Program přinesl spoustu originálních momentů. Třeba proslov digitálního truhláře nebo černou hodinku s výkladem o umělé inteligenci. Tuto akci organizátoři označují za největší tuzemský festival pro menší podniky. Je součástí právě probíhajícího Velkého týdne malých firem.
Ústřední slogan festivalu zněl: „Den, který vaše podnikání posune o rok.“ V tomto případě se nejednalo jen o běžné marketingové klišé. Účastníci si v nadupaném programu mohli vybrat z přednášek, konzultací a workshopů u téměř stovky zkušených lektorů a expertů. Ti sdíleli praktické tipy pro byznys od vzniku firmy přes financování nebo digitalizaci až třeba po moment, kdy se majitel rozhodne z každodenního shonu vycouvat a podnik řídit už jen zpovzdáli někde na Kanárských ostrovech.
Ve vlaku bylo zakázáno mlčet
To všechno festival nahlédl z perspektivy drobného podnikatele, který má limitované peníze i kapacity. A v motivační atmosféře, kterou asi nejlépe vystihl fragment z vystoupení Jolanty Balon, majitelky úklidové firmy Vyladěný domov. „Přesně před rokem jsem seděla tamhle ve druhé řadě,“ ukázala na úvod svého vystoupení podnikatelka s tím, že si z loňského premiérového ročníku libčického festivalu odvezla pro svůj byznys spoustu inspirace i aha momentů. „Nikdy by mě nenapadlo, že tu teď budu na pódiu po roce sama stát,“ přiznala podnikatelka, jejíž firma po pouhých třech letech existence raketově roste k hranici desetimilionového obratu, má už dvacet zaměstnanců a pravidelně uklízí víc než 300 domácností.
Přečtete si příběh podnikatelky Jolanty Balon, která přišla s netradiční formou úklidu
K podobnému tahu na branku zkusil festival nabudit i ty nejdrobnější živnostníky v neobvyklém pojetí. Oproti klasickým suchopárným konferencím někde v hotelu volí FEST DoToho! originálnější formu. To platí už pro dopravu do Libčic, kam se mohli zájemci svézt speciálním přímým vlakem z Prahy, v němž bylo „zakázáno mlčet“. Už tam se při oslovení náhodného souseda na vedlejší sedačce zrodily první nové obchodní kontakty.
Stejný cíl měla úvodní rozcvička, kterou hned na začátku programu naordinoval publiku Martin Mára z byznys hubu Opero, což je hlavní pořadatel festivalu. Účastníci si měli stoupnout a představit se někomu ze sousedů, kterého dosud neznají. Zafungovalo to až moc dobře, rozpovídané publikum pak bylo před prvním programovým blokem těžké ztišit.
I živnostník ze šroubárny si může přečíst Jobse v originále
A neformální atmosféře přidala i zvolená lokalita s výmluvnou adresou Areál Šroubáren. Festival se tam zabydlel v industriálním areálu bývalého Uhelného mlýna postaveného na konci 19. století.
Na několika stagích, v galerii, a dokonce v tamějších působivých sklepeních běželo po celý den několik přednáškových a konzultačních linek, které obešly téma podnikání ze všech stran.

Úkol celé téma uvést připadl Martinovi Vohánkovi, šéfovi značky Eurowag. To je platforma pro komerční silniční dopravu, která zaměstnává na dva tisíce lidí a jako jediná česká společnost má akcie obchodovány na londýnské burze. „Já si podnikání prošel od toho úplného začátku jako živnostník v Mostě a až dosud stále firmu vedu v pozici ředitele,“ podotkl Martin Vohánka k nekončící byznysové story, která se píše už od roku 1995.
Téma festivalu se rozhodl rozehrát tak, že položil publiku otázku, co je vlastně smyslem podnikání. Diskuze vygenerovala různé odpovědi: Cílem podnikání je služba, zisk, lepší kvalita života, rozvoj vztahů, osobní transformace, vliv na společnost a politiku, rozvoj firemní kultury a lidí. Nebo platba daní, které pohánějí stát a jeho služby. „Když toto všechno obejmeme, pak teprve můžeme mluvit o podnikatelích jako vědomých lídrech,“ shrnul Martin Vohánka. Přitom uvedl, že se to nemusí týkat jen ikonických postav typu Steve Jobs.
K publiku promluvil digitální truhlář
V programu se pak protočila různá témata z praxe. Třeba Barbora Hinnerová a František Pavlíček ze společnosti CleverMaps ukázali, jak si může i drobná firma najít ideální lokalitu pro byznys. Na vzorovém příkladu živnostníka, který chce zprovoznit kavárnu, porovnali tři různé lokality v Praze. Ukázali, jak datová analýza zohlední třeba počet lidí, kteří místem projdou, dosažitelnost místa veřejnou dopravou nebo počet konkurenčních kaváren v blízkém okolí.
Přečtěte si víc o letošní iniciativě Velký týden malých firem
O využití IT technologií jako skvělého spojence promluvil Michal Navrátil. Ten v současnosti šéfuje jihomoravské firmě Dřevodílo, která má osmdesátiletou tradici v truhlařině. Ukázal, že i na ručním řemeslu postavenou firmu lze posunout do digitální éry. „Máme zhruba 60 zaměstnanců, s nimi točíme asi 120 milionů ročně. Děláme hlavně dřevěné interiéry. Díky digitalizaci se nám zvýšily zakázky o 30 procent,“ uvedl šéf digitálního truhlářství.
