Děravé silnice spravuje infrazáření. Inovace firmy z Hodonína zlevňuje opravy

Nová technologie přináší výrazně kvalitnější renovaci. Ani po letech nejsou na vozovce patrné praskliny mezi původním a nově vytvořeným povrchem. Řešení se prosadilo ve stovkách obcí, kterým šetří peníze.

Opravu výtluku zvládne technologie do 30 minut. | Foto: Moram

Silnice děravé jako ementál patří již řadu let ke koloritu cestování po České republice. Kvalita komunikací kvůli tomu dlouhodobě náleží k nejhorším v Evropě. Inovace hodonínské společnosti Moram by tento stav mohla změnit.

Firma totiž vyvinula technologii, která s pomocí infrazáření dokáže levně a rychle opravovat výtluky v asfaltu. S převratným řešením přišla přesto, že její hlavní činnost se původně zaměřovala na úplně jinou oblast. Věnovala se výrobě kabelových přívěsů, vleků a vozíků, navíjecích zařízení, strojů a zařízení pro telekomunikační práce. Obecně pak outsourcingu dodávek náhradních dílů pro průmyslové technologie a dodávkám strojů a zařízení pro energetiku.

Obcím na míru

Antonín Koplík, zakladatel společnosti Moram. | Foto: Moram

„Infraset jsem vymyslel na základě toho, že v naší obci probíhala oprava několika výtluků několik dnů, byla uzavřena páteřní silnice. Se starostou jsme se několikrát bavili o technologii a průběhu oprav takových dílčích výtluků. Na trhu nebyla žádná jiná technologie, zároveň několik okolních starostů potvrdilo zájem o jiné řešení oprav,“ vzpomíná na zrod inovace Antonín Koplík, který společnost v roce 2006 založil.

 V době, kdy firmu rozjížděl a měla čtyři zaměstnance, měl předchozí praxi pouze z obchodní činnosti. Výrobě a vývoji se začala společnost věnovat až po několika letech.

„Důvodem byla absence výrobků na trhu a naše jasná představa a o designu a funkčnosti,“ vysvětluje Antonín Koplík.

I když se firma stále věnuje dodávkám náhradních dílů, nebo dodávkám techniky pro ekologickou likvidaci plevele pomocí kombinace horkého vzduchu a infračerveného záření, hlavním produktem se pro ni stala právě technologie Infraset pro opravy asfaltových komunikací. Ta je určena především pro obce a města.

Co bylo při prosazení inovace nejtěžší? „Zřejmě to, co u všech novinek – přesvědčit starosty, že naše technologie opravdu funguje, nevypaluje pojivo a oprava je trvalá. Ve většině případů stále realizujeme zdarma prezentace pro zastupitele a ti technologii velmi rychle porozumí a chápou výhody i vysoké finanční úspory. Problémem je nedostatek pracovníků na obecních úřadech a tendence spíše zaplatit dražší službu,“ pokračuje Antonín Koplík.

Nekonečné opravy

První prototyp společnost vyrobila v roce 2008. „Opravili jsme výtluk na nájezdu do průmyslového areálu, ten drží do dnešní doby bez jakýchkoliv problémů,“ upozorňuje Antonín Koplík. V době, kdy Infraset vznikal, se výtluky ve vozovce opravovaly jen jedním způsobem. „Počkat na jaro, až budou obalovny dodávat asfalt, a pak výtluk vyfrézovat a dodat teplý asfalt z obalovny. Výtluky se však díky nekvalitním zálivkám v okrajích vyřezaných otvorů opakovaně objevovaly znovu. Po zimě zatečená voda zmrzla, led roztáhl prasklinu a objevil se větší defekt. Neřešila se prevence a neexistovala  bezspárová metoda oprav,“ popisuje Antonín Koplík.

Moderní infratechnologie opravy silnic funguje celoročně. | Foto: Moram

Výhodou Infrasetu je jeho reálné celoroční využití a to i za mrazivých teplot. Stroj si totiž podloží vysuší a rozhřeje na pracovní teplotu. „Jedná se o bezspárovou opravu. Okraje výtluku se dokonale propojí v celé obrusné vrstvě s přidaným oživeným recyklátem. Výtluk je dokonale vysušený a okraje výtluku jsou rozehřáté pouze sálavým teplem, takže se nemůže vypálit pojivo. Jako vyplnění výtluku se využívá recyklát, který mají obce obvykle zdarma. Ten se oživí bitumenovou penetrací. Oprava jednoho metru čtverečního trvá zhruba 12 minut a silnice je okamžitě pojízdná,“ upozorňuje zakladatel společnosti Moram.

