Čínský herní průmysl zůstává i přes restrikce největším na světě

Čínský herní průmysl je v mnoha ohledech největším na světě. Počet hráčů videoher v zemi se navzdory různým restrikcím podle posledních údajů blíží 700 milionů.

Sektor se zároveň může pochlubit výrazným růstem příjmů z mobilních her a rozšiřující se mezinárodní přítomností. Zahraniční prodeje her vyvinutých v Číně dosáhly v roce 2023 výše 24 miliard USD.

Ilustrační fotografie | Nattawit Khomsanit / Shutterstock.com

Dlouhodobým problémem sektoru jsou vládní restrikce. Mezi lety 2000 až 2013 platil pro domácnosti zákaz nákupu herních konzolí. Po žhářském útoku v internetové kavárně v roce 2002 začala média lynčovat videohry jako další „opium“ Číny. V roce 2021 čínská vláda úplně zastavila na osm měsíců vydávání videoherních licencí a omezila množství času, které dospívající do 18 let mohou strávit hraním her na tři hodiny týdně.

ExportMag.cz: Startup spojil zdravotní rehabilitaci, hru a virtuální realitu

V současnosti je stále těžké pro vydavatele získat licenci potřebnou pro prodej hry na domácím trhu. Ti největší z nich se tak čím dál více zaměřují na zahraniční trhy. Samotní herní vývojáři se také musí potýkat se silnou cenzurou. Problematické oblasti zahrnují historii, politiku, náboženství i nadpřirozené prvky, jako jsou duchové nebo kostlivci.

Navzdory regulačním výzvám sektor vykazuje (s výjimkou roku 2022) pravidelný růst, přičemž velké zaměření je na hry na mobilu, e-sport scénu a integraci virtuální reality. V současnosti se videohrám aktivně věnuje 46 % čínské populace, přičemž přibližně 300 milionů z nich tvoří ženy. Průměrný věk hráčů v Číně je 35 let, přičemž průměrný příjem na uživatele činí 64 USD.

Ve stopách opičího krále

Jedním z hitů loňského roku byla hra čínského studia Game Science s názvem Black Myth: Wukong. Ta je inspirovaná klasickým čínským románem Opičí král z 16. století, což je nepochybně velká část jejího úspěchu. Protože se věnuje čínské historii a obsahuje nadpřirozené prvky z čínské mytologie, nalezla zalíbení jak u mezinárodního publika, tak u státních cenzorů. Hra je technicky velmi pokročilá, což demonstruje schopnost čínských vývojářů vytvářet vysoce kvalitní AAA tituly, které mohou konkurovat na globálním trhu.

Vývoj AAA titulu je specifický vysokými náklady a výnosy až po vydání, přičemž doba vývoje obvykle trvá cca 2 roky až 5 let. Dlouhý vývoj a náklady v kombinaci s nejistotou, zda dostanou licenci na prodej hry, je hlavně pro malá studia vysoce riskantní. Proto se spíše kloní k jednodušším mobilním hrám s mikrotransakcemi, jejichž popularita je v Číně enormní – tamní prodeje se na těch celosvětových podílí z jedné třetiny. Na domácím trhu si segment mobilních her udržuje svou pevnou pozici a v roce 2023 se podílel na celkových prodejích v herním sektoru ze 75 %.

Na konci roku 2023 bylo zveřejněno nařízení omezující nadměrné utrácení a regulaci herních odměn, které vyvolalo obavy investorů, což vedlo k volatilitě trhu a obavám z dalších regulačních zásahů. Zatímco tato opatření mají primárně za cíl zajistit zdravé herní prostředí, přinášejí také nejistotu pro zúčastněné strany v oboru. Regulační orgány se mezi těmito dvěma aspekty snaží „kormidlovat“ a v minulém roce udělily 1075 nových herních licencí, dvojnásobek počtu z roku 2022.

I přes zmíněné restrikce nabízí čínský trh díky své masivní hráčské základně řadu příležitostí i pro české společnosti. Plánem Velvyslanectví ČR v Pekingu a Generálního konzulátu ČR v Šanghaji je posílení propagace silného českého herního průmyslu v Číně, včetně účasti na veletrhu ChinaJoy, který proběhne od 1. do 4. srpna 2025 v Šanghaji.

Česká účast zde bude zajištěna generálním konzulátem ČR. V případě dotazů týkajících se čínského herního průmyslu, případně možné propagace toho českého v Číně se neváhejte obrátit na politicko-ekonomický úsek velvyslanectví ČR v Pekingu pod e-mailovou adresou Beijing.commerce@mzv.gov.cz.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Pekingu (Čína). Autoři: Adam Kupka, ekonomický diplomat, Filip Kožíšek, stážista.

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Gaming

Doporučujeme