„Například jsme zefektivnili naše interní procesy, urychlili jsme digitalizaci firmy, byli jsme samozřejmě nuceni změnit i přístup v oblasti obchodu, vymyslet nové, digitální způsoby prezentace našich řešení atd.,“ popisuje Michal Dvořák
Nové investice například v hotelích či na zámořských lodích jsou sice podle něj nyní pozastavené, ale je to jen určitý odklad. Zároveň se otevřely nové možnosti například v sektoru dekorativních svítidel luxusních rezidencí. Protože s tím, jak lidé tráví více času doma, chtějí být obklopeni krásnými objekty. Podívejte se na druhý díl rozhovoru se zástupcem jednoho z předních světových výrobců skla, společnosti Preciosa.
Obsah videa
Odkaz se otevře v novém okně na příslušném místě.
- 01:15 – Představení skupiny Preciosa
- 01:40 – Co pozitivního firmě přinesla pandemie
- 06:40 – „Nový normál“: Jak bude vypadat?
- 07:30 – Jak získat prestižní zakázky typu světelné instalace pro zámořský parník Norwegian Bliss či Mandarin Oriental Hotel v Dubaji
- 11:14 – Designéři a vývojáři: Základní stavební kámen úspěchu
- 13:50 – Preciosa Lighting ve světě
- 17:30 – Chceme propojovat lidi skrz světlo, vytvářet emoce a zážitky, říká Michal Dvořák
To nejdůležitější, co v rozhovoru zaznělo
Skupina Preciosa zaměstnává více než 4 tisíce zaměstnanců v České republice a skládá se z několika divizí. Jednou z divizí je například Preciosa VINOLOK, která dělá křišťálové zátky na vína. Dalšími divizemi jsou Preciosa Components, Preciosa Beauty, Preciosa Ornela a samozřejmě Preciosa Lighting, která se zabývá designem a výrobou světelných křišťálových instalací.
Jak ovlivnila koronavirová pandemie fungování firmy?
„Určitě můžeme říct, že poslední rok byl velice turbulentní. My samozřejmě jako firma dodržujeme vládní opatření, určitě jsme zavedli hygienická opatření, lidé povětšinou pracují na home office, pokud to jde. Samozřejmě ten náš byznys model se hodně změnil a museli jsme se přizpůsobit novému prostředí. Firma jako taková prosperuje,“ říká Michal Dvořák, ředitel Preciosa Lighting pro Evropu a severozápadní Afriku.
„My jsme třeba během minulého roku odbavili více než 350 projektů do 40 různých zemí, takže firma stále funguje. I když samozřejmě vnímáme, že pandemie změnila svět a všechno, co se kolem nás točí. Pro nás je to ale, dá se říct, nová výzva nebo příležitost. Měli jsme možnost podívat se na naše interní procesy a nějakým způsobem je zefektivnit,“ doplňuje Michal Dvořák.
Koronavirová pandemie urychlila digitalizaci firmy. „My, kteří se zabýváme obchodem, jsme samozřejmě museli trošku změnit přístup, protože, jak jste zmiňoval, byli jsme zvyklí lítat na mítinky, potkávat se s lidmi face to face, prezentovat naše nové designy, prezentovat to s našimi vzorky atd., což v dnešní době bohužel není tak jednoduché. Na druhou stranu jsme se museli zamyslet nad nějakou novou formou digitální komunikace se zákazníky. To znamená, samozřejmě v dnešní době komunikujeme přes veškerá sociální média, snažíme se co nejlépe zaměřit naše marketingové kampaně,“ zmiňuje Michal Dvořák.
Jak Michal Dvořák dále zmiňuje, očekává, že pokud se po skončení pandemie vrátí svět do normálu, nový normál bude trošičku jiný. Podle něj firmy zjistily, že přechod do online světa možná přináší nové příležitosti a možná i něco efektivnějšího.
Kde ve světě Preciosa Lighting působí?
Projekty se objevují po celém světě. „V minulém roce, jak jsem zmiňoval, jsme dodali svítidla do více než 40 zemí. Naše zahraniční afilace jsou na deseti místech po celém světě, ať už jsou to tři kanceláře v Americe, velký office v Dubaji, Singapur, Hongkong, Londýn, Moskva, nově máme otevřenou kancelář v Šanghaji,“ říká Michal Dvořák a doplňuje „Snažíme se být na místech, které jsou považována za ta designová centra. Snažíme se být co nejblíž lidem, se kterými velice úzce spolupracujeme, a to jsou právě ta designová architektonická studia.“
Více se o konkrétních realizovaných projektech dozvíte ve videu.
