Jeden zásadní problém však přetrvává do současných dnů, a to jsou problémy s logistikou. Hlavně jde o nedostatek řidičů, přetížené přístavy a prudce rostoucí sazby za dopravu za přepravu.
Bohužel, výhled do nejbližší budoucnosti nevěstí nic pozitivního. Nedostatek přístavních dělníků, omezený počet kontejnerů a zpoždění přepravy narušují dodavatelské řetězce po celém světě. K tomu se ještě přidává nedávný hurikán Ida, který zásadním způsobem zkomplikoval logistiku v New Orleans, které je klíčovým uzlem pro vývoz zemědělských produktů z USA, zejména obilovin.
Na druhou stranu poptávka po spotřebním zboží pro domácnosti v USA ve druhém čtvrtletí tohoto roku vzrostla o 8,7 %, což odráží optimismus z postupného otevírání ekonomiky. A to vyvíjí na dodavatelské řetězce ještě vyšší tlak. Dochází ke značným zpožděním a dodatečným nákladům na přepravu surovin, obalů a následně i hotového zboží ke spotřebitelům. Dodavatelský řetězec ztrácí svoji předcovidovou efektivitu, lodě stojí v přístavech, kontejnery nejsou vyzvedávány a rychle vraceny, což žene ceny dopravy vzhůru.
Sazby za námořní přepravu jsou extrémně vysoké, podle některých analytiků jsou ale již po nějakou dobu stabilní. Náklady na přepravu zboží mezi Evropou a USA jsou pětkrát vyšší než na počátku pandemie a mezi Evropou a Asií až osmkrát vyšší. Nákladní doprava je opravdu drahá, ale problém způsobuje i téměř nulová kapacita, která nutí dovozce a vývozce k placení příplatků, jen aby dostali zboží do cílové destinace.
Administrativa prezidenta Bidena řeší problematiku situace v přístavech v pracovní skupině pro narušení dodavatelských řetězců, která byla letos na počátku léta vytvořena. Podle dopravců to ale asi k zásadnímu posunu v situaci nepovede.