Výstižné motto může být součástí identity podniku, vyjadřovat motivaci a cíle jeho zřizovatelů, nebo prostě jejich pohled na svět. Zakladatel inovativního českého startupu SiliXcon Martin Plášek se řídí hned třemi takovými slogany: „Slovo nejde nemám ve slovníku. Chybami se člověk učí a Svět patří těm, co se nepo…,“
Díky odvaze, schopnosti poučit se z chyb a překonávat překážky ostatně vybudovali za pár let z typické garážovky úspěšnou firmu, která má v portfoliu zákazníků i významné světové automobilky jako Škoda Auto nebo Ferrari.
Klíčové pro vznik podniku, který vsadil na elektromobilitu, bylo Pláškovo setkání s vizionářem Jaromírem Dvořákem. Ten je ve firmě „hlavou – tedy tím, kdo má na starost vše po stránce technické a vývojové“.
Náhoda nebo snad osud?
„Firma vznikla náhodou nebo snad osudem,“ vypráví s úsměvem Plášek. Pokud šlo o řízení osudu, dostal startup při svém zrodu od sudiček do vínku schopnost inovací v jednom z nejperspektivnějších oborů. V týmu SiliXcon najdete především odborníky na regulátory otáček elektromotorů.
Firemní misí je poskytovat zákazníkům prvotřídní řešení pro řízení elektrických pohonů s využitím pokročilých technologií. Rychle, spolehlivě, od konceptu až po sériovou výrobu se zárukou vysoké spolehlivosti a stability.
Příběh firmy z Biskupic se začíná psát před osmi lety. Martin Plášek tehdy působil v jiné společnosti, kde měl na starosti projekt elektrického pásového podvozku a sháněl dodavatele řídících jednotek.
„Byla mi doporučena firma PearControl, kterou vlastnil kolega Dvořák a kterému jsem se vnutil na schůzku. Myslím, že jsme se potkali ve správný čas. Mě oslovily produkty Jaromíra Dvořáka a já jsem ho oslovil svými vizemi,“ vypráví Plášek.
Vřelý vztah k elektromotorům a produktům s přidanou hodnotou mají oba společný. „Takže jsme začali přemýšlet o užší spolupráci. Připravil jsem byznys plán, představil mu, jak si myslím, že by věci mohly fungovat a založili jsme firmu SiliXcon,“ dodává Martin Plášek.
SiliXcon 1.0, 2.0 a konečně 3.0
V roce 2017 odstartovala – jak Martin Plášek říká – etapa ´Firma 1.0´, a to pouze s triem statečných v jedné malé garáži. Startup SiliXcon tehdy začíná pracovat na malých projektech.
„Mnoho našich zákazníků patřilo mezi testery a mnoho služeb jsme poskytovali zdarma. Brali jsme to jako investici pro vyladění naší platformy. Postupně se nám podařilo dostat k větším projektům a bylo potřeba změnit myšlení a začít novou etapu ´Firma 2.0´,“ popisuje zakladatel podniku. V tomto období už přešli na menší sériovou produkci. Etapa č. 2 obnášela zaměření na výrobní procesy a nabírání nových lidí.
„S přibývajícími lidmi a většími sériemi jsme se konečně dostali k etapě ´Firma 3.0´, v níž už máme stabilní tým sedmnácti lidí, fungující procesy, oddělení, certifikace a nabízíme zavedené firemní hodnoty a kvalitu. Stále je ale co zlepšovat, jinak by nás to ani nebavilo,“ doplňuje Martin Plášek.
V této třetí etapě se zaměřujeme na efektivitu, data, AI, firemní hodnoty a nové technologie pro naši platformu.
Sliby politiků, že budeme mít do roku 2028 průměrné platy jako v Německu, je možná třeba brát s rezervou, Martin Plášek to ale ve svém podniku myslí smrtelně vážně: „Do konce roku 2026 chceme mít zisk 20 procent, německé mzdy a čtyřdenní pracovní dobu. Proto nyní investujeme do maximální efektivity procesů a týmu.“
Za klíčové pro rozvoj podniku považuje firemní systém na low-code platformě, kterou si sami spravují, metodiku Scalling Up, která přinesla lepší komunikaci a plánování, a rozvoj technologií jako dokumentační platforma s chatbotem či modulární platforma pro hardware a firmware.
Vymysleli si také vlastní hru pro podporu podnikových hodnot, kde pravidelně sbírají feedback od kolegů.
„Jsme si vědomi velkého potenciálu v oboru, ale chceme, aby naše firma rostla organicky. Práce nás baví, takže jsme od začátku netlačili na raketové růsty. Naše snažení se posouvá k vybudování silně efektivního týmu a externích partnerů, kteří umějí využívat moderní nástroje a technologie,“ prozrazuje Martin Plášek.
Náš produkt stále posouváme k tomu, aby měl vždy pro naše zákazníky přidanou hodnotu a abychom byli vnímáni jako klíčový partner pro elektrifikaci jejich aplikací.
V roce 2023 dosáhl SiliXcon obratu ve výši 67 milionů korun. Zisk před zdaněním byl necelých 12 milionů.
Vlastní elektromotor i BMS systém
Hlavními produkty firmy jsou v současnosti řídící jednotky pro elektropohony. „Máme čtyři produkty, které pokrývají aplikace do výkonu 30 kW. Aktuálně vyvíjíme i novou rozšiřující platformu, která bude cílit na výkony až 90 kW,“ popisuje Plášek.
SiliXcon vyvíjí systémy pro drony, automobily, plavidla, motocykly i další stroje na elektřinu. O jeho produkty mají zájem v mnoha západních zemích, klíčovými trhy jsou Francie, Německo nebo Švédsko. V současnosti vyvážejí asi tři čtvrtiny své produkce, především do zemí EU.
