EET na německý způsob: Berlín chce zastavit daňové úniky, přichází o 250 miliard ročně

Německému rozpočtu uniká ročně při podvodech souvisejících s hotovostními platbami 10 miliard eur (254 miliard korun). Proto od roku 2020 vzniká pro obchodníky povinnost tisknout účtenky na registračních pokladnách. Zpřísní se také kontroly finančních úředníků a ztíží manipulace s údaji.

Obchodníci v Německu, kteří již mají registrační pokladnu, musí od letošního prvního ledna tisknout účtenky i těm zákazníkům, kteří o to nestojí. Týká se to zejména drobných podnikatelů, kteří provozují menší pekárny, řeznictví nebo občerstvení. Dochází také ke zpřísnění provozu registračních pokladen, aby se zamezilo manipulacím s daty o tržbách. Pokladny budou muset projít přísnější certifikací, jež garantuje, že nemají nainstalovaný podvodný software.

Jejich modernizace by měla podle vlády podnikatele přijít na 423 milionů eur (10,7 miliardy korun). Finanční úřady také plánují více neohlášených kontrol přímo u prodejců.

Zpřísnění má snížit daňové úniky, které německý účetní dvůr odhaduje na deset miliard eur (254 miliard korun) ročně v rámci neregistrovaných hotovostních plateb. Proto tam, kde se pokladny používají, musí být vytištěny všechny účty. Opatření se týká obchodníků, kteří mají ročně tržby ve výši 33 miliard eur (838 miliard korun). Nicméně ti, kteří registrační pokladu nemají, si ji nemusí pořizovat, zdůraznil týdeník Die Zeit. Například prodejci na vánočních nebo jiných trzích.

Drobní obchodníci si stěžují zejména na to, že bude vznikat spousta zbytečného papírového odpadu. Svazy obchodníků odhadly dodatečné tisknutí účtů na množství, jež by pokrylo plochu 43 fotbalových hřišť. Podle nich ani tisk účtů nezabrání daňovým únikům, hlavní je ochrana registračních pokladen proti neoprávněné manipulaci s daty.

Více papíru

„Nový zákon je pro nás spojen s velkými finančními obtížemi. Pokud musíme vystavit účtenku každému zákazníkovi, budeme potřebovat mnohem více papíru do pokladen,“ zlobí se provozovatel občerstvení v Bonnu Serwar Zeki. V obchodě bude muset být navíc člověk, který bude stát u pokladny a nebude moci obsluhovat zákazníky, dodal. Odhaduje to na sto hodin měsíčně.

Majitel kiosku u bonnské radnice Hasan Bakir si stěžuje na to, že pokud bude muset vytisknout účet na prodej každého lízátka za několik desítek centů, nebude mít z toho žádný zisk. Dosud většina zákazníků vytištění účtu nechtěla.

Ochránci životního prostředí navíc upozorňují na to, že termopapír, který se používá na tisk účtenek, není vhodný pro recyklaci, protože obsahuje chemické látky, jež mohu způsobit zdravotní komplikace. V České republice platí zákon o elektronické evidenci tržeb od prosince 2016. V roce 2020 dochází ke čtvrté vlně EET, jež od května postihne řemeslníky, daňové poradce, lékaře a další profese, jež přijímají platby v hotovosti.

Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák

Pravidelné novinky e-mailem