Daňové echo: I druhá etapa byla úspěšná, stát vybral 50 milionů. Bez stresu a pokut

Projekt Daňové echo, jehož cílem je podpořit dobrovolné plnění daňových povinností, přináší podle Finanční správy ČR konkrétní výsledky. Poplatníci napravují chyby a stát získává desítky milionů na daních bez nutnosti kontrol a případných sankcí.

Po pozitivních výsledcích prvního pilotního kola spustila finanční správa letos v únoru druhou etapu, která se týkala slev na vyživovanou manželku/manžela a i ta byla podle správce daně mimořádně úspěšná.

Ilustrační fotografie

O čem je daňové echo?

„Finanční správa v rámci projektu Daňové echo posílá osobní upozornění (dopis) poplatníkům, u nichž data ukazují na možné chyby v daňovém přiznání. Tím jim dává šanci k včasné nápravě – bez sankcí a případně zatěžujících kontrol. Data skutečně ukazují, že se to státu vyplácí,“ popisuje poradce Michal Dvořáček.

Tento nástroj je možné využít všude, kde má finanční správa k dispozici potřebné údaje – dokonce i jako včasné upozornění před samotným podáním přiznání, pokud jsou některé informace již v té době dostupné v rámci jiných státních úřadů.

Přiznání s poradcem podejte do 1. 7. Poradci musejí být na škody pojištěni, účetní nikoli

Upozornění posílá FS ČR především do datové schránky, asi třetina hříšníků byla v rámci druhé etapy obeslaná klasicky Českou poštou.

Stát získal bez námahy přes 50 milionů

Dvě dosud realizované etapy projektu Daňové echo oslovily 4 000 lidí a vedly k podání téměř tří tisíc dodatečných daňových přiznání. Celkově bylo takto dobrovolně přiznáno 52,3 milionu korun.

Úspěšnost až 74 %

  • Daňové echo I (předčasné ukončení penzijního spoření):
    • 575 oslovených, 357 podaných přiznání (úspěšnost 62 %)
    • Přiznáno 3,5 milionů korun
  • Daňové echo II (sleva na manžela/manželku):
    • 3 432 oslovených, 2 580 podaných přiznání (úspěšnost 74 %)
    • Přiznáno 48,8 milionů korun

Daňové echo II se zaměřilo na nesprávně uplatněnou slevu na manžela/manželku. Správce daně původně očekával až osmdesátiprocentní úspěšnost, i 74 procent je ale podle FS ČR skvělý výsledek.

Echo: Efektivnější než v jiných zemích?

„Vysoká úspěšnost obou kol Daňového echa přesahuje efektivitu obdobných kampaní v zahraničí. To svědčí o seriózním přístupu většiny našich poplatníků k daňovým povinnostem a ráda bych jejich postoj ocenila,“ sděluje generální ředitelka Finanční správy ČR Simona Hornochová.

SPECIÁL: Daně z příjmů 2024

Prevence je vždy efektivnější než následné vymáhání povinností. Ukázalo se, že řada oslovených poplatníků neudělala chybu záměrně. Daňové echo je důkazem, že pokud poplatníky včas upozorníme na možné pochybení, mnoho z nich situaci dobrovolně napraví,“ doplňuje ředitel sekce kontroly a analýzy rizik Jiří Žežulka.

Co čeká poplatníky dál?

Finanční správa plánuje rozšířit využití Daňového echa (Nudge Letters) na další oblasti.

Inspiraci čerpá i ze zahraničí – z Belgie, Velké Británie či Slovenska, kde cílené dopisy formulované podle behaviorálních modelů dlouhodobě zvyšují daňovou morálku a snižují administrativní zátěž.

„Naším cílem je, aby Daňové echo bylo standardním komunikačním nástrojem, který přispěje k transparentnímu, efektivnímu a modernímu daňovému systému a budování důvěry veřejnosti ve spravedlivé fungování státních institucí,“ uzavírá Simona Hornochová.

red
• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění

Doporučujeme