E-commerce jako vstupní brána na francouzský trh

Francouzský trh bývá kvůli ochranářským tendencím, složitějším administrativním postupům a potřebě komunikace ve francouzštině českými firmami vnímán jako hůře přístupný.

V důsledku pandemie covidu-19 došlo (nejen) ve Francii k nárůstu významu e-commerce a tohoto trendu v poslední době využilo několik českých firem, jež spustily své e-shopy na francouzském území.

Ilustrační fotografie

Na začátku listopadu 2021 oznámil největší tuzemský internetový obchod Alza.cz svou expanzi na francouzský trh, prozatím bez fyzické přítomnosti. Trochu jiným případem je nedávný úspěch rodinné české firmy a největšího českého prodejce koupelnového a kuchyňského vybavení SIKO, který se rozhodl vstoupit na francouzský trh formou akvizice francouzského e-shopu s koupelnovým vybavením Livea.fr.

Dle údajů francouzské Federace e-commerce a distančního prodeje (FEVAD) zaznamenává elektronické obchodování ve Francii kvůli sanitární krizi covidu-19 významný boom. E-commerce tvoří 4,5 % francouzského HDP s trhem o velikosti  42 milionů spotřebitelů. V roce 2020 vykázaly e-shopy působící ve Francii obrat 112 miliard eur (8,3% meziroční nárůst). Od roku 2014 se jedná dokonce o 96,5% nárůst (s obratem 57 miliard v roce 2014).

Za minulý rok bylo na francouzských e-shopových stránkách provedeno více než 1,8 miliard transakcí. Rostoucí zájem o e-commerce je především důsledkem sanitární krize a vládních opatření proti šíření epidemie. Omezení pohybu osob a uzavření kamenných obchodů až na několik výjimek donutilo jak spotřebitele, tak podnikatele obchodovat online.

Zatímco online prodeje výrobků a zboží představovaly 9,8 % francouzského maloobchodu v roce 2019, dnes tvoří 13,4 %. Nejvíce se na nárůstu podílejí internetový prodej kosmetických a zdravotnických výrobků, spotřebního zboží, elektroniky, nábytku a bytových dekorací.

Tyto údaje dokazují, že francouzský e-commerce je v současné době velmi slibným sektorem, a dokonce jedním z největších na mezinárodním trhu: v roce 2020 byla Francie druhým největším trhem e-commerce v Evropě a sedmým na světě. Během roku 2020 vzniklo  na území Francie 17 400 nových online obchodů a celkový počet e-shopů ve Francii vzrostl na 207 400.

Významným trendem je také online nakupování přes mobil, tzv. m-commerce: 48 % Francouzů nakupujících online k tomu používají svůj telefon a nákupy přes telefon představují 22 % tržby e-shopů. Stoupá i počet spotřebitelů nakupujících přes sociální sítě jako Facebook a Instagram (31 % nakupujících online si už někdy něco koupilo přes sociální sítě).

Podle odhadů statistického serveru Statista.fr by měl rostoucí zájem o e-commerce pokračovat i v příštích letech. Průměrný nárůst tržeb e-shopů by se měl mezi lety 2020 a 2024 pohybovat okolo 6,4 % ročně a míra penetrace na trh e-commerce by se měla zvýšit ze současných 15 % na 25 % do roku 2025.

Na francouzském trhu působí skrze e-shopy několik velkých českých firem, jako např. Notino (od roku 2017), Alza, Siko a Alensa.

Po úspěšném vstupu do Maďarska, Rakouska, Německa a Velké Británie spustil začátkem listopadu 2021 francouzskou verzi svého e-shopu pod doménou Alza.fr největší tuzemský internetový obchod Alza.cz.  Dle slov vedoucího lokalizace společnosti Alza Jakuba Kaliny  vyšla Francie v interních firemních analýzách jako velmi rozvinutý a perspektivní trh, který nabízí nové příležitosti. Při výběru teritoria Alza vycházela také z výsledků dosavadních prodejů na webu alzashop.com, jehož prostřednictvím obsluhuje evropské země bez lokalizovaného webu.