Přepis rozhovoru Martina Ziky s Michalem Dvořákem
Museli jsme se zamyslet nad nějakou novou formou digitální komunikace se zákazníky. Například jsme přistoupili k tomu, že máme technologii, která dokáže vytvořit 3D sken svítidla. Člověk si tak dokonce může prohlédnout to svítidlo tak, jak je vyrobené. Může se na to podívat ze všech různých úhlů pohledu, prostorů atd.
My jsme vlastně připravili virtuální realitu, kdy jsme prezentovali našemu zákazníkovi náš koncept. On si opravdu nasadil takové ty brýle a procházel virtuálním prostorem, kde měl možnost vnímat, jak ta naše instalace bude vypadat, jak bude velká, jaké tam jsou detaily atd.
Martin Zika: Dnes je hostem Exportního zrcadla Michal Dvořák, ředitel společnosti Preciosa Lighting pro Evropu a severozápadní Afriku. Celá skupina Preciosa patří k předním světovým výrobcům skla. Pane Dvořáku, vítám Vás v Exportním zrcadle.
Michal Dvořák: Dobrý den, děkuji za pozvání.
MZ: Poprosím Vás na úvod, jestli byste mohl představit celou skupinu Preciosa, co dělá, čím vším se zabývá?
MD: Skupina Preciosa je velká firma, která zaměstnává více než 4 tisíce zaměstnanců v České republice a skládá se z několika divizí. Jednou z divizí je například Preciosa VINOLOK, která dělá křišťálové zátky na vína. Dalšími divizemi jsou Preciosa Components, Preciosa Beauty, Preciosa Ornela a samozřejmě Preciosa Lighting, která se zabývá designem a výrobou světelných křišťálových instalací.
MZ: Jakým způsobem Preciosu Lighting ovlivnila současná situace? Myslím samozřejmě koronavirovou pandemii. Protože vím, že pro vaši firmu, ale asi celkově pro celou skupinu jsou typické stovky letů do různých zemích, prezentace na zahraničních akcích atd. Čili jakým způsobem vás ovlivnilo toto všechno, na co jste byli zvyklí?
MD: Určitě můžeme říct, že poslední rok byl velice turbulentní. My samozřejmě jako firma dodržujeme vládní opatření, určitě jsme zavedli hygienická opatření, lidé povětšinou pracují na home office, pokud to jde. Samozřejmě ten náš byznys model se hodně změnil a museli jsme se přizpůsobit novému prostředí. Firma jako taková prosperuje.
My jsme třeba během minulého roku odbavili více než 350 projektů do 40 různých zemí, takže firma stále funguje. I když samozřejmě vnímáme, že pandemie změnila svět a všechno, co se kolem nás točí. Pro nás je to ale, dá se říct, nová výzva nebo příležitost. Měli jsme možnost podívat se na naše interní procesy a nějakým způsobem je zefektivnit.
Urychlilo to naši digitalizaci firmy, to znamená, že my, kteří se zabýváme obchodem, jsme samozřejmě museli trošku změnit přístup, protože, jak jste zmiňoval, byli jsme zvyklí lítat na mítinky, potkávat se s lidmi face to face, prezentovat naše nové designy, prezentovat to s našimi vzorky atd., což v dnešní době bohužel není tak jednoduché. Na druhou stranu jsme se museli zamyslet nad nějakou novou formou digitální komunikace se zákazníky. To znamená, samozřejmě v dnešní době komunikujeme přes veškerá sociální média, snažíme se co nejlépe zaměřit naše marketingové kampaně.
V tuhle chvíli, kdy například zákazníci nemůžou ani přijet do České republiky, aby viděli ta svítidla a ty křišťálové instalace, tak, jak vlastně jsou vyrobené, tak jsme například přistoupili k tomu, že máme technologii, která dokáže vytvořit 3D sken svítidla a člověk si tak dokonce může prohlédnout to svítidlo tak, jak je vyrobené, může se na to podívat ze všech různých úhlů pohledu, ze všech možných prostorů atd.
