Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 4,5 bodu na hodnotu 101,0 a indikátor důvěry spotřebitelů se ve srovnání s dubnem zvýšil o 3,0 bodu na hodnotu 100,7.
Důvěra podnikatelů se v květnu zvýšila v odvětví průmyslu (+3,9 bodu) a výrazněji i ve vybraných odvětvích služeb (+6,6 bodu). Naproti tomu v obchodu se snížila o 1,8 bodu a ve stavebnictví o 1,7 bodu.
„V květnu se důvěra mezi podnikateli zvýšila, a to poměrně výrazně ve vybraných odvětvích služeb a také v průmyslu. Ve službách posílila zejména pozitivní očekávání vývoje poptávky ve finančním sektoru. Zlepšení sentimentu v průmyslu pramenilo hlavně z očekávaného zvýšení tempa růstu výrobní činnosti v nadcházejících měsících. Indikátor důvěry se tak dostal nad svůj dlouhodobý průměr poprvé od července 2022,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra spotřebitelů meziměsíčně vzrostla. Indikátor důvěry se v květnu zvýšil o 3,0 bodu na hodnotu 100,7. Podíl spotřebitelů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se meziměsíčně snížil. Podíl domácností očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících se mírně snížil a stejně tak mírně poklesl i počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících. Počet respondentů, kteří neplánují v příštích dvanácti měsících pořizovat velké nákupy, se oproti dubnu nezměnil.
Po dubnovém poklesu, kdy náladu podnikatelů negativně ovlivnila ekonomická nejistota vyplývající z rozhodnutí amerického prezidenta, se tak podnikatelům vrátila naděje hlavně na zvýšení tempa růstu výrobní činnosti v nadcházejících měsících.
Petr Kymlička, Moore Czech Republic
„Spotřebitelská důvěra se v květnu dostala na své půlroční maximum a pohybuje se mírně nad svým dlouhodobým průměrem. Důvodem jsou především meziměsíčně výrazně nižší obavy ze zhoršení vývoje celkové hospodářské situace v Česku a také mírnější obavy spotřebitelů ze zhoršení jejich vlastní finanční situace,“ sdělila Anastasija Neradová z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Detailnější informace o vývoji podnikatelské a spotřebitelské důvěry naleznete v doplňující informaci k RI konjunkturálních průzkumů na stránkách ČSÚ.