Vývoz potravin, zemědělských, lesnických a mořských produktů do Číny v roce 2021 vzrostl o 35 % na 222 mld. jenů. Mezi nejoblíbenější položky patřilo japonské saké, whisky a pochutiny (krekry, sladkosti).
Tento nárůst pomohl Japonsku dosáhnout cíle navýšení hodnoty vývozu potravin na 1 bilion jenů (200 mld. Kč). Hodnota potravinářského, zemědělského, rybářského a dřevařského průmyslu v loňském roce dosáhla 1,23 bilionů jenů, což představuje meziroční nárůst o 26 %. Jedná se o devátý růst v řadě.
Milníku bilionu jenů však bylo dosaženo až dva roky po datu stanoveném na rok 2019. Cíl dosažení vývozu potravin v hodnotě 5 bilionů jenů do konce této dekády zůstává stále daleko.
Hongkong klesl na druhé místo, přestože jeho dovoz potravin z Japonska vzrostl o 6 % a třetí příčku obsadily USA s meziročním růstem ve výši 41 %. Celkově nejvíce vyváženou japonskou potravinou jsou hřebenatky s nárůstem vývozu o 104 %, dále vývoz hovězího masa vzrostl o 86 % a whisky o 70 %. Poptávka rostla i na západních trzích. Naopak poklesl vývoz kuřecího masa z důvodu ptačí chřipky o 37 %.
Japonsko usiluje o větší vývoz potravin, aby oživilo zemědělskou prvovýrobu, která se doma potýká s úbytkem trhu v důsledku snižujícího se počtu obyvatel. Vývoz potravin a komodit činí dle hodnotového vyjádření pouze 2 % celkové domácí produkce. Pro srovnání ve Velké Británii je to 18 % a v USA 12 %.
Zvyšování japonského vývozu brání v řadě zemí stále platná dovozní omezení z důvodu jaderné katastrofy ve Fukušimě v roce 2011, na druhou stranu Japonsko očekává, že jeho exportní cíle budou podpořeny dohodou RCEP (Regionální ekonomické partnerství), která zahrnuje Japonsko, Čínu, Jižní Koreu a další země. Patnáctičlenné partnerství vstoupilo v platnost minulý měsíc.