahraniční experti mají navštěvovat Čínu, aby místním zájemcům o fotbal předávali své vědomosti.

Češi mají dobré jméno

Česko má v povědomí čínských fotbalových fanoušků stále dobré jméno, které se zakládá zejména na hvězdách nedávné minulosti, jako jsou Pavel Nedvěd, Petr Čech či Karel Poborský. Někteří z nich se již dříve osobně angažovali ve snahách o rozvoj čínského mládežnického fotbalu, tuto iniciativu však pozastavila pandemie covidu-19.

Ilustrační fotografie | Foto: mooinblack / Shutterstock.com

Jednou z nejpopulárnějších forem sdílení zkušeností v tomto odvětví je organizování fotbalových kempů. Mnoho z nich je zaštítěno známými fotbalovými kluby z celého světa. Ať již se jedná o kempy přímo v Číně nebo v cizině, právě toto je pro české společnosti jedna z možností, jak se podílet na popularizaci čínské kopané. Jedním z kroků, jež v této věci podniká přímo čínská vláda, je v současnosti zakládání pilotních fotbalových zón. V první fázi se jedná o osm měst napříč zemí, v nichž má fotbal již vybudovanou tradici a právě z jejich fotbalových akademií mají vycházet budoucí čínské fotbalové hvězdy. To skýtá mimo jiné možnosti pro české trenéry a metodiky.

České společnosti, které se zabývají nejen fotbalem, ale i sportem obecně se mohou v Číně účastnit řady veletrhů, na nichž jim je dán prostor k prezentaci svých výrobků či služeb. Jedním z nich je například pekingský veletrh služeb CIFTIS, jehož podstatnou součástí je i sport. Veletrh, který je podporován pekingskou vládou, se uskuteční od 12. do 16. září 2024. Případní zájemci z řad českých firem mohou kontaktovat ekonomický úsek velvyslanectví ČR v Pekingu na e-mailové adrese Commerce.beijing@mzv.gov.cz. Firmám by měl být k dispozici klasický stánek o rozloze 9 m2 zdarma.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Pekingu (Čína). Autor: Adam Kupka, diplomat politicko-ekonomického úseku.

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme