Digitální vzdělávání se na školách šíří i po ukončení karantény

Pro výuku na dálku mohly školy během nouzového stavu využívat platformu Digitální pohotovost 4.0, kterou připravili sami učitelé. Mohla by se rozšířit dál. Projekt funguje už několik měsíců, připravila ho skupina učitelů informatiky. Chtěla tak školám a pedagogům umožnit pokračovat ve vzdělávání, a to bez složité instalace a zakládání uživatelských účtů.

S projektem pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) se přímo na místě vzniku v Teplicích nad Metují seznámili premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Zvažuje se, že se platforma pro online výuku dál rozšíří. A to v souladu s Inovační strategií 2019 – 2030 v duchu národní hospodářské vize Czech Republic: The Country For The Future.

Už ve více než 300 školách

Cílem projektu, který lze dobře využít i pro předmět Technika, bylo nabídnout školám co nejjednodušší IT řešení, které nevyžaduje složité instalace a zakládání uživatelských účtů. Autoři proto zvolili jeden videokonferenční nástroj, který funguje na rozesílání odkazů. Projekt, který měl být původně lokální záležitostí, se postupně rozšířil do více než 300 škol po celé republice. „Platforma pro online výuku je velmi důležitá a pokud vzniká odspoda, přímo od učitelů, většinou platí, že je jednodušší s ní pracovat. Protože kdo jiný než učitelé ví, co je na školách potřeba. Digitální pohotovost se během pandemie koronaviru osvědčila a přirozeně rozšířila, měli bychom se z toho poučit a výuku s využíváním moderních technologií dál podporovat,“ říká premiér Andrej Babiš.

„Digitální kompetence a moderní technologie jsou jednou z priorit. Ani ve školství se bez nich neobejdeme, přičemž projekty jako je Digitální pohotovost ukazují, že to jde velmi jednoduše,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Učitelé, kteří spolupracují s Digitální pohotovostí 4.0, dokázali moderní platformu pro distanční vzdělávání využívat naplno, což nejen pomohlo s výukou, ale i při udržování sociálního kontaktu mezi učiteli a žáky.“

Pomoc pro školy, které nemají vlastní digitální vybavení

Nyní zapojené školy zvažují, že by nástroje pro výuku na dálku využívaly i za běžného stavu, v rámci standardní školní docházky, případně pro rodičovské schůzky. Už teď se konají online konzultace se žáky i rodiči, funguje přitom jednotné prostředí, kde se využívají profesionální e-maily škol. To vše v rámci základního balíčku nástrojů, kdy jednoduché aplikace usnadňují nejen komunikaci a výuku na dálku, ale také administraci. Při všem se dodržují pravidla GDPR a kybernetické bezpečnosti.

„Digitální pohotovost 4.0 velmi vítají menší školy, kterým často chybí vybavení nebo programy potřebné pro online výuku,“ říká autor projektu Tomás Hamberger a dodává: „Pomáháme jim stejně jako školám, kde ne všichni žáci mají vlastní digitální zařízení. Na specifika jednotlivých škol se rovněž snažíme upozorňovat, právě od nich se mimo jiné odvíjí to, zda a v jaké formě vzdělávání na dálku funguje, zavádějí ho či o něm uvažují.“ Autoři projektu tak mimo jiné plánují zmapovat reálné možnosti a potřeby základních a středních škol v oblasti online výuky, tedy skutečnou úroveň digitální infrastruktury škol, a také připojení na internet v místech, kde se školy nachází.

Více informací lze nalézt na webových stránkách projektu.




• Oblasti podnikání: Vzdělávání, lidské zdroje
• Teritorium: Česká republika