Další variantou, co jsme dělali pro projekt, bylo, že jsme chtěli prezentovat velice unikátní koncept, návrh našeho designu, a potřebovali jsme to nějakým způsobem efektivně odprezentovat klientele. Takže jsme připravili virtuální realitu, kdy jsme prezentovali zákazníkovi náš koncept. On si opravdu nasadil takové ty brýle, virtuálním prostorem, kde měl možnost vnímat, jak ta naše instalace bude vypadat, jak bude velká, jaké tam jsou detaily atd. Takže určitě to nějakým způsobem i posune naši firmu. Jak říkám, bereme to jako příležitost a byla to pro nás možnost, jak určité procesy zefektivnit a jak se posunout dál, i v moderním online světě.
MZ: To zní hodně zajímavě. Znamená to tedy, že váš obchod nijak negativně ovlivněn nebyl?
MD: Určitě, jak říkám, projekty pořád máme. Samozřejmě je to o tom, že investoři, kteří připravují hotely, zámořské lodě atd., mají ten projekt udělaný už například dva roky zpátky, mají ho i zafinancovaný. To znamená, že ty finance už teď zastavit, dá se říct, není možné. Například doděláváme projekty, které čerpáme z pipeliny dva roky zpátky.
Ten proces toho našeho projektu opravdu může trvat od půl roku do čtyř pěti let. Je to opravdu dlouhý proces. Samozřejmě v tuhle chvíli vnímáme, že hotely, zámořské lodě, nové investice, nové developmenty jsou v tuhle chvíli pozastavené. Neřekl bych úplně, že je to o tom, že nevidíme ten byznys, ale ten byznys se o něco odkládá.
Na druhou stranu zase musíme říct, že tak, jak lidé tráví více času doma, tak chtějí být obklopeni krásnými objekty. Chtějí si zvelebovat to svoje hnízdečko. Máme třeba více poptávky na dekorativní svítidla do luxusních rezidencí, ať už to je v Evropě, v Asii, v Americe, po celém světě. Takže tohle se aspoň nějakým způsobem trošku kompenzuje a pomáhá to dál připravovat nové designy, nové návrhy a realizovat nové projekty.
MZ: Mluvil jste o tom, že jste spoustu věcí začali dělat jinak, přišli jste s různými novinkami. Máte pocit, že něco z toho zůstane i poté, co se ta situace, doufejme, zase navrátí k nějakému možná ne úplně normálu, ale ta pandemie pomine?
MD: Každopádně. Myslím si, že jak říkáte, pokud se vrátíme do toho starého normálu, tak ten nový normál bude trošičku jiný. Samozřejmě firmy pravděpodobně, a nejedná se jenom o naši firmu, zjistily, že ten přechod do online světa možná přináší nové příležitosti, možná něco efektivnějšího.
S něčím se dá trošku pracovat jinak, než jak to bylo v zajetých kolejích v minulosti. Myslím si, že určitě ty kroky, které podnikáme my jako firma, budou přenesené i do budoucna a budeme je samozřejmě dál a dál rozvíjet. Takže myslím si, že určitě.
MZ: Zajímá mě, v čem tkví tajemství vašeho úspěchu v té určitě ne jednoduché globální konkurenci. Viděl jsem, že máte na svém kontě zakázky, jako je třeba zámořský parník Norwegian Bliss nebo instalaci pro hotel Mandarin Oriental v Dubaji. Jak se takové věci dají získat?
MD: Je to určitě záležitost několika let. Například v případě projektu Mandarin Oriental Hotel, pětihvězdičkový luxusní hotel Dubaj, který mimochodem je teď za mnou na pozadí, tak to byl koncept, na kterém jsme spolupracovali s celosvětově známým designovým studiem, které mělo vizi o tom, přinést nějaký prvek přírody do lobby daného hotelu.
My jsme v tomhle projektu spolupracovali i přímo s majitelem hotelu, který to celé zainvestoval a developoval. Přicházeli jsme s našimi návrhy, protože v Preciose pracujeme jako designová firma a máme i možnost připravit různé vizualizace a designy. Postupovali jsme stylem, že jsme se opravdu zamysleli nad tím projektem jako takovým. Chtěli jsme přinést nějakou přidanou hodnotu tomu projektu, to znamená, připravili jsme naše 3D návrhy, jak si v Preciose představujeme ten prvek přírody přenesený do lobby pětihvězdičkového hotelu.