Na rozdíl od klasického „záplatování“ silnic je přitom oprava s pomocí infratechnologie trvalá. „Což potvrzuje přes 500 obcí v Evropě. Nákladově obec reálně ušetří zhruba 400 až 500 korun na metr čtvereční. Přičemž za hodinu opraví 4 až 5 metrů čtverečních. Návratnost je velmi rychlá,“ podotýká Antonín Koplík. Zářiče jsou přitom certifikovány jako plynové hořáky, odpadají tak revize a jiné povinné kontroly. Navíc vše v sestavě Infrasetu je multifunčkní. Vozík slouží například i pro dopravu materiálu, infrazářiče velmi rychle rozmrazí prokřehlou zem, fukar lze použít jako vysavač listí a podobně.

Oprava do půl hodiny

Kromě toho je zařízení velmi odolné, jeho obsluha, údržba i vlastní postup opravy jsou velmi jednoduché. „Pokud tedy občan nahlásí výtluk, může být reálně do zhruba 30 minut od oznámení opravený tou nejlepší metodou. Velké finanční prostředky obec šetří také díky prevenci – pokud se objeví první takzvaný síťový rozpad, může obec zasáhnout dříve, než vznikne výtluk. Rozpad se rozhřeje, rozhrabe, dodá se penetrace a zhutní. Za minimální náklady se tak výrazně prodlouží životnost silnice a obec reálně šetří vysoké investice do oprav,“ dodává Antonín Koplík.  

Mezi původní a opravenou částí vozovky nevznikají spáry, to je zárukou trvanlivosti. | Foto: Moram

I když stovky obcí již technologii využívají, úspornému a kvalitnějšímu řešení zatím nedávají přednost všude. „Bohužel stále platí metoda plánování oprav ‚na další rok‘ a z reálné praxe víme, že správci silnic raději opravují ‚ověřené‘ defekty a využívají zavedené metody. Je velmi malá snaha zavádět nové postupy a metody,“ podotýká Antonín Koplík.  V poslední době se však soukromé společnosti snaží nabízet městům konkurenční služby vůči správcům silnic a ty se naopak snaží vyhledávat moderní metody oprav. „Výhodou je také skutečnost, že spousta starostů již přímo vyžaduje opravy pomocí naší technologie,“ zmiňuje zakladatel a šéf společnost Moram.  

Pro obce by měl být Infraset „povinnou výbavou“. | Foto: Moram

Funkční technologie

Opravovat silnice zastaralými a nekvalitními postupy tak bude stále těžší. „Pevně věříme, že se bude zvyšovat tlak na správce silnic, aby využívali moderní a výrazně levnější a vysoce kvalitnější metody na opravy defektů komunikací. Máme za sebou mnohaleté kvalitní reference a jistotu, že naše technologie je opravdu funkční. Zájem již projevilo slovenské a bulharské Ředitelství silnic a dálnic pro opravy tamních dálnic. Věříme, že se Infraset stane ‚povinnou‘ výbavou obcí, měst a technických služeb, stejně jako například sekačka na trávu,“ podotýká Antonín Koplík.

V současnosti má společnost 16 zaměstnanců a v letošním roce předpokládá obrat zhruba 35 milionů korun. Kromě inovativních oprav silnic se věnuje také oblasti Smart City, v jejímž rámci vyvíjí a vyrábí elektronické úřední desky, interaktivní tabule, nanonátěry nebo chytré altány Vin4m.  

První smart kiosky by měly být instalovány v Maďarsku v průběhu prvního pololetí 2020. Jedná se o krytý designový altán, který obsahuje posezení, osvětlení, fotovoltaický panel, wi-fi, možnost nabíjení mobilních telefonů, nabíjecí stanici elektrokol a elektrokoloběžek nebo pítka pro lidi a zvířata. Součástí je interaktivní dotykový venkovní panel. Altán lze také použít jako chytrou zastávku nebo venkovní učebnu pro školy. Na vývozu chytrých altánů spolupracuje společnost s vládní agenturou na podporu exportu CzechTrade.  

Dalibor Dostál

Společnost Moram v kostce

Hodonínská firma Moram je předním dodavatelem strojů a zařízení pro telekomunikační a elektrifikační práce a infrazářičů pro opravy asfaltových povrchů a likvidaci plevele. Díky vlastní konstrukční a montážní skupině komplexně řeší jak dodávku sériových výrobků pro energetiku, především kabelových vleků a převíjecích zařízení, tak individuálních strojů a zařízení na přání zákazníků.

Pravidelné novinky e-mailem