Předloni dosáhl sektor e-commerce v Německu hodnoty asi 100 miliard eur a lze očekávat, že poroste dál. Hlavní roli budou hrát on-line obchod s potravinami, ekologickými produkty a službami v digitální sféře. České firmy by ale měly počítat s řadou specifik.
I když mentalita Němců je nám blízká, Německo je kulturně a jazykově odlišné. Je proto nezbytné investovat do lokalizace – a to jak v oblasti jazyka (německý jazyk je nezbytností), tak i v oblasti přizpůsobení nabízených produktů a služeb specifickým preferencím německých spotřebitelů.
ExportMag.cz: Rakušané jsou velcí patrioti a preferují domácí výrobky. Jak tu bariéru prorazit?
Důraz na kvalitu a transparentnost, stejně jako respektování německých právních předpisů (například GDPR, zákony týkající se ochrany spotřebitelů), je klíčový. Velkou roli hraje v myšlení tržních aktérů spolehlivost a důvěra. Proto například německá firma TrustedShops, která se zabývá certifikací kvality a důvěryhodnosti online-obchodů, požívá důvěry klientů a její certifikát může významně pomoci při expanzi na německý trh.
Německo je vysoce konkurenční trh. Domácí hráči, jako například Amazon.de, Zalando nebo Otto, mají silnou pozici, a vstup na trh může být pro menší české firmy výzvou. Nicméně existují mezery pro specializované produkty, udržitelné a ekologické značky, nebo pro firmy, které se zaměřují na personalizovaný zážitek nebo nové technologie.
Bio a wellness ve výhodě
Německý trh se vyznačuje otevřeností novým trendům, které utvářejí budoucnost firem a podnikání v digitálním světě. Němečtí spotřebitelé kladou velký důraz na ekologické a udržitelné produkty, což otevírá příležitosti pro firmy zaměřené na ekologickou e-commerce, udržitelný marketing a zelené technologie.
Spotřebitelé také vyžadují stále personalizovanější zážitky. Trendem je vytvoření emocionálního spojení zákazníka s produktem, což umožňuje využití virtuální reality a rozšířené reality. Šanci mají firmy, které se zaměřují na data-driven marketing, v něm je řada českých firem velmi silná.
Německý zákazník je silně orientovaný na wellness a bio produkty a produkty pro zdraví, což je úzce spjato s rozvojem digitálních technologií a e-commerce. Online prostředí výrazně usnadnilo přístup k široké nabídce zdravých potravin, doplňků stravy, fitness pomůcek i digitálních služeb zaměřených na osobní pohodu. Mobilní aplikace a chytrá zařízení, jako jsou fitness náramky nebo chytré hodinky, umožňují spotřebitelům sledovat své zdraví v reálném čase a motivují je k aktivnímu životnímu stylu.
E-shopy a online tržiště zároveň poskytují personalizované nabídky na základě dat o nákupním chování, což zvyšuje efektivitu marketingu v oblasti wellness produktů. Tento trend ukazuje, že digitalizace se stala klíčovým faktorem v rozvoji zdravého životního stylu a proměnila způsob, jakým němečtí spotřebitelé přistupují k péči o své tělo i duševní pohodu.
Distribuci pomůže blízkost
Česko má s Německem výhodnou geografickou a logistickou polohu, což usnadňuje distribuci zboží, ale i následný servis doprovázející životní cyklus produktů a zákaznický servis. České firmy mohu využít různé možnosti financování, které Německo novým podnikům a startupům v oblasti digitálních technologií a e-commerce nabízí, a které tak mohou pomoci při rozjezdu jejich aktivit na německém trhu. Další výhodou německého trhu je silná infrastruktura, která je velmi rozvinutá, včetně efektivních a spolehlivých logistických řešení (například DHL, DPD, Hermes, Deutsche Post, UPS a další), což firmám usnadňuje obchodování a distribuci jejich produktů.
Digitální marketing v Německu je na vysoké úrovni. Firmy využívají zejména SEO (Search Engine Optimization) a SEM (Search Engine Marketing), a také PPC (Pay-per-Click) kampaně na německých platformách jako Google.de a Bing.de mohou být klíčové. Spolupráce s německými influencery může být účinným způsobem, jak zvýšit povědomí o značce a s tím úzce souvisí i intenzivní využití sociálních médií.
Platformy, jako jsou Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn a X, jsou v Německu velmi populární a mohou být pro budování značky klíčové. Zároveň je důležité mít přehled o německé legislativě především v oblasti ochrany osobních údajů (například GDPR), ochrany spotřebitele, obchodních předpisů a pravidel pro on-line prodej. Připravit se firmy musí i na relativně rozsáhlé byrokratické procesy, které by ale měly být v budoucnu minimalizovány.
Velmi úspěšnou a etablovanou mezinárodní platformou pro digitální marketing je nejvýznamnější světový veletrh pro e-commerce DMEXCO, který se i v letošním roce konal v Kolíně nad Rýnem. České firmy zde byly hojně zastoupeny nejen v roli vystavovatelů, ale i v rámci početné podnikatelské mise dvanácti firem, kterou zorganizoval generální konzulát v Düsseldorfu ve spolupráci s agenturou CzechTrade a za podpory prostředků z projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED). Zkušenosti českých účastníků přinesly organizátorům vynikající feedback a jsou povzbuzením pro další firmy, které uvažují o expanzi na náročné západní trhy.


