Vyplývá to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která mezi spotřebiteli zjišťovala, jak Češi plánují na Vánoce nakupovat. Zhruba osmina lidí ještě váhá, ale je velmi pravděpodobné, že se k většině přidá. Tuzemská e-commerce letos opět posiluje.
Dárky z e-shopů už nejsou jen doménou mládí
„Dávno nenakupujeme v e-shopech jen pračky a ledničky, ale všechny druhy zboží. Od potravin po zahradní nábytek, od pracích prostředků po špičkovou elektroniku. Proto není žádným překvapením, že vánoční dárky skoro každý z nás objedná na internetu,“ komentuje výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
„Ze získaných dat je zřejmé, že on-line nákupy nejsou dávno doménou pouze nejmladší generace,“ pokračuje Vetyška.
Nejvíce „on-line generací“ jsou lidé ve věku 25 až 34 let, ze kterých 90 procent nejméně jednu objednávku v internetovém obchodě udělá. U většiny dalších skupin je to ale velmi podobné. Mezi 35 a 44 let je poměr nakupujících na sítích 87,5 procenta.
Vánoce 2025: České e-shopy čeká maturita, zákazníky jim ukradnou i volby
Prakticky stejná hodnota je pak u nejmladších zákazníků ve věku 15 až 24 let. Nejméně se chystají využít internetu k pořízení vánočních dárků i nadále nejstarší nakupující nad 65 let. I těch je ale 58 procent.
Právě mezi nejstaršími on-line zákazníky došlo v uplynulých letech k největšímu posunu. „Zatímco v roce 2022 objednalo alespoň jeden dárek v e-shopech 48 procent spotřebitelů z kategorie 65+, po třech letech vidíme nárůst o deset procentních bodů. V ostatních kategoriích není posun tak významný, ale sledujeme, jak se internetové nakupování postupně srovnává mezi všemi generacemi,“ doplňuje Vetyška.
Větší útraty na netu než v kamenných obchodech
Jak tedy Češi plánují rozložit chystanou útratu v předvánočním období? „Z výzkumu nám vyplynulo, že v e-shopech očekávají spotřebitelé větší výdaje než v kamenných prodejnách. Zatímco v tradičních obchodech na otázku, kolik se připravují utratit za vánoční dárky, je nejčastější rozmezí 1 až 2 tisíce korun, v e-shopech je to 2 až 5 tisíc,“ prozrazuje Jan Vetyška.
Podvody s falešnými e-shopy narostly v Česku o stovky procent. Jak se jim bránit?
Pro větší objednávky se chystají zákazníci opět upřednostnit e-shopy. „On-line nákupy přináší řadu výhod, mezi něž nepochybně stále patří i zajímavé ceny nebo lepší možnosti doručení zboží. Proto dává smysl, že si pro dražší a specializované zboží „přijdou“ Češi na internet. Jak jsem ale zmiňoval, pořídit dárek v e-shopech je snadné v jakékoli kategorii,“ dodává Jan Vetyška.
Dlouhodobý vývoj ukazuje, jak se navyšují vánoční výdaje. Zatímco letos plánuje v e-shopech za dárky utratit více než pět tisíc korun v součtu 29,1 procenta nakupujících, v roce 2024 to bylo 26,8 procent.
Útraty v e-shopech letos rostou
„V APEK nás zajímá samozřejmě i dlouhodobý vývoj české e-commerce na pravidelné měsíční bázi. Od respondentů z našich pravidelných výzkumů víme, že nejvyšší útraty lze opravdu očekávat v listopadu a prosinci. Z posledních výsledků, které se zabývaly říjnem, můžeme potvrdit mírný meziroční růst,“ sděluje Vetyška.
Český on-line spotřebitel průměrně utratil v desátém měsíci více než 4,6 tisíce korun při necelých čtyřech objednávkách.
České e-shopy překonaly krizi, obraty rostou. Jakou hrozbou jsou pro ně asijská tržiště?
Nyní ale přicházejí listopad a prosinec, během kterých lze očekávat nejvyšší výdaje z celého roku. Vloni dosáhla průměrná útrata přes šest, respektive 7,5 tisíce korun. To byl nárůst o více než 50 procent oproti běžným měsícům. „Osobně předpokládám, že v listopadu letos utratí zákazníci v e-shopech více a mezi oběma měsíci nebude takový rozdíl. Na druhou stranu realita často ukáže, že řada z nás objednává dárky na poslední chvíli.“
„Nyní nás čeká vrchol celého e-commerce roku. Podle našich dat se e-shopům letos daří, a i proto nyní očekáváme celkový meziroční růst při srovnání 2024 a 2025 přesahující pět procent,“ uzavírá Jan Vetyška.
Vánoční výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou ResSOLUTION na vzorku 1318 respondentů. Měsíční výzkum proběhl na vzorku 1080 respondentů.
