Čínská stárnoucí populace jako výzva i příležitost

Čína je stále ještě, s přibližně 1,45 miliardy obyvateli, nejlidnatější zemí světa. Jedná se tak o největší trh na světě, který v současnosti prochází velkou demografickou změnu.

Počet narozených dětí klesá a obyvatelstvo stárne. Lidé nad 60 let tvořili v roce 2010 celkem 12 % populace, v roce 2020 to bylo již téměř 18 % a odhad pro rok 2030 hovoří přibližně o 26 %. Tento trend je pochopitelně výzvou pro čínskou vládu, zároveň se s ním však otvírá nový segment trhu.

Ilustrační fotografie | ChameleonsEye / Shutterstock.com

Roste počet domovů důchodců s nadstandardní péčí, přičemž odborníci předpokládají, že potřebný počet lůžek v těchto zařízeních se bude pohybovat v roce 2030 okolo 10 milionů, přičemž nyní jich je k dispozici méně než polovina.

V současnosti zájem o vybavení domácnosti zaměřené na seniory raketově rostou. Dle dat poskytnutých obchodní platformou JD.com vzrostl meziroční počet vyhledávání některých produktů spojených s péčí o seniory až o tisíce procent. Jednalo se například o sedátka do sprchy (3 200 %), komody uzpůsobené seniorům (6 000 %) či přimontované sklápěcí židle do vany (20 400 %).

ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě

Čína se zároveň v této oblasti posouvá od pouhé standardní péče k celkovému usnadnění a zkvalitnění života důchodců. K tomu pomáhá například chytré vybavení domácnosti. V roce 2021 byla celková velikost tohoto segmentu trhu v Číně odhadována na 580 miliard jüanů (1,9 bilionu korun), zatímco o rok později to bylo již 651 miliard jüanů (2,15 bilionu korun).

Velká část produktů, někteří výrobci hovoří až o 80 % trhu, však stále není příliš přizpůsobena důchodcům. K ovládání řady chytrých spotřebičů je totiž třeba mít dobrý zrak a sluch, s čímž má velký počet seniorů problém.

Čínská starší generace není obvykle zatížena hypotékami, své byty vlastní. To znamená, že ze svého příjmu může často utrácet více, než mladší generace, na níž se většina západních firem soustředí. Dříve čínští senioři trávili dny doma či péčí o vnoučata, nyní chce řada z nich žít odlišný život. To se odráží například na zájmu o značkovou kosmetiku a oblečení, kvalitní doplňky stravy či cestování do zahraničí.

Například značka L’Oreál uvádí, že ženy nad 65 let průměrně utratí za kosmetiku o téměř polovinu více, než ženy ve věku 25–30 let, obchodní platforma JD.com k tomu dodává, že starší generace rovněž hledáním zboží na internetu průměrně stráví více než dvakrát tolik času v porovnání s mladšími generacemi.

Pro (nejen) české společnosti se tak na čínském trhu otevírá nový segment s velikým potenciálem růstu. Navíc zatím není plně saturován ať již čínskými či západními značkami. V případě zájmu o více informací můžete kontaktovat ekonomické oddělení zastupitelského úřadu v Číně, e-mail: commerce_beijing@mzv.cz.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Pekingu (Čína). Autor: Adam Kupka, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Zdravotní a sociální služby

Doporučujeme