Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a státní exportní pojišťovnu EGAP. Ta financování investic českým exportérům zpřístupňuje.
Finanční úspora jako motivace
„Největší přínos umělé inteligence firmy vnímají v oblasti zrychlení nebo zjednodušení výrobních postupů v rámci automatizace. To jde ruku v ruce se zlevněním daného procesu, což je nejčastěji uváděná motivace firem k zavádění automatizace, digitalizace a rovněž AI do vlastních procesů. Současně jsou si vědomy rizik zneužití a kybernetické ne/bezpečnosti,“ uvádí Pavla Břečková, místopředsedkyně představenstva Asociace malých a středních podniků a živnost níků ČR.
Podniky přitom nejčastěji plánují financovat své investice z vlastních zdrojů kombinovaných s bankovním úvěrem. Právě snazší přístup k získání financování umožňuje státní exportní úvěrová pojišťovna EGAP.
Také úvěr na domácí investice lze pojistit
„Říkáme tomu pojištění úvěru pro do mácí investice. Exportujícím firmám, které chtějí investovat například do ino vací, AI, navýšení výrobních kapacit, ale třeba i těm, které prostě potřebují likviditu pro svůj provoz, nabízíme po jištění pro zvýšení konkurenceschopnosti. S naším pojištěním podnik získá lepší pozici při jednání s bankou, snáze dosáhne na úvěr a případně i na jeho vyšší objem,“ vysvětluje předseda před stavenstva EGAP David Havlíček.
Průzkum ukázal, že při investování by o využití pojištění bankovního úvěru EGAPem uvažovalo 59 % malých exportujících firem. V průběhu letošního roku s exportéry všech velikostí EGAP podepsal už 94 pojistných smluv za víc než 39 miliard korun. EGAP nabízí pojištění úvěrů exportně orientovaným firmám, které díky němu mohou získat lepší podmínky bankovního úvěru od loňského roku.
Exportní pojišťovna EGAP letos pojistila například vývoz autobusů Iveco do Pobřeží slonoviny či letadel Aircraft Industries do Senegalu. Za celou dobu své existence EGAP pojistil vývoz českých firem v objemu přesahujícím jeden bilion korun do 130 zemí světa.
Úvěr s po jištěním EGAP mohou využít na investici do svého rozvoje, například do rozšíření výroby či snižování energetické náročnosti, ale také na financování provozních nákladů. O pojištění mohou žádat prostřednictvím své banky české podniky, jejichž podíl exportu na celkových tržbách je minimálně 25 %.
Firmy nejčastěji plánují financovat své investice z vlastních zdrojů kombinovaných s bankovním úvěrem, případně s dotacemi.
Téměř tradičně by financovaly své investice převážně z vlastních zdrojů, což je pro segment MSP typické (65 %). Navíc zde platí, zdá se, nepřímá úměra: čím menší firma (76 %), tím spíš se spoléhá na vlastní zdroje. Na jedné straně to může brzdit růst firmy, na té druhé jde o silný stabilizační element. S bankovním úvěrem pracuje napříč spektrem asi polovina podniků. Nadstandardní využívání dotací (57 %) je zjevné zejména u větších exportérů, kteří vyvážejí více než 40 % své produkce. Rovněž se to týká spíše firem s větším obratem (nad 51 mil. korun). Potvrzuje se tak, že pro ty menší nejsou dotace příliš dostupné.
Firmy nejčastěji využívají nebo plánují využívat AI v oblasti marketingu. Méně často pak v rámci automatizace výroby nebo finanční podpory.
České podniky se AI nebojí. Ta dominuje zejména v marketingu, kde skoro každá druhá malá firma nějaké nástroje používá. Naopak ve výrobě a ve složitějších aplikacích převládá využití ve větších podnicích, zejména proexportně zaměřených. Tento nepoměr může být způsoben i vyššími investicemi do výrobních nástrojů „nové generace“. Zajímavostí pak je větší využití AI pro analýzu dat v malých firmách než ve firmách větších.
Do svého rozvoje se chystá investovat 85 % firem. Nejčastěji ty s vyšším obratem.
Do svého rozvoje podniky inves tují prakticky neustále, forem je celá řada, ale nemohou si obvykle dovolit zcela ustrnout a v rozvoji se zastavit. V každém případě odhodlání in vestovat do rozvoje firmy deklarují více podniky s větším obratem a s větším podílem exportu na svých aktivitách. Naopak – z hlediska počtu za městnanců – jsou na tom podniky s rozvojovými záměry velmi podobně: investovat chtějí jak ty menší (81 % do 50 zaměstnanců), tak i ty větší v rámci segmentu MSP (89 % do 250 zaměstnanců).