Nahrává tomu skutečnost, že podnikatelé stále ještě mohou využívat bezplatných asistenčních služeb CzechTrade. Firmy, které byly zatím nerozhodné, zda vstoupit například na italský trh, nyní potvrzují, že je krize posunula v jejich rozhodnutí. Podniky se obracejí na zahraniční kanceláře Czechtrade i s problémy, kterým čelí. Třeba právě u italských odběratelů řeší problémy s platbami nebo se ztíženou komunikací. I v tom jsou zahraniční kanceláře agentury připraveny pomoci.
Co se týká vzdálených trhů, eviduje CzechTrade relativně nízký zájem o Čínu, což je způsobené hlavně současnými problémy s vycestováním do této země. Zájem, který české společnosti čínským směrem projevují, se týká nadále oblasti e-commerce. Na kanceláře CzechTrade v Číně se ve zvýšené míře obracejí firmy, poskytující technologická řešení. Ve Vietnamu zase rezonuje téma implementace dohody o volném obchodu.
Téměř každá firma, která konzultovala své zájmy s londýnskou kanceláří, se v závěru jednání zeptala na brexit. Nebylo to pro ně hlavní téma rozhovoru, ale potřebovaly se informovat v souvislosti s plány vstoupit na britský trh nebo zvýšit své aktivity na trhu. Z toho se dá usuzovat, že naše české firmy budou ochotné překonat některé nástrahy, které odchod Británie z jednotného trhu přinese. Odměnou jim může být zvýšený zájem o jejich výrobky a nové lukrativní exportní příležitosti. Zajímavostí je, že čtvrtina konzultací k Velké Británii se týkala umělé inteligence, software a celkově IT firem. Je vidět, že se tento segment v České republice dynamicky rozvíjí a chce více expandovat do zahraničí.
V případě Francie, konstatují specialisté CzechTrade, je možné pozorovat, že firmy při business developmentu a akvizici nových zákazníků mnohem více než dříve využívají propagaci svých výrobků a služeb na sociálních sítích. Jednoznačně převládá LinkedIn. Podniky se rovněž zajímají o informace o lokálních elektronických databázích a digitálních veletrzích, kam by se mohly registrovat.
Celkově lze shrnout, že nálada českých firem je navzdory krizi mírně optimistická s očekáváním brzkého zlepšení situace, shrnuje závěrečná zpráva agentury. Za problematické uvedli podnikatelé nemožnost fyzicky navštívit zahraniční obchodní partnery, stejně jako některé místní veletrhy. Firmy se však situaci maximálně přizpůsobují a využívají všech dostupných online nástrojů.
Mediálním partnerem listopadové akce byla divize speciálních projektů ČTK Protext. Tato součást národní zpravodajské kanceláře sledovala dění po celých pět dní, a to formou textů, fotografií a přímých video-přenosů.
Celkem se do listopadového E-MEET EXPORT 2020 #2 zapojilo:
- 44 zahraničních kanceláří CzechTrade
- jejich pracovníci poskytli tazatelům informace ze 60 teritorií
- uskutečnilo se 550 individuálních konzultací
- pro celkem 150 českých exportérů.