Díky VRModelFactory nakoupíte v rozšířené realitě

Nic proti nakupování v klasické prodejně, ale dneska prostě nikam chodit nemusíte. Stačí se doma podívat do mobilu a vidíte, jak se bude lednička vyjímat ve vaší kuchyni.

Firma VRModelFactory totiž umí převést produkt do 3D modelu, který se zobrazuje v rozšířené realitě největšího e-shopu ČR. Jaká trnitá byla cesta k tomuto úspěchu? Líčí zakladatel firmy Radek Vendelberger.

Jeden z fotoaparátů, kterým R. Vendelberger snímá detaily produktů a vytváří z nich 3D modely | SIC

Jak začal váš profesní příběh?

Původně jsem konstruktér. Vždycky mě bavilo něco konstruovat, protože je to kreativní. Ještě na střední škole jsem pracoval pro firmu, která dělala mostové jeřáby. Asi před 15 lety jsem pracoval v Hamburku pro Airbus, konkrétně na dvoupodlažním letadle A380. Airbus měl velké problémy dodělat první zakázky, takže rozhodl, že se ve francouzském Toulouse sejdou všechny týmy a ty první kusy se dodělají tam. To byl asi vrchol mojí kariéry, pak už byla hlavně rodinná kariéra… (smích)

V roce 2020 jste v ČR založil firmu VRModelFactory s.r.o. Které předchozí zkušenosti se vám hodily?

Všechny moje zkušenosti se ve VRModelFactory sešly a možná právě proto, že jsem měl tak široký záběr, mohl jsem ji vůbec založit. Neměl jsem balík peněz ani moc lidí, ale měl jsem toho hodně za sebou. Zkušenosti se správou serverů, programováním, konstruktérstvím… Tehdy jsem se po Airbusu vrátil do ČR do firmy Mercedes-Benz Technologies, kde jsem pro firmu STEEL konstruoval motorové pily. Skvělá práce, strašně mě to bavilo! Pak jsme s kolegou zkusili v Německu založit inženýringovou společnost a získali jsme pro ni projekt na skenování bot.

Jak skenování bot funguje?

Umístíte botu na otáčecí stůl a sada fotoaparátů ji snímá ze všech úhlů – fotky pak zpracuje software, který je předělá do 3D modelu využitelného např. v e-shopu.

Bylo tehdy skenování bot pro 3D modely novinka?

Stoprocentně. Zkoušeli jsme nejdřív využít dostupný skener na trhu, který uměl skenovat barvu objektu, nicméně výsledky nenaplnily očekávání zákazníka. Ale věděl jsem, že existuje tzv. fotogrammetrie, která už tehdy zvládla skenovat velké objekty v krajině, třeba hrady. Pomocí dronu vznikly detailní snímky a modely vypadaly velmi realisticky. Takže jsem si řekl, že pokud funguje fotogrammetrie na hrady, musí fungovat i na boty. (smích)

Za týden jsem měl reálný model boty, takže bylo jasné, že potenciál této technologie skenování prostě je. A pak jsme museli udělat velký kus práce ve vývoji, optimalizaci a zpracovávání dat. Bylo to náročné – ze skeneru padají extrémně velká data, jenže pro zobrazení produktu na webu nebo dokonce v rozšířené realitě potřebujete data velmi malá, aby klient nemusel čekat desítky minut, než mu je telefon stáhne.

Kolik bot jste naskenovali?

V rámci prvního projektu jsme jich naskenovali 400. Bohužel ale naše inženýringová společnost neměla v Německu potenciál, takže jsme ji zrušili. Jenže poté mě začaly oslovovat velké zahraniční značky, že by měly o naše skenování zájem pro své e-shopy, takže jsem se rozhodl zkusit to ještě jednou v ČR. Tentokrát již s orientací na vytváření 3D modelů pro web a AR (augmented reality = rozšířená realita). Skener jsem tu dodělal, a pak přišel covid (smích).

Ukázka 3D modelu sportovní obuvi z produkce VRMF (dostupné zde) | SIC

Jak pandemie zdramatizovala start VRModelFactory?

Zasáhla naprosto zásadně do všech plánů. Nasmlouvané projekty jsme museli částečně zredukovat, pak ale přišel příval dalších klientů. Během prvního roku covidové krize bylo jasně vidět, že většina firem přehodnotila svůj postoj k 3D modelům a technologii rozšířené reality – začaly je brát velmi vážně. Ve druhém roce krize nám klienti posílali hromady krabic se svými produkty.

Protože se jejich byznys komunikace přesměrovala do on-line prostředí?

Přesně. A tam hraje roli jakákoli výhoda nad konkurencí. Všichni mají plus minus stejný web a e-shop, takže obrovskou roli začalo hrát to, jestli dokážete nabídnout klientovi přidanou hodnotu. Byť si to vyžádá vyšší prvotní investice.

Děláte 3D modely produktů pro e-shopy prodejců, ale i pro jejich webové konfigurátory. V čem je konfigurátor přínosný pro koncového zákazníka?

