Covid dal zelenou e-shopům. Čtyři z deseti Čechů budou online nákupy preferovat dál

Covid-19 a s ním související restrikce včetně uzavření kamenných obchodů výrazně posílily tuzemskou e-commerce. Podle průzkumu si Češi na online nákupy natolik zvykli, že čtyři z deseti budou e-shopy preferovat i po odeznění pandemie.

Naproti tomu kamenné obchody plánuje jednoznačně více využívat jen čtvrtina Čechů (26,1 %).

Až pandemie skončí, bude víc lidí dávat přednost internetovým obchodům před kamennými. To jednoznačně vyplývá z výsledků průzkumu, který byl realizován pro společnost Shoptet, a to prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 525 respondentů.

Drtivé většině lidí (81 %) v nabídce internetových obchodů nic nechybí, a pokud ano, nejčastěji jde o možnost si zboží – především oblečení – osobně vyzkoušet. Vždy jen online chtějí Češi nakupovat zejména elektroniku, ale například také vybavení do domácnosti.

Češi objevili kouzlo online nakupování

Během uplynulého roku významně posílila oblast e-commerce, a to i z důvodu uzavření značné části kamenných maloobchodních prodejen i dalších provozů. Češi tak museli častěji volit online nákupy. Ze zmíněné analýzy, kterou zadala největší česká e-shopová platforma Shoptet vyplývá, že si na tento způsob nakupování snadno zvykli a nechtějí se ho vzdát.

„Nákupy v e-shopech v současné době převažují u více než padesáti procent dotázaných. Téměř polovina z nich navíc deklaruje, že online nakupují vše, co je možné. Záměr nakupovat po odeznění pandemie v maximální možné míře právě v e-shopech hlásí téměř čtyři z deseti dotázaných. A to z toho důvodu, že si na tento způsob nakupování zvykli a je pro ně pohodlný,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Boom e-commerce: E-shopy zažívají nebývalé žně

Rovnoměrně mezi e-shopy a kamenné prodejny své nákupy v současnosti dělí zhruba pětina všech dotázaných, další čtvrtina lidí zase podle výsledků průzkumu nakupuje v e-shopech jen v nejnutnějších případech. A jen 2,1 % dotázaných uvádí, že v internetových obchodech nenakupuje nikdy. Pokud jde o plány po skončení pandemie a všech vládních opatření a omezení, dělit své nákupy rovnoměrně mezi online a kamenné obchody chce 36 % lidí. Jednoznačně více využívat kamenné prodejny zase plánuje necelá čtvrtina Čechů (24 %).

V e-shopech nic nechybí

Většina dotázaných (81,3 %) v průzkumu také uvedla, že jí v e-shopech nechybí možnost nákupu určitého zboží nebo služby. Ti, kterým naopak konkrétní možnosti chybí (18,7 %), zmiňovali zejména možnost zboží „na vlastní oči“ vidět nebo si jej vyzkoušet. Jedná se především o oblečení a obuv. Zazněla také chybějící možnost přičichnout si k vůním v parfumeriích, anebo si vlastnoručně v přiměřeném množství nakoupit drobné hobby potřeby jako třeba vruty ze železářství.

„Na dotaz, jaké zboží by lidé nejraději nakupovali už vždy jen online, uváděli jednoznačně elektroniku. Výhradně v e-shopech také Češi plánují do budoucna nakupovat vybavení do domácnosti, kde si pochvalují hlavně dopravu větších věcí až domů, ale například také drogerii. Populární je rovněž oblečení, potraviny nebo knihy,“ doplňuje Miroslav Uďan.

Jen v loňském roce podle údajů společnosti Shoptet vzniklo na českém trhu více než pět a půl tisíce nových internetových obchodů. Jejich celkový počet podle portálu ceska-ecommerce.cz aktuálně dosahuje zhruba 41 tisíc. Češi v roce 2020 podle Shoptetu utratili v e-shopech rekordních 217 miliard korun, což je meziročně o přibližně 62 miliard korun více.

Mezi nejprodávanější kategorie v e-shopech dlouhodobě patří právě elektronika a domácí potřeby, stoupá ale také podíl potravin. S rostoucí oblibou online nákupů se rovněž vyvíjejí i trendy v platebních metodách. „Češi stále častěji platí online kartou, tento způsob využívá už 36 % lidí. Naproti tomu klesá dříve oblíbená dobírka, její podíl aktuálně činí zhruba 28 procent,“ dodává Miroslav Uďan.

Redakčně upravená tisková zpráva Shoptet




• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod
• Teritorium: Česká republika