Startup nabízí klientům podle Pláškových slov komplexní řešení. Celý tým usiluje o to, aby je zákazníci i ve vyspělém světě vnímali jako ´e-powertrain experty´.
„Pro efektivní elektrifikaci je potřeba úzká spolupráce více komponent, a proto se snažíme mít ´klastr´ ověřených partnerů (na motory či baterie). Tam, kde jsme nesehnali adekvátní partnery, vyvíjíme interně naše komponenty. V portfoliu máme vlastní display a BMS systém. Nyní vyvíjíme i vlastní elektromotor,“ dodává.
Bez vlastního výzkumu a vývoje se firmy v oboru jednoduše neobejdou. Vývoj a výzkum navíc musejí podle Martina Pláška fungovat v symbióze s výrobou, engineeringem a servisem: „Hodně nám záleží na firemních hodnotách, které by se s externími dodavateli budovaliy složitě.“
Chceme dobýt Ameriku
K významným zákazníkům firmy dnes patří už zmíněné automobilky Škoda Auto a Ferrari, německý výrobce průmyslových a zemědělských strojů Deutz, francouzský lídr v oblasti námořních inovací BlueNav či výrobci elektrických motocyklů Electric Motion, DAB Motors a MXM.
„Z českých firem bych rád vypíchl firmy Jetsurf a Raymo. Export u nás představuje 75 procent obratu – většina putuje do zemí EU a očekáváme velký nárust vývozu do USA,“ prozrazuje zakladatel siliXcon.
Typickým zákazníkem je strojírenská firma, která vyvíjí nové produkty nebo elektrifikuje stávající.
Podle Martina Pláška nemá SiliXcon v Česku výraznější konkurenci. „Možná to ale bude tím, že konkurenci na domácí půdě příliš nesledujeme,“ směje se.
Mnoho tuzemských podniků má dlouhodobě potíže s tím sehnat kvalifikovanou pracovní sílu. V inovativní firmě věnující se progresivnímu oboru jako je elektromobilita je to v Česku zásadní problém.
„V našem segmentu elektrotechniky je to skutečně problém, proto jsme nyní zainvestovali do lepšího procesu a headhunterských agentur. Dalším záložním plánem je propojení se strategickým partnerem, který už má k dispozici nějaké týmy a zkušenosti v segmentu elektrotechniky,“ dodává.
Elektromobilita na pranýři. V Česku je to samý „odborník“
V poslední době se zdá, že se svět probírá z elektromobilové kocoviny. Vystřízlivění přineslo v Evropě pokles poptávky po vozidlech na elektrický pohon. Přechod k tomuto typu dopravy je každopádně pomalejší, než se očekávalo.
Martin Plášek je ale pevně přesvědčen, že má e-mobilita budoucnost. Rozčilují ho „odborníci“, kteří mají odvahu od stolu negativně hodnotit celé odvětví.
„Upřímně ve mně toto téma velmi rezonuje, protože česká společnost je vůči tomu hodně vyhraněná a je tu mnoho zmíněných ´odborníků´,“ přiznává.
Firma PulsePlus vyvíjí světové unikátní nabíjecí stanice pro elektromobily
„Tito lidé si ale neuvědomují, že nejde pouze o automobily a zbytečně šíří negativní energii napříč celým segmentem, kam spadá vše, co se hýbe na elektrický pohon (lodě, aviatika, komunální technika, stavební technika, kola),“ dodává Plášek.
Zakladatel SiliXcon uznává, že měla být e-mobilita od počátku uchopena jinak. „Každá změna bolí, ale já věřím, že budoucnost to určitě má. Proces měl jít odspoda – ekologická výroba elektřiny, příprava infrastruktury, unifikované vyměnitelné baterie, méně výkonná auta s malým dojezdem do měst a až poté větší auta s větším dojezdem,“ domnívá se.
Přijde mi absurdní dostat dotaci na třítunové výkonné auto s dlouhým dojezdem, které si mám dobíjet v infrastruktuře, která na to není nachystaná, a navíc z elektřiny vyrobené neekologicky.
Podle něj je jedinou správnou cestou urychlený přechod k vyměnitelným bateriím. „Nebudeme nedefinovaně zatěžovat síť při nabíjení. Nabíjení bude rychlejší, a hlavně si můžeme baterii jen pronajímat, což nám zásadně zlepší cenovou dostupnost při koupi a auto nebude tak rapidně ztrácet na hodnotě. Škoda, že se tento krok nezavedl hned na začátku,“ krčí rameny.
Spokojený majitel elektromobilu (elektroauta jsou prý vysoce návyková) tvrdí, že velkou přidanou hodnotu má elektromobilita v komunální, zemědělské a stavební technice. Souvisí to se snadnější údržbou, více funkcemi a automomií.
K úspěšnému rozvoji e-mobility jsou bezesporu potřeba další inovace a nové technologie. Na technologické špičce by se rád udržel i SiliXcon. „A chceme poskytnout zákazníkovi velmi intuitivní nastavovací platformu, jedinečný produkt a funkcionalitu…,“ dodává Plášek.
Společnost SiliXcon s.r.o. obsadila loni na podzim druhé místo v soutěži o Cenu hlavního projektu AMSP ČR „Rok nové energie 2024“. Porotci ocenili firmy, které v Česku podnikají a za poslední rok věnovaly energii do přeměny svého fungování s dopadem na technologické, sociální a klimatické změny. Firma získala také speciální Cenu veřejnosti.
Jakub Procházka
Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.