Samozřejmě byl to velký proces, tam probíhalo x mítinků, prezentací, úprav atd. Ale my jsme pak měli možnost prezentovat náš návrh přímo majiteli hotelu. Odprezentovali jsme to tak, že ten majitel byl nadšený. Řekl nám: „Wow, Preciosa, tohle je přesně, jak jsem si to představoval, že budu mít něco obrovského, monumentálního, v lobby svého hotelu“. Přinese to přidanou hodnotu tomu hotelu, protože v dnešní době si lidé dělají fotky, videa, postují to na sociální média, což samozřejmě zase přináší další publicitu tomu hotelu a další zákazníky.
My jsme v tomhle projektu přišli s 3D návrhy, dokonce jsme ukázali i animace tomu zákazníkovi. Jak jsem zmiňoval už na začátku, šli jsme do toho projektu i s tím, že jsme pro něj připravili virtuální realitu, kdy, aniž by bylo cokoliv vytvořené, vyrobené, tak jsme mu byli schopni ukázat, jak se dokáže cítit v prostoru toho lobby.
Vytvořili jsme tam čtrnáct stromů, které jsou od osmi do dvanácti metrů vysoké a chtěli jsme tam přidat dodatečnou hodnotu v tom, že máme naprogramovaných x dynamických světelných scén. To znamená, že jsou tam jiné scény pro období, když je venku tma. Tudíž mají možnost jenom sedět v křesle, zmáčknout dálkový ovladač a změnit světelné scény v rámci té instalace.
Opravdu to bylo něco navíc a něco, co samotný klient ocenil. Bylo to něco unikátního, co ještě neviděl nikdy předtím. Takže takovým postupným způsobem jsme se dostávali k tomu projektu a až pak samozřejmě probíhala i další vyjednávání o ceně instalace atd. Projekt byl velice úspěšný a všichni jsou velice spokojení.
MZ: Pokud to správně chápu, tak za tím stojí především vaši vývojáři, designéři. Tyhle lidi, o kterých se dá říct, že jsou nepochybně světového formátu, jste si sami vychovali nebo jste je najali na trhu? Jak tohle funguje?
MD: Obecně, když probíhají pohovory do naší firmy, tak si myslím, že je velice důležité vnímat i to, jak člověk naši firmu vnímá. Naší politikou je, aby se člověk ztotožnil s naší firmou, vizí a hodnotami, a aby i tyto hodnoty dále přenášel právě do projektů, na kterých pracujeme. Samozřejmě jsou to experti světového kalibru.
Za naši firmu můžu říct, že my jsme sice firma s třísetletou tradicí, ale samozřejmě využíváme moderní technologie. Snažíme se do instalací zapojit dynamické světelné scény, nové nasvícení v rámci interaktivity. Takže ano, osoby, se kterými spolupracujeme v naší firmě, jsou světového kalibru a musí být ztotožnění i s hodnotami naší firmy.
MZ: Ještě bych možná se k tomu vrátil, jestli jsou tam třeba mezi nimi nějací lidé, kteří u vás začínali a postupně se vypracovali?
MD: Určitě, je to tak. Například naši skláři jsou úžasní lidé. Jsou to, dá se říct, umělci, kteří pracují s křišťálem, který je úžasný materiál. Pamatuji si, když jsem nastoupil do firmy před osmi lety, tak jsem procházel tříměsíčním trainee programem, kdy opravdu jsem se snažil vnímat veškeré věci, které jsme schopni udělat.
Když si vezmu třeba právě ty skláře, tak opravdu ti lidé si předávají zkušenosti z generace na generaci. Já jsem byl úplně inspirovaný a hrozně mě to zajímalo, když jsem se koukal na vytváření těch světelných skulptur a z křišťálových skulptur. Viděl jsem třeba otce a jeho syna, kteří foukali sklo dohromady, jo, to bylo něco úžasného.
Samozřejmě můžete mít veškeré vzdělání a my jako Preciosa sklářské školy výrazně podporujeme, ale pak vidíte, jak ten syn se učí od svého otce tomu řemeslu, a to je něco úžasného.
MZ: Pojďme k vašemu zahraničnímu působení. V kolika zemích zhruba Preciosa Lighting působí a které jsou pro vás ty hlavní?
