Předchozí dvě etapy byly úspěšné nejen z pohledu státu. Ušetřily také nepříjemnosti i tisícům daňových poplatníků, kteří se vyhnuli citelným sankcím.
Stát získal bez námahy desítky milionů
Dvě dosud realizované etapy projektu oslovily 4 000 lidí a vedly k podání zhruba tří tisíc dodatečných daňových přiznání. Celkově bylo ve dvou etapách dobrovolně přiznáno 52,3 milionu korun. Stejný efekt očekává správce daně i od třetího kola.
První dvě etapy projektu:
- Daňové echo I (předčasné ukončení penzijního spoření):
575 oslovených, 357 podaných přiznání (úspěšnost 62 %)
Přiznáno 3,5 milionů korun - Daňové echo II (sleva na manžela/manželku):
3 432 oslovených, 2 580 podaných přiznání (úspěšnost 74 %)
Přiznáno 48,8 milionů korun
Daňové echo je nástroj, který využívají i správci daní v zahraničí. Upozorňuje daňové poplatníky na nesrovnalosti v jejich daňových přiznáních. Díky tomu mohou chyby včas napravit a vyhnout se dodatečným sankcím i kontrole ze strany finančního úřadu.
„Vysoká úspěšnost obou předchozích kol Daňového echa přesahuje efektivitu obdobných kampaní v zahraničí. To svědčí o seriózním přístupu většiny našich poplatníků k daňovým povinnostem. Ráda bych jejich postoj ocenila,“ sděluje generální ředitelka Finanční správy ČR Simona Hornochová.
Správce daně osloví další stovky lidí
Daňové echo III se zaměřuje na chyby u penzijního spoření, a to ve zdaňovacích obdobích 2023 a 2024.
Ve třetí etapě osloví správce daně celkem 1 338 hříšníků. Odesílání osobních dopisů nebo datových zpráv začalo v pondělí 13. října. Obsah upozornění je shodný jako v první pilotním kole.
Dopis informuje o pravděpodobné chybě navazující na předčasné zrušení penzijního spoření, které daný poplatník uplatňoval jako daňový odpočet v předchozích letech.
Simona Hornochová, FS ČR
„Zjištěné chyby v daňové povinnosti odhadujeme celkem na 12,5 milionu korun. Při stejné úspěšnosti dobrovolné nápravy jako v první fázi by to znamenalo bezprostřední příjem do veřejných rozpočtů ve výši téměř osmi milionů korun,“ odhaduje Finanční správa.
Tento nástroj je možné využít všude, kde mají finanční úřady k dispozici potřebné údaje – dokonce i jako včasné upozornění před samotným podáním přiznání, pokud jsou některé informace již v té době dostupné v rámci jiných státních úřadů.
Hříšníci napravují své chyby, mnoho lidí nechybuje v daních záměrně
Upozornění posílá FS ČR především do datové schránky, asi třetina hříšníků byla v rámci druhé etapy obeslaná Českou poštou. Primární využití datových schránek je logické. Už dva roky jsou totiž datovky pro OSVČ povinné. Ze statistik tak vyplývá, že zhruba dvě třetiny oslovených v první a druhé etapě byli podnikatelé.
Třetím kolem by projekt neměl skončit. „Věříme, že se Daňové echo stane rutinní součástí činnosti finanční správy a pomůžeme tak daňovým poplatníkům minimalizovat časový odstup mezi zjištěním chyby v přiznané daňové povinnosti a její opravou na správnou výši,“ doplňuje Simona Hornochová.
Co čeká poplatníky dál?
Finanční správa plánuje rozšířit využití Daňového echa (Nudge Letters) také na další oblasti.
Inspiraci čerpá i ze zahraničí – z Belgie, Velké Británie či Slovenska, kde cílené dopisy formulované podle behaviorálních modelů dlouhodobě zvyšují daňovou morálku a snižují administrativní zátěž.
Změny v daních a odvodech 2026: Čemu mají podnikatelé věnovat pozornost?
„Prevence je vždy efektivnější než následné vymáhání povinností. V předchozích etapách se ukázalo, že řada oslovených poplatníků neudělala chybu záměrně. Daňové echo je důkazem, že pokud poplatníky včas upozorníme na možné pochybení, mnoho z nich situaci dobrovolně napraví,“ doplňuje ředitel sekce kontroly a analýzy rizik Jiří Žežulka.
jap
Co můžete čekat? Jak a kdy splnit daňové povinnosti: návody, rady, informace o změnách, aktuality, daňový kalendář, jednotlivé druhy daní. Jak postupovat při placení daně z příjmů, DPH, silniční daně i daně z nemovitostí, nebo třeba přístup k daňovým formulářům.
