Nejvyšší tempo růstu e-commerce v posledních šesti letech zaznamenalo ve střední Evropě právě Česko. Pozadu nezůstávají ani Maďarsko, Slovensko, Rumunsko, Chorvatsko či Slovinsko. Zákazníci změnili chování, chtějí nakupovat pohodlně a e-shopům neodpouštějí ani drobné přešlapy.
V celém regionu střední a východní Evropy došlo v uplynulých letech ke znatelnému nárůstu v návštěvnosti e-shopů, zvýšení tržeb a počtu nových zákazníků. Covidová krize to ještě urychlila.
Výrazně se proměnilo nákupní chování zákazníků a internetoví prodejci posílili investice do rozvoje nákupních kanálů a inovací. Letošní znovuotevření kamenných obchodů trend nezvrátilo.
Obrat v desítkách miliard
Dokazují to statistiky ze druhého čtvrtletí letošní roku. Jen pro srovnání: 50,45 miliard, to byl obrat české e-commerce od dubna do června 2021. Meziročně se jedná o nárůst 5,5 miliardy. Ve stejném období přibylo v Česku 3 144 nových e-shopů, což je o 25 procent více než na jaře 2020.
„I když nakupující už mohou kombinovat kamenné prodejny s e-shopy, je i letošní rok pro internetové obchodníky mimořádně úspěšný. Původní predikce na letošní rok předčily i investice do reklamy a digitálního marketingu. Obchody kladou větší důraz na péči o klienta, skvělé a rychlé služby. Došlo také k urychlení digitalizace v oblasti logistiky, intuitivnějšího ovládání webů nebo využití chatbotů,” popisuje spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital László Szabó.
České e-shopy zažily rekordní boom. Obrat za čtvrtletí přesáhl 50 miliard
Svižný růst e-commerce je podle údajů Growww Digital o investicích do reklamy od více než 240 středoevropských a východoevropských internetových obchodů patrný i v prvních osmi měsících letošního roku, zejména v České republice, Slovensku, Rumunsku a Maďarsku.
Více příjmů i výdajů na reklamu. Kola se roztáčejí
V České republice narostly výdaje na reklamu v e-commerce během prvních osmi měsíců letošního roku meziročně o 53 procent. V celém regionu střední a východní Evropy to bylo dokonce 57 procent. Investice do reklamy vzrostly letos zejména v únoru a březnu.
V prvních měsících letošního roku došlo také na Slovensku k výraznému navýšení investic do reklamy. U našich sousedů byl jen letos v únoru počet zobrazení, kliknutí a výdajů na reklamy Google dvaapůlkrát vyšší než o rok dříve.
V minulém roce došlo k výraznému zvýšení příjmů e-shopů, které byly investovány do dalších inovací a do expanze internetových obchodníků na zahraniční trhy. Tento trend podle zástupce agentury pokračuje i letos.
I když budou zákazníci vždy dávat přednost výběru určitého zboží osobně, některé druhy zboží jako hračky nebo elektronika, budou podle Growww Digital nakupovat daleko více online.
Expanzi českých e-shopů se letos nejvíce dařilo na Slovensku, Maďarsku, Polsku a v Rumunsku.
Boomu se dočkalo i Maďarsko
Z údajů Growww Digital o reklamě středoevropských a východoevropských e-shopů vyplývá, že maďarský e-commerce trh zaznamenal rekordní meziroční nárůst o 45 procent, zatímco v předchozích letech rostl o 16 až 18 procent.
Vánoce s covid efektem
Podle Growww Digital nás do konce roku čeká zajímavé období, zejména vánoční sezóna v kombinaci s takzvaným covid efektem.
„Očekáváme, že boj o zákazníky se zvýší. Vzhledem ke zkušenostem z loňského roku, který mají e-commerce hráči za sebou, jsou více připraveni na nápor. Svoje reklamní kampaně a výkonnostní marketing potlačí do dosud nevídaných výšin. Výhodu budou mít e-shopy, které jsou zaměřeny na více trhů, právě zahraniční trhy budou centrem růstu,“ uvádí László Szabó.
Právě pandemické období podpořilo uvažování firem o expanzi na další trhy, které bude dále pokračovat.
Konkurence zvedá kvalitu
Firmy budou také nadále vylepšovat nabídky produktů a služeb. Zákazníkům jde především o pohodlné nakupování. I když se nákupní chování v jednotlivých zemích střední a východní Evropy liší, řadu věcí už zákazníci považují za standard.
„Pomalu se načítající web, špatná orientace na webu nebo dodací lhůty 3 až 5 dnů jsou minulostí a tyto “přešlapy” už před zákazníky neobstojí. Konkurence je velká. Nízká úroveň tolerance je také patrná při vracení zboží či peněz. Nutností jsou bezproblémové platby kartou, které se meziročně v zemích střední a východní Evropy zvýšily o 89 procent,” uzavírá Szabó.
Redakčně upravená tisková zpráva Growww Digital