K vidění byly spalovací formule z dílny CTU CarTech z Fakulty strojní, elektrická a autonomní formule z dílen týmu eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické a taktéž elektrické a spalovací silniční závodní motocykly týmu CTU Lions z Fakulty dopravní.
Dejvický kampus ČVUT v Praze hostil již tradiční akci Závodní den ČVUT, na kterém zástupci jednotlivých studentských týmů CTU CarTech z Fakulty strojní, eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické a CTU Lions z Fakulty dopravní představili své monoposty a prezentovali své výsledky letošní sezóny, roku 2022.
Tým eForce představil již jedenáctou generaci studentské formule FSE.11 a inovovaný autonomní monopost DV.01. Pilotovaná formule se v letní sezóně zúčastnila pěti závodů, na kterých se jí podařilo navázat na úspěšnou předcovidovou sezónu. Hned na prvních závodech se povedlo vyhrát první ročník závodů ve švýcarském Curychu a k tomu přidat dvě druhá místa. První z nich na domácích závodech v Mostě, kde se týmu již tradičně daří. Na úplný závěr sezóny se mu podařilo, stejně jako v minulém roce, obhájit druhé místo v Chorvatsku na závodech Alpe Adria.
Autonomní formule DV.01 se zúčastnila tří závodů a také dosahovala skvělých úspěchů. Na českých závodech v Mostě dokonce vyhrála disciplínu Akcelerace a Autocross a celkově získala třetí místo. „Suma sumárum se jedná o jednu z nejúspěšnějších sezón v historii eForce,” říká kapitán týmu Tomáš Krejčí.
Monopost FS.14 týmu CTU CarTech je výsledkem návaznosti na úspěšného předchůdce FS.13, který v minulé sezóně obhájil 1. místo v Mostě a zároveň sloužil jako testovací vůz pro zaškolení nových jezdců. Tým z úspěšného předchůdce převzal osvědčené komponenty a doplnil ho o inovativní koncept hybridní pohonné jednotky přední nápravy. I přes celkovou náročnost celého projektu se týmu povedlo odjet celou závodní sezónu Formula student 2022 a umisťovat se v první desítce konkurentů.
V neposlední řadě se na akci představil se svými prototypy tým CTU Lions, který se jako jediný v ČR účastní mezinárodní studentské soutěže MotoStudent. „V letošním roce jsme pracovali především na konceptu nové EVO 3.0 Electric. Zvažujeme celkovou koncepci, uložení motoru, nové technologie výroby rámu a novou chemii baterií. Během roku jsme také testovali a ladili loňský prototyp EVO 2.0 Electric, který oproti konkurenci vyniká hlavně podélně umístěným motorem a souosým uložením zadní kyvné vidlice a hnacího řetězového kola,” vysvětluje Přemysl Toman, šéf týmu CTU Lions.
Se zmíněným motocyklem a celým jeho projektem se v minulém roce CTU Lions umístili na závěrečném závodě soutěže MotoStudent ve španělském Aragonu na celkovém 12. místě z 45 mezinárodních účastníků. V dílčích kategoriích pak stojí za zmínku 15. místo v hlavním závodě, 8. místo v oblasti inovace proměnlivého rozvoru a 1. místo v disciplíně business plánu. Letos se tým ještě chystá na závody v italské Imole.
Týmy u svých strojů kromě svých výsledků představily účastníkům také technický návrh monopostů. Hlavním lákadlem akce zůstaly již tradičně předváděcí jízdy všech formulí a motocyklů po uzavřené ulici Technická před budovami ČVUT. Zájemci z řad studentů měli jedinečnou možnost přidat se k týmům a pracovat s nimi na nových strojích pro nadcházející sezónu.
Pro zájemce o zapojení do týmů, kteří se nemohli akce zúčastnit, byla celá akce přenášena online přes platformu YouTube, kde je nyní k dispozici i záznam.
Soutěž Formula Student
Oba týmy, CTU CarTech a eForce FEE Prague Formula konstruující závodní monoposty, se účastní soutěže Formula Student, jejíž závody se konají po celém světě. Studenti mezi sebou porovnávají síly nejen v jízdních dynamických disciplínách, ale pro celkový úspěch jsou neméně důležité dobré výsledky v disciplínách prezentačních. Studenti prezentují technický návrh závodního vozu, dále například i nákladovou studii či business plán, kde se snaží produkt nabídnout potenciálním investorům. Soutěž reflektuje současné trendy průmyslu a studenti mnohdy svými inovacemi zaběhnutá řešení předbíhají.
Soutěž Motostudent
Motostudent je mezinárodní soutěž studentských týmů. Úkolem je vyvinout a postavit závodní motocykl podle pravidel daných pořadatelem podobný kategorii Moto3. Aktuálně tým vyvíjí v ročníku 2022/2023 elektrický motocykl CTU Lions EVO 3.0 Electric. V rámci soutěže se odevzdávají technické zprávy, které popisují celý proces vývoje od prvních skic až po testování vyvinutého prototypu. Sezóna je završena finálovým eventem na okruhu Aragon ve španělském Alcanizu.
Jezdci se postupně utkávají v dynamických disciplínách testů akcelerace, brzdění, jízdy zručnosti, ale také přímo na trati při zajetí nejrychlejšího kola, maximální rychlosti, umístění v kvalifikaci a v prestižním závěrečném závodu s hromadným startem na trati v plnohodnotné konfiguraci MotoGP. Kromě hlavní soutěže se CTU Lions účastní i seriálů Moto Engineering Cup a Moto Engineering Italy, které jsou určeny pro úspěšně otestované prototypy soutěže MotoStudent, aby týmy mohly dále porovnávat své motocykly na dalších evropských okruzích, jako je například světově známý okruh Enza Ferrariho v italské Imole.