Covid brzdí rozvoj pivovarů, na jihu Moravy loni přibyly jen dva

Na jižní Moravě v loňském roce vznikly pouze dva nové pivovary. V současné době je jich v regionu 63, z toho čtrnáct v Brně. Trend růstu minipivovarů kvůli pandemii covid-19 znatelně zpomalil.

Za poslední dekádu je nejnižší meziroční nárůst. Novými pivovary jsou brněnský HARRY a Thrills Brewing z Velkých Pavlovic na Břeclavsku.

Ilustrační fotografie

„Tempo růstu bylo v minulých letech výrazně dynamičtější. Naposledy docházelo k tak nízkým nárůstům v letech 2008-2010, což je ale z hlediska vývoje tohoto trhu zcela nesrovnatelné období, kdy v regionu bylo jen kolem deseti minipivovarů. Tehdy šlo ještě o dozvuk hospodářské krize, nyní jde o krizi koronavirovou. Většina investorů vznik nových pivovarů odsouvá z různých důvodů na příhodnější dobu,“ prozrazuje Filip Vrána z Mendelovy univerzity v Brně, který vývoj na trhu dlouhodobě sleduje.

Brno je pivní město

Pivovar z Velkých Pavlovic začal s výrobou loni v srpnu, brněnský Pivovar HARRY v prosinci. Je za ním skupina zhruba dvaceti drobných investorů pod manažerským dohledem skupiny Městských pivovarů, která už pomohla obnovit pivovary v Jarošově nebo ve Znojmě a chystá další investice.

„Brno je jednoduše pivní město. To vidí každý, kdo se vydá do jeho nejen nočních ulic. Plánovat investice v dnešní době je poměrně složitá záležitost. My jsme se rozhodli už dál nečekat,“ říká předseda představenstva Pivovaru Harry Petr Syřiště.

Vědci vaří pivo z nespotřebovaného pečiva. Snaží se omezit plýtvání potravinami

Pivovary kvůli covidu nekrachují

Velká část pivovarů v regionu je podobně jako HARRY restauračního rázu. Tato oblast je samozřejmě pandemií nejvíce ohrožená, protože situace komplikuje obě živnosti, tedy nejen pivovarskou, ale i restaurační. Oproti situaci před rokem je ale situace mnohem lepší, opatření se uvolňují. Pozitivním jevem je fakt, že se pivovary drží a nekrachují,“ říká Tomáš Gregor z Ústavu technologie potravin Mendelovy univerzity v Brně.

Také podle pivovarského konzultanta Jana Grmely si firmy na novou situaci na trhu postupně přivykly, stejně jako jejich zákazníci. „Pochopitelně se nedá hovořit o tom, že je vše při starém a covid už potíže nepůsobí, ale zdá se, že již skončila doba horečného hledání řešení výpadku prodeje sudového piva,“ doplňuje Grmela.

Pivovary si buď zakoupily zařízení na plnění do lahví a plechovek, nebo tuto technologii kapacitně rozšířily, aby dokázaly nahradit propad prodejů sudového piva. Současně mnoha pivovarům pomohla v roce 2021 silná letní sezóna, která je vždy zejména o prodeji venku a tím pádem čepovaném pivu.

„Odhaduji, že výstavem malé pivovary na hodnotách z roku 2019 ještě nebudou, ale tržby již mohly mít obdobné nebo i vyšší právě díky prodeji lahvového piva, které je, v případě minipivovarů, zásadně dražší než sudové. Tento trend bude pokračovat i v dalších letech a očekávat, že se trh vrátí k poměru prodeji lahví a sudů 60 ku 40 %, v případě velkých, a 30 ku 70 %, v případě malých pivovarů, nelze,“ dodává Grmela.

Redakčně upravená tisková zpráva Mendelovy univerzity v Brně

• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme