Další krok k odstranění plastů. E-shop zavedl vratné skleněné nádoby

Tlak na snižování množství plastových obalů, a jednorázových obalů vůbec, mění nakupování na internetu. Prosazuje se také v obchodech prodávajících potraviny. Těch v Česku přibývá, v současnosti jich jsou již tisíce.



Snahy omezovat plastové obaly se stále více prosazují nejenom v kamenných obchodech, ale také v tuzemských e-shopech. Internetové prodejny přitom hledají různé cesty, jak se škodlivým plastovým obalům vyhnout. Na vratné, skleněné obaly nedávno vsadil internetový obchod Rohlik.cz zaměřený na potraviny.

Od června rozváží jogurty, mléko, tvaroh nebo vybrané trvanlivé zboží ve skleněných vratných obalech. Pokud si například zákazníci objednají rýži nebo čočku, kurýři jim vše přivezou domů ve speciální zálohované nádobě. V první fázi jde o přibližně tři desítky produktů v nejvyšší bio kvalitě. „Tohle je budoucnost ekologického nakupování, které nám dává smysl. Zákazníci nás dlouhodobě žádali o bezobalové řešení, zvolili jsme způsob, který je opravdu bez odpadu a zároveň nejvíce hygienický. Dodavatelé nám skleněné nádoby naplněné potravinami přivezou, použité pak z našeho skladu odvezou, důkladně vymyjí, znovu naplní a přivezou,“ uvedl Olin Novák, komerční ředitel Rohlik.cz.

Ekologický obal i mytí

Největší domácí online supermarket se koncem minulého roku zbavil všech jednorázových plastových výrobků, jako jsou kelímky, tácky nebo příbory. Na balení zboží do skleněných nádob spolupracuje Rohlik.cz se společnostmi ProBio, firmou Vratné lahve a farmou Bemagro dodávající mléčné výrobky.

Vybraný sortiment se plní do uzavřených sklenic či lahví opatřených etiketou, za které se zaplatí záloha. Nasypání potravin do skleněných dóz probíhá přímo u dodavatelů za přísných hygienických předpisů. Připravené sklenice s obsahem se pak přesunou do skladů e-shopu Rohlik.cz, odtud ho poté kurýři rozvezou. „Použité vratné lahve se pak předají našemu kurýrovi a záloha se připíše na zákaznický účet. Kurýr pak sklenice odveze zpět na sklad, odkud putují k dodavateli na důkladné vymytí. Právě na tento proces jsme kladli velký důraz. Pokud by nebyla garantována maximální hygieničnost, do toho projektu bychom nešli,“ doplnil Olin Novák, komerční ředitel Rohlik.cz.

Precizní vyčištění uzavřených sklenic nebo nádob garantují jednotliví dodavatelé. Například společnost Vratné lahve má na tyto účely jedinečnou linku. „Vyvíjeli jsme ji dva roky a hodně se inspirovali od pivovarů. Podobná linka v České republice není. Mytí je navíc nezávadné pro přírodu,“ prohlásil Marek Lukesle z Vratných lahví. Chrudimská společnost dokáže naplnit tisíce lahví za den. V budoucnu najede na systém, které dokáže odbavit i desetitisíce kusů.

Váží zboží do sáčků

Kromě mléčných výrobků a luštěnin je možné do skleněných obalů objednat například také pohanku, kešu, oříškové müsli, pšeničnou mouku a podobně. „Vybrané produkty budou v rámci celého sortimentu označeny, že je možné je nakoupit ve vratných obalech. Počítáme, že jejich počet se v dohledné době navýší,“ upřesnil Olin Novák z Rohlik.cz.

Svoje vlastní řešení spustily před časem i další české e-shopy. Například Košík.cz balí vybrané vážené zboží do recyklovatelných papírových sáčků. Ty navíc splňují ekologický standard FSC (Forest Stewardship Council). V současné době pouze přibližně 6 procent všech obalů použitých v Evropě připadá na recyklovatelné plasty. Jen v Česku se ročně vyprodukuje 1 195 400 tun plastových obalů, což je jedna čtvrtina všech vyrobených plastů. 95 procent z nich je přitom na jedno použití. Na celkovém množství odpadů, které produkují domácnosti, se obaly z nejrůznějších výrobků podílejí přibližně z 80 procent. Přitom celkový podíl plastů na produkovaném množství odpadu, dosahuje 60 až 80 procent.

On-line prodej potravin roste

I když se může zdát, že obaly v potravinářských e-shopech jsou okrajovou záležitostí, internetových prodejen tohoto typu velmi rychle přibývá. V tuzemsku je nyní již 3500 aktivních e-shopů, které prodávají potraviny a potravinové doplňky. V meziročním srovnání jich je o 17 procent více.

„V tuzemsku je celkem možné nakupovat na více než 41 tisících e-shopů, přičemž ty zaměřené na potraviny patří aktuálně mezi nejprogresivnější. Jen za první pololetí tohoto roku jim meziročně vzrostly tržby o 24 procent. Odhadujeme, že do konce roku v nich Češi nakoupí potraviny za sedm miliard korun,” vyzdvihuje aktuální trend Miroslav Uďan, ředitel Shoptetu.

Zatímco v poslední dekádě rostly v oblasti e-commerce zejména tradiční kategorie jako oblečení, bytové doplňky či sportovní vybavení. Tu následujících poznamená růst úžeji specializovaných obchodů. Zejména v těch oblastech, které byly doposud pro kamenné obchody tolik typické – tedy potraviny, drogerie a výživové doplňky a věci spojené s péčí o zdraví.

Kapsle i rozložitelné pytlíky

Řešení, které nasadil Košík.cz, vzniklo ve spolupráci se startupem MIWA. Ten vyvíjí komplexní bezobalový systém, který budou využívat také kamenné prodejny. Systém minimalizuje vznik obalového a transportního odpadu v celém dodavatelském řetězci vytvořením uceleného obchodního modelu, který zajišťuje dopravu zboží v opakovaně použitelných transportních kapslích.

Informace o výrobku si zákazníci, namísto obalu, přečtou na obrazovém displeji, který bude u každé kapsle umístěný.

K odstraňování plastových obalů se snaží přispět také další český startup Frusack. Vyvinul opakovaně použitelný sáček, který je možné po skončení životnosti zkompostovat a nezůstávají tak po něm žádné odpady.

Odstraňování jednorázových a navíc plastových obalů je v souladu s principy cirkulární ekonomiky. Ta se snaží oddělit biologicky rozložitelné, kompostovatelné materiály od ostatních, které se dají recyklovat. Plasty jsou však i mezi recyklovatelnými materiály problematické kvůli jejich negativnímu dopadu na životní prostředí. Navíc i ty vytříděné z poloviny končí na skládkách a spalovnách.

Dalibor Dostál

Doporučujeme