Drtivá většina Čechů nakoupí dárky na internetu, česká e-commerce opět posiluje

Hlavní vánoční sezona v e-shopech startuje. Využití internetových obchodů bude masivní, 80 procent nakupujících z české populace objedná alespoň nějaký dárek on-line.

Vyplývá to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která mezi spotřebiteli zjišťovala, jak Češi plánují na Vánoce nakupovat. Zhruba osmina lidí ještě váhá, ale je velmi pravděpodobné, že se k většině přidá. Tuzemská e-commerce letos opět posiluje.

Ilustrační fotografie

Dárky z e-shopů už nejsou jen doménou mládí

„Dávno nenakupujeme v e-shopech jen pračky a ledničky, ale všechny druhy zboží. Od potravin po zahradní nábytek, od pracích prostředků po špičkovou elektroniku. Proto není žádným překvapením, že vánoční dárky skoro každý z nás objedná na internetu,“ komentuje výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

„Ze získaných dat je zřejmé, že on-line nákupy nejsou dávno doménou pouze nejmladší generace,“ pokračuje Vetyška.

Nejvíce „on-line generací“ jsou lidé ve věku 25 až 34 let, ze kterých 90 procent nejméně jednu objednávku v internetovém obchodě udělá. U většiny dalších skupin je to ale velmi podobné. Mezi 35 a 44 let je poměr nakupujících na sítích 87,5 procenta.

Vánoce 2025: České e-shopy čeká maturita, zákazníky jim ukradnou i volby

Prakticky stejná hodnota je pak u nejmladších zákazníků ve věku 15 až 24 let. Nejméně se chystají využít internetu k pořízení vánočních dárků i nadále nejstarší nakupující nad 65 let. I těch je ale 58 procent.

Právě mezi nejstaršími on-line zákazníky došlo v uplynulých letech k největšímu posunu. „Zatímco v roce 2022 objednalo alespoň jeden dárek v e-shopech 48 procent spotřebitelů z kategorie 65+, po třech letech vidíme nárůst o deset procentních bodů. V ostatních kategoriích není posun tak významný, ale sledujeme, jak se internetové nakupování postupně srovnává mezi všemi generacemi,“ doplňuje Vetyška.

Větší útraty na netu než v kamenných obchodech

Jak tedy Češi plánují rozložit chystanou útratu v předvánočním období? „Z výzkumu nám vyplynulo, že v e-shopech očekávají spotřebitelé větší výdaje než v kamenných prodejnách. Zatímco v tradičních obchodech na otázku, kolik se připravují utratit za vánoční dárky, je nejčastější rozmezí 1 až 2 tisíce korun, v e-shopech je to 2 až 5 tisíc,“ prozrazuje Jan Vetyška.

Podvody s falešnými e-shopy narostly v Česku o stovky procent. Jak se jim bránit?

Pro větší objednávky se chystají zákazníci opět upřednostnit e-shopy. „On-line nákupy přináší řadu výhod, mezi něž nepochybně stále patří i zajímavé ceny nebo lepší možnosti doručení zboží. Proto dává smysl, že si pro dražší a specializované zboží „přijdou“ Češi na internet. Jak jsem ale zmiňoval, pořídit dárek v e-shopech je snadné v jakékoli kategorii,“ dodává Jan Vetyška.

Dlouhodobý vývoj ukazuje, jak se navyšují vánoční výdaje. Zatímco letos plánuje v e-shopech za dárky utratit více než pět tisíc korun v součtu 29,1 procenta nakupujících, v roce 2024 to bylo 26,8 procent.    

Útraty v e-shopech letos rostou

„V APEK nás zajímá samozřejmě i dlouhodobý vývoj české e-commerce na pravidelné měsíční bázi. Od respondentů z našich pravidelných výzkumů víme, že nejvyšší útraty lze opravdu očekávat v listopadu a prosinci. Z posledních výsledků, které se zabývaly říjnem, můžeme potvrdit mírný meziroční růst,“ sděluje Vetyška.

Český on-line spotřebitel průměrně utratil v desátém měsíci více než 4,6 tisíce korun při necelých čtyřech objednávkách.

České e-shopy překonaly krizi, obraty rostou. Jakou hrozbou jsou pro ně asijská tržiště?

Nyní ale přicházejí listopad a prosinec, během kterých lze očekávat nejvyšší výdaje z celého roku. Vloni dosáhla průměrná útrata přes šest, respektive 7,5 tisíce korun. To byl nárůst o více než 50 procent oproti běžným měsícům. „Osobně předpokládám, že v listopadu letos utratí zákazníci v e-shopech více a mezi oběma měsíci nebude takový rozdíl. Na druhou stranu realita často ukáže, že řada z nás objednává dárky na poslední chvíli.“

 „Nyní nás čeká vrchol celého e-commerce roku. Podle našich dat se e-shopům letos daří, a i proto nyní očekáváme celkový meziroční růst při srovnání 2024 a 2025 přesahující pět procent,“ uzavírá Jan Vetyška.

Vánoční výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou ResSOLUTION na vzorku 1318 respondentů. Měsíční výzkum proběhl na vzorku 1080 respondentů.

Redakčně upravená tisková zpráva APEK
• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce

Doporučujeme