Zákazník si v konfigurátoru sám definuje zakázku, třeba svůj kabát. Nemusí překonávat ostych oslovit obchodníka, když se teprve rozhoduje, jestli kabát chce či ne. Další věc je, že konfigurátory nabízí customizaci, tedy úpravu produktu přímo dle požadavků zákazníka. A svůj navržený produkt vidíte ve 3D z různých stran. A to je obrovský tahák pro firmy i zákazníky.

Nike vám třeba umožní, abyste si přes webový konfigurátor navrhli naprosto individuální tenisku, kterou nikdo jiný nemá. Samozřejmě, máte k tomu předdefinované volby, ale můžete si sestavit tenisku třeba s podpisem nebo s logem na straně a oni vám to vyrobí. To jsou experimenty velkých značek, podstatné ale je, že konfigurátory už běžně využívají i menší firmy.

Společným cílem je digitalizovat proces objednávání a výroby alespoň v oblasti fashion a minimalizovat náklady.

Jak se VR Model Factory dostala od 3D skenování pro e-shopy a konfigurátory až k rozšířené realitě, která zákazníkovi umožní, aby si produkt zobrazil přímo v místě, kde se nachází?  

Na začátku jsme se skutečně soustředili pouze na to, abychom vytvářeli kvalitní 3D obsah (prostřednictvím skenování), ne abychom ho implementovali do aplikací prodejců. Viděli jsme totiž, že velká většina projektů v oblasti implementace 3D, konfigurátorů nebo rozšířené reality ztroskotává na naprosté nedostupnosti obsahu.

Společnosti typicky nejprve hledají firmy, které jim vytvoří aplikaci a pak pro appku teprve vytváří obsah. Proto většina jejich projektů umírala do jednoho roku. Tvorba obsahu totiž byla v případě objemných zakázek pro velké značky extrémně finančně náročná. Viděl jsem, že právě tady je velká díra na trhu, proto jsem založil VRModelFactory. A začali jsme skenovat produkty, tedy levně vyrábět kvalitní 3D obsah.

Nicméně brzy přišli klienti, kteří nepotřebovali obsah jen v oblasti fashion, ale i v IT nebo třeba ledničky a pračky, na což už náš skener nebyl vhodný. Jednak s ohledem na limity samotné technologie, která obtížně skenuje hladké nebo metalické povrchy typu lednička, ale zároveň bylo skenování velkých zakázek velmi logisticky náročné. Takže jsme museli rozšířit naše portfolio i pro tento nový segment, a navíc naplnit potřebu klientů po obsahu pro rozšířenou realitu.

Superhrdinové z InoSens: umělá uniteligence pro výdrž vaší dřevostavby

Jsem inženýr, a tohle byla opravdu inženýrská výzva: jak transformovat obrovská výrobní data z CAD 3D programu do AR mobilní aplikace, kde si zákazník ledničku zobrazí třeba ve své kuchyni nebo jinde, kde se právě nachází. Ta výrobní data popisují každý díl produktu do nejmenších detailů, takže si představte, že v lednici máte tisíce dílečků a každý je do detailu vymodelovaný.

Dostanete se rázem na obrovský datový objem, máte v 3D modelu miliony polygonů a my pak ten 3D model musíme optimalizovat na desetinu dat, aby fungoval koncovému zákazníku v jeho mobilu nebo ve webové aplikaci. To byl od samého začátku kámen úrazu.

Jak se vám ho podařilo vyřešit?

Z naší strany teklo nějaký čas hodně krve (smích). Experimentovali jsme se spoustou softwarů a řešili spoustu chyb. Navíc jsem ten vývoj musel dělat ruku v ruce se vším tím skenováním produktů a řízením firmy. Teprve teď můžu říct, že máme konečně produkt, který je schopen obrovská data optimalizovat pro rozšířenou realitu.

Tohle byl rozhodující důvod, proč jste dostali váš 3D model do největšího e-shopu v ČR?

Přesně tak. Když jsem dokončil vývoj a měl první prezentovatelné výsledky, zavolal mi zástupce Alza.cz… No, co vám mám povídat… (smích), byla to velká příležitost.

Jak se o vás dozvěděl?

Připouštím, že cesta k nám byla složitá. Často se zamýšlím nad tím, jak dostupnost naší firmy zvýšit, jak být více vidět.

No právě, firem, které dělají 3D modely pro rozšířenou realitu je hodně, tak proč Alza sáhla po vás?

Může za to víc věcí. Zaprvé jsem dokončil technologii na konvertování dat, zadruhé jsme ale začali spolupracovat se Středočeským inovačním centrem a jeho expertní konzultace nás k Alze hodně posunuly.

Vystajlujte vaši kuchyň spotřebiči De’Longhi přes funkci AR | SIC

Jak?

