Ceny pro osobnosti českého designu Czech Grand Design za rok 2017 jsou rozdány. Jistě stojí za zmínku, že mnohé nominované či oceněné lze najít v Adresáři designérů CzechTradu. Také menším firmám se s podporou agentury CzechTrade nabízí možnost využít potenciál předních tvůrců a zvýšit tak svou konkurenceschopnost. K tomu slouží projekt Design pro konkurenceschopnost 2016−2018, jehož cílem je efektivně propojovat designéry s výrobními podniky, a tím zvyšovat jejich šance i v mezinárodním měřítku.
Díky finančním prostředkům z evropských strukturálních fondů, konkrétně z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, v jehož rámci je tento projekt spolufinancován, umožňujeme českým exportérům za zvýhodněných podmínek využívat profesionální designérské služby. Firmám hradíme až 50 procent výdajů do výše 50 tisíc korun.
Projekt využívá on-line databázi designers-database.eu, která nabízí seznam zkušených průmyslových a produktových designérů z EU, na jejichž služby mohou firmy využít podporu z projektu Design. Vedle začínajících designérů se v adresáři prezentuje také řada držitelů prestižních ocenění, jako jsou Red Dot Design Award, Czech Grand Design, Národní cena za design nebo Nábytek roku. Firmy tak mohou díky naší podpoře snadněji dosáhnout na kvalitní návrhy od profesionálů.
Společnosti i designéři mají také možnost získat podporu na individuální prezentaci na prestižních zahraničních akcích. Projekt poskytuje zvýhodněné služby na samostatné jednotlivé stánky bez podmínky společné prezentace na oborových veletrzích či přehlídkách. Maximální výše podpory je 130 tisíc korun na pokrytí výdajů spojených s účastí a stejně jako u spolupráce s autorem i zde platí povinnost padesátiprocentní participace ze strany firmy.
Tímto jsme navázali na stejnojmenný projekt agentury CzechTrade, který probíhal v letech 2013−2014. Bylo do něj zapojeno celkem 184 podniků, z nichž 85 využilo právě zvýhodněné designérské služby. V 90 procentech podpořených projektů spočívajících v individuální spolupráci firmy s návrhářem byla výroba produktů s novým designem zahájena ještě v době trvání projektu nebo bezprostředně po jeho ukončení.
Mezi úspěšné příklady takové spolupráce v tomto projektu patří třeba kolekce nožů Pocket firmy Mikov, která získala ocenění Czech Grand Design v kategorii Výrobce roku a dokonce se pyšní cenou Red Dot Design Award v kategorii produktový design.
Design prodává
Ecozz je český výrobce chytrých nákupních tašek, batohů a kabelek z recyklovaných PET lahví. Jeho produkty jsou praktické a šetrné k přírodě. Cílem firmy bylo zařadit do produktového portfolia nový výrobek − funkční ekologickou lahev. Mělo jít o originální a zároveň na údržbu jednoduchý výrobek odlišující se od konkurence.
Společnost Ecozz si ke spolupráci vybrala designérské Studio BOAdesign z Adresáře designérů CzechTradu a využila možnosti získat pro svůj záměr podporu z projektu Design pro konkurenceschopnost. Spolupráce s designérem probíhala standardním způsobem, od prvních sketchů a konceptů možného řešení až po jednotlivé detaily a funkce konzultované s majitelem firmy Ecozz i s odborníkem na tvarování plastů v ČR.
Výsledkem je lahev na vodu Slim Bottle z ekologicky šetrného materiálu, který je biologicky rozložitelný a neškodí zdraví, protože obsah lahve nereaguje s plastem samotným. „Provedení lahve je unikátní svým štíhlým vzhledem a jednoduchostí. Vychází z obdélníkového tvaru, který umožňuje pohodlné uchopení, snadnou manipulaci, a navíc nezabere mnoho místa. Vejde se téměř do jakékoliv tašky nebo kabelky. Tento tvar je praktický nejen pro zákazníka, ale také z hlediska logistiky a distribuce. Díky svému plochému tvaru je lahev snadno uchopitelná, praktická při přenášení a také je zabráněno nežádoucímu pohybu, například skutálení ze stolu,“ popisuje výsledek projektu výkonný ředitel a senior designér studia BOAdesign Petr Mikošek.
„Vyrobili jsme 5000 kusů lahví ve čtyřech barevných variantách (modrá, zelená, růžová a šedá) a během pěti měsíců jsme je vyprodali. Pro velký úspěch začínáme pracovat na nové verzi. Praxe nás přesvědčila, že spolupracovat s profesionálními designéry se opravdu vyplatí,“ říká Lukáš Hanes, jednatel společnosti Ecozz.
Další úspěšnou akcí v rámci projektu Design pro konkurenceschopnost je spolupráce interiérové návrhářky Ivy Bastlové se společností Vavex 1990. Tato firma jako jediná v České republice disponuje klasickou technologií na výrobu tapet hlubotiskem. Současně má také technologii na výrobu tapet digitálně. Je tak schopna tisknout na rozličné typy materiálů − různé druhy papíru i vliesu (netkané textilie) a jejich mutace.
Záměrem výrobce tapet z Příbrami bylo posílení v segmentu zákazníků, jako jsou interiéroví designéři, architekti a náročnější koncoví klienti. Cílem bylo také posunout a posílit značku nejen na českém trhu, ale také u zahraničních odběratelů.
„Přivítali jsme možnost využít zvýhodněné designérské služby agentury CzechTrade a vybrali jsme si zkušenou designérku z jejich adresáře,“ popisuje začátek spolupráce na nové kolekci designových tapet Hana Velátová, jednatelka společnosti Vavex 1990. Z této spolupráce vzešla kolekce, která dostala název My Dream a reaguje na trendové barvy a motivy. Skládá se ze čtyř sérií obrazových tapet, které se v interiéru instalují pouze na jednu stěnu, popřípadě jen na její část.
Iva Bastlová, designérka z Adresáře designérů CzechTradu, která je autorkou kolekce tapet My Dream, dodává: „Práce na kolekci byla velmi příjemná, nedostala jsem žádné striktní zadání a vše vycházelo z mých představ, což je pro designéra ta nejlepší varianta.“ Kolekce zaujala na veletrhu Heimtextil ve Frankfurtu nad Mohanem. Tapety My Dream série Garden již zamířily do Bukurešti, pro sérii Geometric se nadchli obchodníci z Íránu, kteří do Příbrami přijeli na obchodní jednání.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Zuzana Sedmerová, vedoucí manažerka projektu Design, CzechTrade (zuzana.sedmerova@czechtrade.cz).