Pracovníci Dřevodíla nejprve udělají pro zákazníka vizualizaci návrhu, designéři vytvoří 3D modely, ty se pak virtuálně upravují. Celá komunikace se zákazníkem probíhá v cloudu. Minimalizuje se odpad a cestovní náklady. Teprve po schválení se zakázka fyzicky vyrobí a doručí.
Michal Navrátil pak jmenoval IT aplikace, které firma využívá i pro svůj vnitřní chod. Do svého vystoupení si připravil i jeden efektní moment. Pustil čtyřminutové video, v němž mluví o chodu podniku. Teprve na konci se ukáže, že šlo o podnikatelova dokonalého digitálního dvojníka, kterého vygenerovala umělá inteligence. „Ani manželka to nepoznala,“ poznamenal originální Michal Navrátil a demonstroval tak další možnosti využití IT technologií.
Ve sklepě proběhla černá hodinka s AI
Na ty se zaměřil také specialista na problematiku umělé inteligence Jakub Hýl. Ten ve dvou workshopech vysvětloval, jak umí AI posloužit podnikatelům jako užitečný nástroj i při běžných úkonech, jako je zpracování faktur, psaní e-mailů a pozvánek nebo tvorba grafů či analýz na zadané téma.
V průběhu druhého workshopu nicméně náhoda ukázala, že má hmota ještě stále nad digitálním světem mírnou převahu. Právě v momentě, kdy se měla AI pustit do práce nad pečlivě formulovaným promptem, vypadl v celém areálu elektrický proud.
Jakub Hýl ale zachoval nadhled. V cimrmanovském duchu – jak sám poznamenal – odvyprávěl bez mikrofonu i projekce na obrazovce do tmy to, co by publikum vidělo, kdyby elektřina fungovala. Půvabu situace navíc přidalo, že se tento workshop konal ve sklepeních mlýna, kde vyzněla atmosféra černé (půl)hodinky dokonale.
Po naskočení elektřiny nicméně Jakub Hýl nakonec ukázal, jak si AI s úkoly poradila, a nabídl také rámcové srovnání, které jazykové modely vycházejí pro podnikatele dobře z pohledu ceny a funkce.
Etický hacker pustil přímý přenos z průmyslových kamer
Na stinnou stránku digitální éry se zaměřili etický hacker Pavel Matějíček v tandemu s lektorem Honzou Dolejšem ve workshopu o kyberzločinech. Demonstrovali, jak snadno se může kdokoliv napíchnout třeba do průmyslové kamery umístěné v podniku nebo jaká rizika skrývá připojení přes nezabezpečenou wi-fi.
Pavel Matějíček vysvětlil, že v současnosti není typickým hackerem zakuklenec v kápi, ale robot, který pročesává internet a hledá špatně zabezpečená místa. Teprve když najde „otevřené okno“, vleze do něj a dá vědět živému hackerovi. Ten se pak podívá, kam se vlastně vlomil a jak to lze zpeněžit. Lektoři doporučili, jak se proti takovým rizikům bránit.
Maminka tří dětí poradila, jak řídit firmu z Tenerife
O milníku v pokročilé fázi podnikání promluvila Eliška Slámová, která spolu s manželem Šimonem vede firmu Braasi Industry. Tato značka šije výhradně v Česku designové městské batohy.
Majitelům se ale stále hůř kombinovalo náročné podnikání s výchovou tří dětí. Rozhodli se proto pro radikální řez. Totiž že se rodina odstěhuje na ostrov Tenerife a majitelé budou firmu řídit na dálku.

K tomu ale potřebovali vhodnou osobu, která na podnik dohlédne doma v Česku. Nakonec našli manažerku, která se na roli ideálně hodila a původně požadovaná kritéria prý ještě překonala. Pod ní majitelé před rokem a půl převedli dozor nad výrobou či skladem, manželé sami na dálku řeší obchodní část byznysu a samotné kreativní návrhy batohů.
Podnikatelka dodala, že v současnosti se značka snaží zapustit kořeny i na pevninské části Španělska coby perspektivním trhu. Bez schopné manažerky v Česku by byl ale odchod do zahraničí nemyslitelný, Eliška Slámová proto zdůraznila svůj klíčový poznatek: „Jedno heslo je dobré si pověsit na zeď: Nebojte se spojit s lidmi, kteří jsou lepší než vy.“
Do konce týdne pokračují akce samotných firem
Lidí, kteří mají co nabídnout, šlo nemálo potkat i na festivalu v Libčicích. Ten měl vlastně až příliš bohatý program, protože návštěvníci často nestíhali přebíhat mezi přednáškami, které se časově překrývaly.
Akce úspěšně navázala nejen na loňskou premiéru v tomto městě na Vltavě, ale i na dva letošní předchozí FESTy DoToho!, které se konaly v dubnu v Olomouci a v květnu v Hradci Králové.
Připomeňte si, na jaká témata se zaměřil podnikatelský festival v Hradci Králové
Ani teď ale ještě série akcí pro podnikatele v rámci Velkého týdne malých firem nekončí. Dnes hostí Praha mezinárodní kulatý stůl SME Forum. A i o víkendu budou pokračovat ve všech regionech aktivity, které připravila pro své zákazníky v rámci této iniciativy letos víc než tisícovka samotných malých firem a podnikatelů.