MD: Můžu říct, že projekty se objevují po celém světě. V minulém roce, jak jsem zmiňoval, jsme dodali svítidla do více než 40 zemí. Naše zahraniční afilace jsou na deseti místech po celém světě, ať už jsou to tři kanceláře v Americe, velký office v Dubaji, Singapur, Hongkong, Londýn, Moskva, nově máme otevřenou kancelář v Šanghaji.
Snažíme se být na místech, která jsou považovány za ta designová centra. Snažíme se být co nejblíž lidem, se kterými velice úzce spolupracujeme, a to jsou právě ta designová architektonická studia.
Pokud bych měl odpovědět na otázku, která odvětví nebo místa jsou pro nás nejdůležitější, tak opravdu se realizují projekty po celém světě. Samozřejmě jednou z našich největších kanceláří je kancelář v Dubaji, kdy na Středním východě realizujeme velké projekty, velice důležitá je pro nás určitě i Amerika. Spoustu zajímavých projektů máme i zde v Evropě, ať už to jsou luxusní jachty, zámořské lodě atd.
Dalším specifikem, například kanceláře v Singapuru je, že oni pracují s designovými studii, která jsou v Singapuru, ale ta designová studia designují hotely po celém světě, takže celý ten náš byznys je velice propojený. V rámci našich kanceláří spolu velice úzce spolupracujeme a snažíme se získávat ty nejzajímavější projekty po celém světě.
MZ: Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní odlišnosti mezi těmito trhy, pokud se podíváme z hlediska třeba marketingu, obchodu atd.?
MD: Myslím, že obecně se dá říct, že arabský svět, Asie, pokaždé, když vstoupíte do pětihvězdičkového hotelu, tak je tam prostor se svítily, která poutají pozornost. Jsou to takové ty blyštivé megalomanské křišťálové instalace, které jsou pro nás samozřejmě, určitě velice zajímavé. Naopak třeba v Evropě nebo v Americe můžu říct, že ten přístup je trošku konzervativnější. Je to spojené s danou lokalitou, případně příběhem.
My jako Preciosa se snažíme vždycky, pokud začínáme pracovat na projektu, zjistit si o tom daném hotelu a o tom daném místě, co je pro něj důležité, abychom ten příběh a náš design k tomu mohli navázat a přidali tak nějakou přidanou hodnotu tomu projektu.
Příkladem může být třeba projekt Great Scotland Yard tady v Londýně, kde jsme minulý rok instalovali instalaci, která se asi nedá úplně považovat jako lustr nebo svítidlo, ale je to instalace, která je spojená s příběhem starého Great Scotland Yard a my jsme vytvořili instalaci, která připomíná explodující hodiny. Mělo to symbolizovat to, že se v té době zastavil čas. Byl tam velice silný příběh v pozadí.
Takže ano, rozdíly tam jsou a samozřejmě můžou se najít projekty, které opravdu vyžadují ty velkolepé instalace. Záleží hodně na tom samotném designovém studiu nebo i na samotném investorovi nebo majiteli, který má své představy a snaží se je transformovat do těch svých hotelů, případně rezidencí atp.
MZ: A pokud jde o přístup z hlediska marketingu, jsou třeba nějaké výrazné rozdíly v tom, co zdůrazňujete, dejme tomu, na Středním východě a třeba v Evropě?
MD: Neřekl bych, že tam je úplně až takový rozdíl. My samozřejmě komunikujeme přes veškerá moderní sociální média. Tu hlavní zprávu, kterou chceme komunikovat, je to, že chceme sdílet emoce a zážitky, což je i oficiální firemní vizí.
Já osobně můžu říct třeba, když jsem se přesunul poprvé do Ameriky, tak první instalaci, kterou jsem viděl, byla velkolepá jedenáctimetrová instalace v hlavním vchodě v pětihvězdičkovém rezortu a kasinu v Las Vegas. Vybavuji si ten moment, kdy jsem vstoupil do toho kasina a jenom jsem pozoroval, co se v tom prostoru děje.
Lidé si dělali fotky, selfíčka a u toho se smáli, byli překvapení, nadšení, a to je vlastně to, o čem naše firma je, chceme vytvářet zážitky, emoce, propojovat lidi skrz světlo. Takže obecně ta komunikace je podobná napříč celou firmou a samozřejmě i ta komunikace do světa je takováto. Snažíme se vystihovat ty emoce, zážitky a propojovat lidi skrz světlo.
MZ: Pane Dvořáku, děkuji Vám za rozhovor.
MD: Vám také děkuji, děkuji za pozvání.