Potvrdil to průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) z května letošního roku.
„Gastro segment jako takový v inovacích pokulhává. Zatímco český host patří ve využívání moderních technologií k nejpokrokovějším v Evropě, u české gastronomie je tomu naopak,“ sdělili autoři průzkumu.
I proto se AMSP ČR rozhodla malé firmy působící v oboru cíleně vzdělávat a šířit mezi jejich zástupci informace o nových trendech. Přispět k tomu má projekt s názvem „Moje restaurace“.
Zažité trendy a zvyklosti se dnes v gastronomické oblasti mění velmi rychle, a to především díky novým médiím, technologiím a aplikacím. Restaurace se stále častěji objevují na sociálních sítích prostřednictvím fotek, videí, či blogů. Rozvoj digitálních řešení v samotných podnicích je spíše pomalejší. V poslední době se nicméně objevuje několik projektů a provozovatelů, kteří mají ambici konzervativní prostředí změnit.
Moderní technologie ušetří čas
„V denním běhu restaurace je opravdu hodně momentů a oblastí, kde mohou gastronomové využít inovativní řešení, jež by jim pomáhala lépe svůj byznys řídit. Například moment placení, efektivita skladování, analýza výkonu restaurace a zákazníků nebo hodnocení a rozvoj výkonu obsluhy. Zatím ta řešení chybějí, nebo jsou drahá, mezi sebou nekompatibilní, nebo je gastronomové prostě jen neumějí používat,“ popisuje Luboš Kastner ze skupiny Hospodska, jeden z partnerů pro gastronomii v projektu Moje restaurace.
Zkušenosti se zaváděním a reakcí trhu na digitální inovace má i jeden z hlavních technologických inovátorů v oblasti, společnost Storyous: „Dnes už majitelé podniků začínají chápat, že pro úspěch mezi konkurencí je kromě výborného jídla stěžejní i skvělý servis. Technologická řešení jim mohou výrazně urychlit a zjednodušit běžnou denní operativu a ušetřit tak čas, který následně mohou věnovat svým hostům a postarat se, aby od nich odcházeli s perfektním zážitkem.“ uvádí šéf Storyous Igor Třeslín.
Od začátku roku je na trhu dostupná zásadní inovace: a to možnost propojení mobilu a platebních systémů prostřednictvím aplikace Qerko. Zákazník se nemusí spoléhat jen na platby v hotovosti či kartou, ale rozšiřuje se počet restaurací, ve kterých zaplatí pomocí QR kódu přímo od stolu.
„Moment placení je jedním z klíčových momentů zážitku hosta. I dobrý výkon obsluhy a kuchyně se dá pokazit tím, že nastane pozdě nebo s chybou. Jakákoliv aplikace či nástroj, který poskytne hostům pohodlí při placení a bude maximálně propojen se systémy gastronoma, má velkou šanci na úspěch,“ připomíná Kastner.
Konzervativní hostinští
„Jedním z důvodů, proč se zatím gastronomie v Čechách nerozvíjela podstatně rychleji, je její vysoká nákladovost a uzavřenost gastronomů k využívání technologických novinek. Podobné technologie jako je placení mobilem, které v dlouhodobém horizontu povede ke snížení fixních nákladů, tuto vstřícnost určitě zvýší,“ doplňuje generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.
Podle Svobodové podobná řešení kromě zvýšení komfortu pro hosty přispějí i k vylepšení renomé celého oboru. „Navíc motivují obsluhu k lepším výkonům, snižují výskyt chyb a slouží též jako prevence pro nešvary. Musíme však mít na paměti zcela rozdílné prostředí ve městech a na venkově“, dodává.
Rychlejší rozvoj inovací v gastronomii je ale vidět už dnes. Již nyní mají podnikatelé přístup k celé řadě aplikací, které mohou restauracím a obdobným gastronomickým zařízením výrazně napomoci zefektivnit jejich byznys. Pomohou s prezentacemi podniků na internetu nebo zajištěním zpětné vazby od zákazníků, ale také s rezervacemi míst rozvážkou jídel nebo dokonce hospodárným využíváním vody a energií.
Redakčně upravená tisková zpráva AMSP ČR