V polovině 20. století tvořilo argentinskou železniční síť téměř 50 tisíc kilometrů kolejí, země byla v tomto ohledu příkladem pro celý svět. S nástupem polodemokratických režimů a vojenských junt ve druhé polovině 20. století lze pozorovat postupný úpadek.
Dnes síť tvoří 4638 km kolejí pro osobní dopravu a přibližně 18 tisíc km kolejí pro nákladní dopravu. Stále se jedná o nejrozsáhlejší železniční systém v Latinské Americe, s ekonomickým úpadkem země však chátrá i železnice. Pro zajišťování provozu se běžně používají i 100 let staré technologie.
ExportMag.cz: Jihoameričané jsou posedlí krásou. Investují do ní navzdory krizi
Na incident z poloviny roku 2024, při kterém se v centru Buenos Aires srazily dva vlaky a bylo zraněno 90 osob, obratem zareagoval prezident Javier Milei vydáním dekretu, kterým vyhlásil na železnici stav nouze. Jeho součástí byla i alokace 1,2 mld. USD na urychlenou modernizaci. Na základě prezidentského dekretu byl vypracován plán modernizace zahrnující 230 projektů na zvýšení bezpečnosti provozu. V současné době již probíhá 45 z těchto prací a ostatní budou zahájeny v nadcházejících měsících.
Mezi významné projekty, které budou v brzké době předmětem veřejných zakázek, mimo jiné patří:
- Zajištění provozu: projekty se zaměřují na modernizaci a elektrifikaci tratí, signalizaci a komunikaci, výměnu kolejových vozidel a modernizaci stanic. V gesci společnosti Operadora Ferroviaria.
- Modernizace infrastruktury: plánované iniciativy zahrnují zlepšení signalizace a komunikace, obnovu tratí, modernizaci železničních přejezdů a akvizice kolejových vozidel. Spadá pod společnost Administración de Infraestructuras Ferroviarias.
- Modernizace nákladní dopravy: půjde především o modernizaci kolejového vedení, pořízení či modernizaci kolejových vozidel, modernizaci komunikačních zařízení a umístění závor. V gesci firem Belgrano Cargas a Logística.
Informace o vyhlášených výběrových řízeních lze nalézt na webech Argentinských drah, Ministerstva hospodářství či státního podniku Operadora Ferroviaria Sociedad del Estado.