Firma plánuje pro následující měsíce ve Francii čistě online přítomnost bez prodejen a Alzaboxů a o veškerý provoz svého francouzského e-shopu se prozatím bude starat pražská centrála a call centrum posílené o francouzsky mluvící operátory ve snaze získat co největší důvěru francouzských zákazníků. Alza kompletně přeložila svůj e-shop do francouzštiny a vybrala zboží, na které chce ve Francii sázet.

Ve Francii bude Alza prodávat zhruba 75 tisíc položek, což je citelně méně oproti českému katalogu. Do budoucna  představitelé Alzy nicméně nevylučují ani  možnost rozvoje své fyzické přítomnosti v zemi. Ohledně budoucí strategie na francouzském trhu uvádí Jakub Kalina následující: „Na všech trzích, kde působíme, je naším dlouhodobým cílem stát se jedničkou a naplnit naši vizi objednání myšlenkou a doručení teleportem. K tomuto cíli povedou naše další kroky i ve Francii.“

Nedávným úspěchem další české firmy ve Francii je příběh firmy SIKO, největšího tuzemského prodejce koupelnového vybavení. Rodinná firma, jejíž historie sahá až do roku 1991, má dnes více než čtyřicet prodejen v celé České republice a neustále se rozšiřuje i rozvíjí, především díky investicím do technologických inovačních řešení, za které získala několik patentů.

V poslední době SIKO stále více míří do virtuálního prostoru a mění svůj byznys blíže směrem k e-commerce. V pandemickém roce 2020 realizovala společnost polovinu prodeje koupelnového zboží online a podíl e-commerce na tržbách firmy se neustále zvyšuje.

V březnu letošního roku získala firma SIKO minoritní podíl francouzského e-shopu Livea.fr a začátkem listopadu 2021 se stala jeho většinovým vlastníkem. Livea patří mezi pět největších internetových obchodů s koupelnovým sortimentem ve Francii a má zhruba dvacet zaměstnanců.  V současné době vybaví přibližně deset tisíc zakázek měsíčně a plány pro příští rok počítají s obratem cca 1 miliardy korun.

Český koupelnový a kuchyňský specialista vsadil na akvizici francouzského e-shopu, neboť si s francouzskými partnery dle vlastních slov velmi dobře rozumí a plánují společné projekty do budoucna, jak uvedl generální ředitel Tomáš Vala.

„Před třemi lety jsme začali dodávat vybrané položky do firmy LIVEA a tím započalo něco více než jen business vztah. Vzájemně jsme začali vnímat sympatie i obrovské synergie, které naše spolupráce přináší. Po dvou letech spolupráce, když jsme chtěli naše obchodní vztahy v různých oblastech ještě prohloubit, jsme se dohodli na provázání vlastnické struktury,“ říká Vala.

V současné době vrcholí přípravy pro stavbu logistické základny SIKO pro západní Evropu v Métách ve Francii. Francii si dle svých slov SIKO vybralo, protože tato země a speciálně Méty jsou svým dokonalým umístěním ideální pro expanzi do západní Evropy.

Další plány SIKO ve Francii jsou zaměřené na expanzi na jiné západoevropské trhy: „LIVEA již nyní prodává do pěti států západní Evropy. Stala se tak součástí naší globální expanzní strategie, kdy expandovat na západ budeme primárně prostřednictvím LIVEA. I proto plánujeme stavbu logistické základny v Métách se vzorkovnou, aby tato expanze nabývala zřetelnějších obrysů,“ vysvětluje Tomáš Vala.

Zkušenosti firem Alza.cz a SIKO mohou sloužit jako příklad pro další české společnosti, které mají zájem o vstup na francouzský trh a velvyslanectví České republiky v Paříži je připraveno jim v jejich úsilí asistovat.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Paříži (Francie). Autorka: Zuzana Gamrotová, ekonomická diplomatka.

• Teritorium: Evropa | Francie | Zahraničí
• Oblasti podnikání: E-commerce | Obchod

Doporučujeme