Doprava, těžba i smart cities, Albánie má zájem o české technologie

Albánie je zemí s potenciálem rozvoje v oblasti dopravní infrastruktury, těžby a zpracování nerostných surovin, obnovitelných energetických zdrojů a udržitelného rozvoje měst, která má zájem o české technologie.

Potvrdila to i březnová návštěva ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely v Albánii. Ministr Síkela spolupředsedal s albánským ministrem ekonomiky a inovací v Tiraně 7. zasedání Společné mezirezortní pracovní skupiny pro hospodářskou spolupráci zaměřené na oblast energetiky, dopravní infrastruktury, těžby nerostných surovin, rozvoj chytrých měst a spolupráci v sektoru zemědělství a potravinářství.

Součástí návštěvy bylo i česko-albánského podnikatelské fórum, které připravil Zastupitelský úřad ČR v Tiraně v rámci Projektů na podporu ekonomické diplomacie (PROPED). Fórum otevřeli albánský ministr ekonomiky, kultury a inovací Blendi Gonxhja spolu s Jozefem Síkelou. Přítomnost členů české a albánské vlády na podnikatelském fóru zvýšila jeho prestiž, která se promítla do úrovně a kvality na následném B2B jednání.

ExportMag.cz: Česká firma uspěla v Turecku s dodávkami pro plynovody

Celkem se podnikatelského fóra zúčastnilo 70 hostů, na B2B jednání se stoly 12 českých firem bylo pak přítomno 30 albánských firem a zástupců municipalit a státních organizací. Česká podnikatelská mise byla zastoupena firmami z oblasti železniční dopravy (Zimatechnik, ČD Cargo Logistics), městské hromadné dopravy (SOR Libchavy), chytrých měst (DATmoLUX, Kadlec-Elektronika), průmyslu (Aluminium Centrum, Somati Systems), energetiky (Devinn, Orlen Unipetrol), zemědělství (NOPOZM) a právních služeb (Becket a Poliakoff, Brož Brož Vala advokátní kancelář).

České firmy odjížděly z Albánie s řadou nových kontaktů jak z oblasti státního, tak i soukromého sektoru. Některé obdržely i nabídky spolupráce při zastupování na místním trhu. Mise též napomohla k navázání osobních vztahů a vytvoření důvěry mezi českými a albánskými představiteli, která je pro vzájemné obchodování nezbytná.

Know-how pro železnice i letiště 

V souvislosti s procesem začlenění Albánie do EU je vybudování moderní dopravní infrastruktury a její propojení s panevropskými koridory strategickým cílem vlády. Ve střednědobém horizontu dojde k rekonstrukci 200 km železničních tratí s předpokládanými investicemi ve výši 360 mil. eur. Příležitosti pro české firmy jsou v dodávkách a instalaci železničních zabezpečovacích, signalizačních a komunikačních systémů.

Otevírají se i příležitosti pro dodávky lokomotiv, vagónů a příměstských osobních vlakových souprav. Zavádějí se inteligentní dopravní systémy pro mimoměstskou silniční dopravu a městská veřejná doprava se postupně elektrifikuje. Výstavba nového mezinárodního letiště přináší potřebu nové technologie pro navádění letadel a řízení letového provozu.

Albánská vláda též rozšiřuje těžbu barevných kovů a ropy a průběžně vypisuje aukce na jejich prospekci, těžbu a zpracování. Připravuje se strategie plynofikace země v návaznosti na nedávno otevřený transitní plynovod TAP. Příležitosti se naskýtají nejen v oblasti investic, ale především v dodávkách zařízení pro těžbu, přepravu, třídění a zpracování chromitových a měděných rud, bazaltů, bitumenu a kameniva.

Země investuje do přenosových sítí

Převažující závislost výroby elektřiny na vodních zdrojích přiměla vládu výrobu elektrické energie diverzifikovat. Podíl solární a větrné energie na celkových kapacitách by měl v příštích 5 letech dosáhnout 30 % (asi 900 MW). Postupně dochází i k modernizaci přenosové a distribuční sítě, státní přenosový operátor OST plánuje v letech 2023-25 investovat do modernizace přenosové sítě 400 kV a 110 kV celkem 140 mil. eur. Příležitosti se naskýtají v dodávkách solárních a větrných technologií, rozvoden, výkonových a distribučních transformátorů, řídících prvků a technologií pro optimalizaci přenosu a distribuce.

Albánská města se potýkají s nedostatečnou kapacitou pro automobilový provoz, zastaralým a neefektivním systémem městské veřejné dopravy a nedostatkem místa pro parkování. Dopravní zácpy v Tiraně má pomoci zmírnit nový projekt tří páteřních linek takzvané rychlé autobusové dopravy založený na elektrobusech, jehož součástí budou i chytré nabíjecí stanice, depo, řídící centrum a elektronický odbavovací systém. Projekt s odhadovanými náklady ve výši 110 mil. eur bude financovat Evropská unie.

Dalšími neduhy měst jsou neexistující recyklace odpadních vod a energeticky náročně veřejné osvětlení vykazující značné ztráty. Potřeby v oblasti udržitelného rozvoje hodlají albánská města řešit částečně s pomocí finančního nástroje EU pro předvstupní pomoc IPA III, který disponuje na období 2021-2027 částkou 14, 2 mld. eur.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tiraně (Albánie). Autor: Petr Vlk, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Albánie | Evropa | Zahraničí

Doporučujeme