Díky expertovi SIC mi došlo, že nám nestačí jen skenovat. Že totiž hodně firem očekává modelování, tj. že na základě fotografií vytvoříte 3D model produktu, nebo potřebují technologii na konverzi CAD dat. Takže jsem měl od začátku silný impuls na těchto klíčových potřebách pracovat.

Zároveň jsem si ve spolupráci se SIC uvědomil, že spousta klientů k nám přichází v době, kdy už mají rozhodnuto, jak budou 3D modely nebo rozšířenou realitu implementovat. Většinou je jejich řešení ale přinejmenším diskutabilní. Hodně firem staví na zastaralé technologii.

Přitom jen pár let zpátky přišel Apple s přímou podporou zobrazování 3D modelů včetně rozšířené reality na všech svých zařízeních. O něco později pak přišel Google, který dnes vývoj tlačí obrovskou silou dál… Zároveň hodně firem ztroskotalo na tom, že musely za nasazení platit krvavé poplatky. Začali jsme proto řešit, jak jim nabídnout levnou variantu.

Jak se 3D a rozšířená realita liší?

Vysvětlím to na příkladu Alzy. Když jdete do e-shopu přes jejich aplikaci, pod fotografií produktu ledničky najdete tlačítko „Show in space (3D model)“. Když na něj kliknete, lednička se vám zobrazí přes telefon u vás doma. To je rozšířená realita. Když z ní vyskočíte přes křížek, zobrazí se vám 3D model ledničky, který si můžete libovolně otáčet. To je 3D. Potřebujete si k tomu pravda stáhnout mobilní aplikaci Alzy a také potřebujete telefon, který tu podporu rozšířené reality má.

V roce 2022 jste využili služeb SIC podruhé. Co vám mentoringový program Platinn přinesl?

Konzultace se SIC expertem Radkem Škorničkou nás posunuly v tom, že jsme implementaci 3D a rozšířenou realitu začali brát naprosto vážně. Pochopil jsem, že je to jediná cesta, jak firmu uživit a jak dlouhodobě přinášet technologii, která bude fungovat a zároveň bude ekonomicky životaschopná.

SIC expert Radek Škornička hodnotí výsledky spolupráce s VR Model Factory (VRMF)

„Na začátku naší spolupráce se ukázalo, že VRMF má velmi široké znalosti a schopnosti v oblasti virtuální reality a skenování, ale pro obchodní úspěch je potřeba aktivity lépe zacílit. Proto jsme si na začátku dobře popsali zákaznické skupiny včetně jejich potřeb a chování. Podle síly a potenciálu segmentů jsme vybrali ty e-shopy, pro které jsou 3D modely a konfigurátory jasná budoucnost. Na základě cíleného marketingu se VRMF povedlo začít spolupráci Alzou, největším e-shopem v ČR. Alza díky 3D modelům prezentuje svůj technologický náskok a roli inovátora na e-commerce trhu v ČR. Ukázalo se, že 3D modely VRMF mohou zvyšovat zákaznickou spokojenost a zároveň se ekonomicky vyplatí.“

Takže Platinn vám přinesl jasný směr?

Určitě ano! Dostali jsme se od pouhého skenování bot či batohů ke komplexnímu řešení pro různorodé firmy. Děláme 3D obsah (skenováním, modelováním, konverzí), jeho implementaci, ale už také vyvíjíme webové aplikace na míru zákazníkovi. Právě jsme dokončili vývoj appky pro De‘Longhi Česká republika, kde si bude moci zákazník zobrazit produkty (např. topinkovače) jak ve 3D, tak v rozšířené realitě. Jsem opravdu rád, že tak velké značky jako je Alza, De‘Longhi nebo třeba Deuter (výrobce luxusních batohů) jsme dokázali oslovit.

Jak chcete přesvědčit lidi, kterým vyhovuje klasické nakupování v prodejně a e-shopům příliš nedůvěřují?

Myslím, že to je správná otázka. Nakonec je to i jeden z důvodů, proč si Alza nechala poradit u nás – přesvědčili jsme ji, že je nutné, aby byla technologie maximálně přístupná širokému spektru lidí. Musí být přívětivá všem bez jakýchkoli negativních zkušeností. Proto Alza reagovala na náš tip a skutečně využila technologii Google, která jí do budoucna dává možnost překlopit rozšířenou realitu z mobilní aplikace i do webu.

Proč byste si ledničku vybral v rozšířené realitě vy?

Nedávno jsem chodil po nákupáku s fotkami kuchyně… No a teď můžu klidně zůstat doma a jednoduše z mobilu zjistit, jestli se mi domů hodí. Navíc jiný názor může mít třeba moje žena. Takže si představte, že má zákazník velkou rodinu a chce si pořídit takovou tu americkou ledničku. Jedním kliknutím změní červenou barvu dveří na stříbrnou, projde všechny technické parametry a ze svého pohodlného gauče se v klidu rozhodne. Nákup z domova je prostě u tohoto typu zboží mnohem přívětivější.

Zdroj: Středočeské inovační centrum

Doporučujeme